انجام رایگان عمل 20 تا 500میلیونی، هدیه ی جراحان مهمان بیمارستان سوم، معطل وعده رییس جمهور است فروغ خراشادی- نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در حالی برگزار شد که از نشست پیشین، یک ماه هم نمی گذرد. این بار، موضوع اصلی، حضور «موسسه ملی ندای سلامت مرهم» بود و مساله جانبی، ارائه گزارش آماری […]

انجام رایگان عمل 20 تا 500میلیونی، هدیه ی جراحان مهمان

بیمارستان سوم، معطل وعده رییس جمهور است

فروغ خراشادی- نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در حالی برگزار شد که از نشست پیشین، یک ماه هم نمی گذرد. این بار، موضوع اصلی، حضور «موسسه ملی ندای سلامت مرهم» بود و مساله جانبی، ارائه گزارش آماری و غیر تحلیلی از نتایج بسیج همگانی مقابله با پرفشاری خون، زیر نام پویش«فشارت چنده»؟!

دکتر محسن عظیمی نژاد در این نشست از حضور یک تیم درمانی 60 نفره به مدت 4 روز در بیمارستان حکیم نیشابور خبر داد که شماری از آنان درقالب 6 یا7 تیم خبره جراحی به درمان بیماری موسوم به «لب شکری» می پردازند و دو تیم دیگر، یکی در زمینه «طب فیزیکی» و دیگری در خصوص «چشم پزشکی» خدمات سرپایی و تشخیصی برای روند دوره درمان ارائه می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در جلسه روز 23 اردیبهشت ماه در جمع اصحاب رسانه ابراز داشت که 12 تا 15 تَن از این تیم 60 نفره را استادانِ تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران تشکیل می دهند که با حضور در نیشابور، به صورت کاملا رایگان به جراحی و درمان بیماری مادرزادی «شکاف لب و کام» (موسوم به «لب شکری») می پردازند.

در این نشست که با حضور دو معاونت  بهداشت و درمان دانشگاه، دکتر عصمت تقی آبادی و محمد صادق دشتی، همچنین رئیس بیمارستان حکیم در سالن همایش های مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی این بیمارستان همراه بود، گزارشی از عملکرد 15 روزه شبکه بهداشت شهرستان در خصوص کمپین «فشارت چنده؟!»، همچنین آمار اولیه به دست آمده از این پویش ارائه شد و مقرر شد پس از تحلیل داده های خام، اطلاعات تحلیلی این دوره 15 روزه در نشستی دیگر به اطلاع رسانه ها و مردم برسد.

 

عملی که 20 تا 500 میلیون هزینه می برد، رایگان شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در دومین نشست خبری سال جاری به بیماران دارای مشکل شکاف کام و لب مژده داد که می‌توانند از تاریخ 28 خرداد به مدت 6 روز خدمات رایگانِ معاینه و عمل جراحی را در نیشابور دریافت کنند.

وی با بیان این نکته که در استان خراسان رضوی فقط هفت جراح پلاستیک حضور دارند که همه‌ی آنان نیز در مشهد مستقرند، فرصت پیش رو را موهبتی برشمرد که به واسطه آن، قریب 50 بیمار شکاف لب و کام شهرستان و حدود 300بیماری که در استان به این عارضه مبتلا هستند، بتوانند «بدون هزینه و کاملا رایگان»، درمان شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: «موسسه مرهم» در ۶ روز در نیشابور به بیماران دارای شکاف کام و لب‌شکری خدمات تماما رایگان خواهد داد که شامل ویزیت، بستری 24 ساعته، داروهای مورد نیاز، و حتی هزینه نقل و انتقال بیمار می شود.

یادآور می شود «شکاف لب و کام» یک بیماری مادرزادی ست که هزینه درمان آن در شرایط عادی، و در کم‌ترین حالت، 20 میلیون تومان و در صورت نیاز به گذاشتن پروتز کام، و جراحی های چندگانه پلاستیک تا 500 میلیون تومان هم می رسد.

عظیمی نژاد با بیان این نکته که مردم از شهرهای مجاور هم می‌توانند برای استفاده از این خدمات در شهر نیشابور حضور پیدا کنند، یادآور شد: در آن 6 روز تعداد عمل های جراحی بیمارستان را به حداقل رسانده ایم تا با همین تعداد تخت و امکاناتی که داریم، این تیم های جراحی به صورت 24 ساعته به درمان بیماران لب شکری بپردازند.

وی عنوان کرد که تاکنون شمار زیادی از بیماران نیشابور و سایر بیمارستان های استان با مراجعه به سایت  http://www.marhamportal.irدر این طرح ثبت‌نام کرده اند و چنانچه هنوز افرادی موفق به ثبت نام نشده اند، می توانند با مراجعه به آدرس فوق نسبت به ثبت نام و دریافت خدمات رایگانِ ویزیت و درمان، اقدام کنند.

بیمارستان سوم نیشابور، معطل وعده های رئیس جمهور

عظیمی نژاد با اشاره به بیست و پنجمین سفر گروه خیریه «مرهم» به سرپرستی دکتر «عبدالجلیل کلانتر هرمزی» تأکید کرد حضور موسسه مرهم پس از دو سال رایزنی و به گفته او بر اساس روابط دوستانه در نیشابور میسر شده است؛ وی همچنین اعلام آمادگی کرد که تیم های درمانی و جراحی رایگان را نه تنها ازداخل کشور، بلکه از اروپا هم می توان به نیشابور آورد، به شرط آن که زیرساخت های لازم برای حضور آنان فراهم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در حالی از چشم انداز حضور تیم های درمانی تخصصی در نیشابور صحبت می کند که وضعیت تخت های بیمارستانی نیشابور نیاز روزانه بیماران را پاسخگو نیست و کمبود کادر پزشکی-درمانی شهرستان در مراجعات بیمارن کاملا مشهود است و به دلیل کمبود زیرساخت های لازم، حتی پزشکان متخصص هم از نیشابور مهاجرت می کنند.

گفتنی ست به رغم آن که یک سال از سفر رئیس جمهور روحانی و وعده های او برای ساخت بیمارستان سوم و تخصیص 10 میلیارد تومان سالانه به مدت 3 سال و در مجموع 30 میلیارد تومان برای این امر می گذرد، به دلیل آن که همه چیز در حد حرف یا ثبتِ روی کاغذ باقی مانده است، عملیات ساخت بیمارستان سوم به دلایل مالی و فنی از یک سال پیش متوقف شده است.

بیشترین مشارکت در پویش« فشارت چنده» از سوی زنان بود

معا‌ون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور هم در بخش دیگر این نشست، ابراز داشت: در بسیج همگانی مقابله با بیماری پرفشاری خون، از مجموع 55850 نفر،  حدود 12 هزار بیمار شناسایی شدند که 3000 نفر‌شان نمی دانستند فشار خون دارند.

از این بیماران، 500 نفر فشار خون بالای 16 و 266 تن هم فشار خون بالای 18 داشتند که در چنین فشار بالایی، احتمال پارگی عروق مغزی وجود دارد.

دکتر عصمت تقی آبادی ضمن اعلام آمار پویش پانزده روزه فشارخون در نیشابور، اظهار کرد: این پویش در قالب یک فرآیند کاملا علمی و تخصصی با حضور متخصصان و کارشناسان  این رشته آغاز شد و سعی کردیم در همه مراحل از مشارکت مسئولان و افراد با نفوذجامعه استفاده کنیم.

 

رییس مرکز بهداشت شهرستان گفت: انتظار ما مشارکت 40 هزارنفری بود که این میزان مشارکت بیش از انتظار و پیش بینی هاست؛ جالب این که 60 درصد مشارکت کنندگان خانم بودند.

از میان افراد پرفشار خون هم که از بیماری شان آگاهی نداشتند، 51درصد زن و بقیه مرد بودند؛ همچنین از جمع حدود 42 هزار افراد سالم، 58درصد را زنان تشکیل می دادند. با این حساب زنان چه درمیان مشارکت کنندگان، چه افراد سالم و چه افرادی که از بیماری شان اطلاع نداشتند، از شمار بیشتری برخوردار بوده اند!

در همین جلسه به عنوان توصیه برای نهادینه کردن فرهنگ سلامت و پیش گیری یا تشخیص بیماری های مرتبط با پرفشاری خون، پیشنهاد شد که گروه سنی میانسال، هر 3 سال و گروه سنی سالمند، هر ساله به پایش فشار خون بپردازند

نیشابور پیشتاز پویش و مرجع ملی مقابله با پرفشاری خون شد

دکتر محسن عظیمی نژاد به اصحاب رسانه گفت: مایه خرسندی است که دانشکده علوم پزشکی نیشابور برای نخستین بار در کشور پیشتاز و پیش قراول پویش ملی مقابله با پرفشاری خون شد.

وی افزود: دانشکده علوم پزشکی نیشابور در روش و مدل اجرای موفق پویش مقابله با پرفشاری خون به منبعی علمی در کشور تبدیل شده است.

این پزشک متخصص ضمن اشاره به این نکته که بیماری های غیرواگیر سهم به‌سزایی در مرگ و میر افراد دارند بیان کرد: با کنترل فشار خون که عامل خطر بیماری های قلبی عروقی، کلیوی و آسیب های مغزی است می توان شاخص مرگ و میر و شاخص ابتلا را کاهش داد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه علی رغم پاره ای محدودیت ها  برای افراد شرکت کننده در این پویش، از جمله نبود یا کمبود دستگاه های الکترونیک برای ثبت پرونده در محل، پرونده الکترونیک سلامت برای افراد  بر اساس 18 آیتمی که از مراجعه کنندگان پرسیده می شد، تشکیل شده و این اقدام ادامه مسیر را برای دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان تسهیل می کند.

وی از این پویش به عنوان یک حرکت موثر یاد کرد و افزود: همین طرح به صورت کشوری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اجرا خواهد شد که معیار و الگوی انجام آن، نیشابور است.