در نیشابور یک مددجو از سیری می میرد و دیگری از گرسنگی رضا میرابی- هیچ کس منکر قدرت یک رودخانه در برابر جویبارهای پراکنده نیست! داستان خیرخواهی های مردمی جامعه کنونی نیز چنین است. مردم خیراندیش، هر کدام به طریق خود سعی در انجام فعالیت های خیرخواهانه دارد. شاید تعدد خیریه های مردمی خود، گواهی […]

در نیشابور یک مددجو از سیری می میرد و دیگری از گرسنگی

رضا میرابی- هیچ کس منکر قدرت یک رودخانه در برابر جویبارهای پراکنده نیست! داستان خیرخواهی های مردمی جامعه کنونی نیز چنین است. مردم خیراندیش، هر کدام به طریق خود سعی در انجام فعالیت های خیرخواهانه دارد. شاید تعدد خیریه های مردمی خود، گواهی بر این گفته است. هرچند که بی اعتمادی جامعه به سیستم های دولتی در مبادلات مالی مختلف، می تواند توجیه مناسبی برای موازی کاری خیرخواهانه مردم در برابر ارگان های ذی ربط باشد، اما حقیقت این است که هم کوشی جمعی، هدفمند و مستمر می تواند در طولانی مدت نتیجه مطلوب تری به دنبال داشته باشد.

از طرف دیگر توزیع عادلانه حجم بالای کمک های نوعدوستانه مردم، موضوعی است که متأثر ازعمل شخصی افراد در اقدامات نیک اندیشانه است. رئیس اداره بهزیستی نیشابور، هفته گذشته جمله ای بیان کرد که شاهد این مدعاست: «در شهر ما مددجویی از سیری می میرد و دیگری از گرسنگی!»

علی صدر در نشستی با خبرنگاران گفت: نیشابور در رتبه نخست جلب مشارکت های مردمی در خراسان رضوی بعد از مشهد است.

او که عصر سه شنبه، بیست و چهارم آبان در موسسه خیریه «مهر پرندیس» میزبان اهالی رسانه نیشابور بود، خاطر نشان کرد: در سال 97 مجموعا 4 میلیارد و 477 میلیارد از محل کمک های مردمی نیشابوریان جمع آوری شد که از این میزان، 1میلیارد و 770 میلیون تومان به صورت نقدی، 1 میلیارد و 656 میلیون تومان به صورت غیرنقدی و 1 میلیارد و 49 میلیون تومان در بخش خدماتی مشارکت داشتیم.

وی از افزایش 10 درصدی مشارکت های مردمی در دوسال اخیر خبر داد و افزود: عمده مشارکت های نقدی مردم در ردیف درمان و داروی مددجویان صرف می شود. ردیف های بعدی نیز به معیشت، اشتغال، مسکن و جهیزیه مددجویان اختصاص دارد. هرچند که مشکلات معیشتی گریبان گیر مردم است اما ما امیدواریم سال 98 نیز، در میزان خیرخواهی مردمی افزایش قابل توجهی داشته باشیم.

اولویت ها در جلب کمک ها

رئیس اداره بهزیستی نیشابور بیان کرد: هر سال در دو نوبتِ قبل از عید نوروز و قبل از ماه مبارک رمضان به طور ویژه به دنبال جلب مشارت های مردمی هستیم. هدف ما برای ماه مبارک رمضان، توزیع 2000 بسته غذایی برای ماه است. تهیه این تعداد بسته به هزینه ای بالغ بر 200 میلیون تومان احتیاج دارد. اگرچه که وقوع حادثه سیل فرروردین ماه بر روی کمک های مردمی در ماه مبارک رمضان تاثیرگذار است اما خیرخواهی مردم در این زمینه نیز کمک دست اداره بهزیستی است.

وی افزود: سعی ما بر این است که خیرین را به سمت بسته های غذایی خشک سوق دهیم. به این معنی که به جای پهن شدن سفره ی افطار برای مددجویان، این اقلام غذایی به صورت بسته غذایی به دست مددجو برسد تا هزینه های اضافی نیز صرف بسته های غذایی بیشتر شود. هم چنین در توزیع اقلام سعی کردیم عدالت را در مناطق هدف شهری و روستایی برقرار کنیم.

به گفته صدر، اداره بهزیستی نیشابور پیش از این در دو نوبت، به میزان 150 میلیون تومان به صورت نقدی و غیرنقدی به استان های سیل زده کشور کمک های مردمی را ارسال کرده است.

او در ادامه از اقدامات اداره بهزیستی نیشابور در سال گذشته سخن گفت: در سال گذشته 4 جشنواره غذایی برگزارکردیم که مورد استقبال مطلوب مردمی قرار گرفت و بیش از 28 میلیون تومان از این محل جمع آوری شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته 110 ایستگاه جمع آوری زکات فطریه در شهر و روستا داشتیم که مجموعا 72 میلیون تومان فطریه جمع آوری شد. 2 پایگاه جمع آوری جذب مشارکت های مردم و لوازم التحریر در سطح شهر نیز پیش از مهرماه گذشته فعالیت داشت که مجموعا 12میلیون نقدی و غیرنقدی در این بخش جمع آوری شد.

به گفته این مقام مسئول، توزیع 2هزار بسته غذایی به ارزش 200 میلیون تومان در شب عید و طرح شادی پایدار برای اختصاص هزینه های آتش بازی مردم به مددجویان بهزیستی با جمع آوری 20 میلیون تومان، از دیگر اقدامات بهزیستی نیشابور در یک سال گذشته است.

«شکرانه سلامت»، کمکی اندک اما موثر

صدر با اشاره به طرح های جاری بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی طرحی دارد به نام شکرانه سلامت که ویژه افراد حقوق بگیر دولتی و غیردولتی است .این طرح از سال 89 در کشور کلید خورد. هزینه های جمع آوری شده از این طرح منطقه ای است و به حساب ادارات بهزیستی شهرستان ها واریز می شود. فرد متقاضی شرکت دراین طرح می تواند در برگه ای مکتوب اعلام کند که 5 رقم آخر فیش حقوقی خود را که کمتر از ده هزار تومان می شود، به طور ماهانه برای کمک به مددجویان بهزیستی اهدا کند. این رقم در ظاهر، کوچک به نظر میرسد اما با افزایش تعداد شرکت کنندگان می تواند سبب جمع آوری رقم بسیار بالایی شود.

او اظهار کرد: 40 نفر از شهروندان خیرخواه نیشابوری نیز در طرح «حامی» از 110 کودک، نوجوان و جوان بین 6 تا بیست سال که در 5 مرکز بهزیستی نگهداری می شوند حمایت می کنند.

امنای مساجد اجازه ورود ما به مسجد را نمی دهند!

رئیس اداره بهزیستی در اظهار نظری قابل توجه، گفت: هیئت های امنای مساجد به ما اجازه قراردادن صندوق جلب مشارکت های مردمی برای بهزیستی یا حتی سخنرانی چنددقیقه ای در زمان نماز را به نمایندگان بهزیستی نمی دهند و در پاسخ ما هم می گویند: خودمان جمع می کنیم!

صدر ادامه داد: متاسفانه هم افزایی جمعی در بحث نحوه صرف مشارکت های مردمی نداریم. هر خیریه و مسجدی برای خود کارهای خیرخواهانه انجام می دهد. هرچند که این اقدامات با انگیزه خیر انجام می شود اما تلاش ما و هدف ما این است که نیک اندیشی های مردم را هدفمند کنیم تا با هم افزایی جمعی، توان کمک به مددجویان افزوده شود.

او با بیان این جمله که «مدد جوی ما یکی از سیری می میرد یکی از گرسنگی!»، اذعان کرد: به خاطر نبود نظم مشخص در جهت دهی کمک های مردم، از یک طرف ما مدد جویی داریم که از چند بخش حمایت می شود و از سوی دیگر مددجویی داریم که در بدترین شرایط به سر می برد اما کسی اطلاعی ندارد. به همین دلیل هم درحال برنامه ریزی برای طراحی نرم افزار ساماندهی و هدفمند کردن مشارکت های مردمی هستیم تا خیرخواهی مردم به طور عادلانه در بین مددجویان بهزیستی توزیع شود.

370 مددجوی بهزیستی در سال گذشته شاغل شدند

وضعیت نابسامان تخصیص اعتبارات در حوزه اشتغال

این مقام آگاه در تشریح اعتبارات حوزه اشتغال در سال گذشته گفت: در سال 97 از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلاتی که برای اشتغال اختصاص داده شده بود، به دلیل مشکلات مالی تنها دو و نیم میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد. البته از این میزان 100 درصد به مددجویان اختصاص داده شد و 370 مددجو شاغل شدند.

صدر افزود: بیشتر شغل ها در دو حوزه کشاورزی و دامپروری است که البته به دلیل وابستگی این دو حوزه به وضعیت جوی و امکان ضرر مددجویان، به دنبال رواج مشاغل نو و ابتکاری هم هستیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نیشابور در طرح بیمه پردازی، سرآمد استان است و حق بیمه  کارفرما و خویش فرما  160 نفر از مددجویان خود را پرداخت می کند. در این طرح اگر کارفرمایی یکی از توان جویان بهزیستی را به کار بگیرد، سازمان بهزیستی تعهد می کند که 5 سال حق بیمه کارفرمایی وی را بپردازد. هم چنین اگر خود توان جو، ایجاد شغل کند، حق بیمه خویش فرمایی دریافت می کند.

به گفته او کارآفرینان هم چنین به ازای اشتغال زایی برای هر مددجوی بهزیستی، تا سقف 5 نفر، تسهیلات 20 میلیون تومانی دریافت می کنند.