سه پروژه مهم شهری در گروگان مصالح شخصی! پلیس از تامین امنیت پروژه خودداری می کند؟! رضا میرابی- نشست خبری شورای شهر نیشابور هفته گذشته برگزار شد. چهارمین نشست رسمی پاسخگویی منتخبان پنجم شورا، عصر سه شنبه، هفدهم اردیبهشت با حضور همه اعضای شورا و نمایندگان رسانه های فعال شهرستان تشکیل شد. تحقق 98 درصدی […]

سه پروژه مهم شهری در گروگان مصالح شخصی!

پلیس از تامین امنیت پروژه خودداری می کند؟!

رضا میرابی- نشست خبری شورای شهر نیشابور هفته گذشته برگزار شد. چهارمین نشست رسمی پاسخگویی منتخبان پنجم شورا، عصر سه شنبه، هفدهم اردیبهشت با حضور همه اعضای شورا و نمایندگان رسانه های فعال شهرستان تشکیل شد.

تحقق 98 درصدی بودجه مصوب شهرداری در سال گذشته

حداکثر میزان حقوق دریافتی شهردار و اعضای شورا

رئیس کمیسیون اداری و مالی شورا در تشریح میزان بودجه مصوب شهرداری در سال جاری گفت: در سال 98 بودجه شهرداری و سازمان های تابعه به شکل تلفیقی تنظیم شده و به میزان 198 میلیارد و 500 میلیون تومان است. از این میزان 111 میلیارد تومان سهم بودجه عمرانی و 86 میلیون تومان در بخش اعتبارات جاری پیش بینی شده است.

محمدکاظم صادقی با بیان اینکه 98.5 درصد بودجه سال گذشته شهرداری تحقق یافته، تصریح کرد: بودجه مصوب شهرداری با احتساب سازمان ها در سال گذشته 170 میلیارد تومان بود. در این زمان، میزان وصولی 12 ماهه شهرداری از محل درآمدها 119 میلیارد تومان بود که رقم بسیار مناسبی است.

نائب رییس شورای شهر در خصوص شرکت های حسابرسی شهرداری نیشابور، بیان کرد: سال گذشته برای حسابرسی شهرداری و سازمان ها فراخوان دادیم و از میان 7 شرکتی که جهت توان سنجی به صحن علنی آمدند، یک شرکت برای حسابرسی شهرداری و یک شرکت برای حسابرسی سازمان های تابعه در نظرگرفته شد. هم چنین در قرارداد تکمیلی از این دو شرکت خواسته شد که علاوه بر گزارش حسابرسی، یک گزارش حسابرسی مدیریتی برای نظارت شورا نیز آماده کنند که تاکنون حسابرسی بخش های مالی شهرداری آماده شده و شرکت ها در حال آماده سازی گزارش مدیریتی هستند.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اعلام حقوق دریافتی شهردار و اعضای شورا اذعان کرد: شورا در این مدت ثابت کرده که موضوع پنهانی از دید خبرنگاران ندارد و عملکرد شورا شفاف است. حق جلسات شورای شهر بر اساس دستورالعملی است که از سوی سازمان شهرداری ها تنظیم می شود و هرسال متناسب با تورم، اصلاح می شود. سال گذشته حق جلسات اعضای شورا، هر ساعت 55 هزار تومان بود و در سال جاری این رقم به هرساعت 65 هزار تومان رسیده. حداکثر میزان جلسات در ماه هم، 60 ساعت است. البته حق جلسات تنها به جلساتی تعلق می گیرد که در محل ساختمان شورا تشکیل شود و به جلساتی که هرکدام از اعضای شورا به نمایندگی از اعضا حضور می یابند، رقمی تعلق نمی گیرد. به این ترتیب حداکثر میزان دریافتی اعضای شورا تا کنون 3 میلیون تومان بوده است.

به گفته صادقی میزان حق رفت و آمد و حق تلفن اعضای شورای پنجم با کاهش قابل توجه نسبت به شورای چهارم، مجموعا به 700 هزارتومان رسیده است.

نایب رئیس شورای شهر ادامه داد: حقوق شهردار و معاونین شهرداری نیز بر اساس حکمی است که در سازمان شهرداری ها تنظیم شده . اضافه کار شهردار را هم استانداری تعیین می کند البته استانداری معمولا برای شهرهای نیشابور و سبزوار اضافه کاری کامل یعنی 175 ساعت را در نظر می گیرد که با این حساب میانگین دریافتی ماهانه شهردار از بودجه شهرداری حدود 7 میلیون تومان است.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر میزان ترمیم حقوق شهردار گفت: واقعیت این است که ما با داشتن تجربه تلخ قبلی در زمان شورای چهارم و تصدی سیدعباس حسینی به عنوان شهردار، همان ابتدای تصدی آقای نجفی به عنوان شهردار پیشنهاد ترمیم حقوق را با ایشان در میان گذاشتیم که آقای شهردار پیشنهاداتی در این خصوص ارائه کرد که مورد پذیرش اعضا قرار گرفت. این مبلغ از بودجه شورا پرداخت می شود اما رقم مشخصی نیست و بسته به میزان دریافتی شهردار از سوی شهرداری، تا یک سقف معین پرداخته می شود. البته ترمیم حقوق شهردار از شهریور و مهر سال گذشته پرداخت نشده که در هفته آینده مبالغ دریافتی و فاکتورها جمع بندی می شود و همانند قبل این سرفصل پرداخت می شود.

انتظار 18 ماهه برای شروع طرح مطالعاتی ترافیک شهری!

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در تشریح وضعیت طرح مطالعاتی ترافیک خیابان 15 خرداد، گفت: تصمیماتی که در سال 96 برای یک طرفه کردن خیابان 15 خرداد گرفته شده بود بر اساس مطالعات و کارتخصصی نبود و نظر پیش بینی شده کارشناسان ترافیکی شهرداری نیشابور بود. به همین دلیل هم در شورای پنجم با تاکید بر کارتخصصی تصمیم گرفتیم که اجرای این پروژه را به شکل مذکور متوقف کنیم و با امضای قرارداد با مشاور ترافیکی کار را تخصصی تر پیش ببریم.

هادی ترقی اظهار کرد: هزینه قرارداد با مشاور ترافیکی برای طرح جامع ترافکی خیابان های 15 خرداد و 17 شهریور تا پایان پروژه بین 300 تا 400 میلیون برآورد شد اما شورا ترجیح داد با صرف این هزینه، به طور تخصصی معضل ترافیک شهری را حل کند. ترافیک شهری مانند یک شریان است و باید با در نظر گرفتن نقاط مختلف روان سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: مناقصه برای مشخص کردن شرکت مشاوری در این زمینه برگزار شد و شرکت انتخاب شده. در حال حاضر هم قرارداد بسته شده و امیدداریم تا پایان سال کار مطالعات پروژه به اتمام برسد.

سه پروژه مهم توسعه شهری گروگان مصلحت های شخصی!

پلیس به درخواست چه کسی از تامین امنیت پروژه خودداری می کند!

موضوع تاسیس منطقه ویژه تاریخی خیام و عطار در حالی در این نشست خبری مطرح شد که بحث از سوی سخنگوی پیشین شورا به سمتی دیگر معطوف شد.

رضا مهرداد در حالی از طرح اصلاح طرح زیرگذر شهرکهنه به عنوان یک شریان اصلی دسترسی به منطقه تاریخی و فرهنگی خیام و عطار یاد می کرد، انجام این پروژه را منوط به اتمام طرح پیاده راه سازی زیرگذر خیابان عماریاسر (خط کاشمر) دانست.

او با اشاره به وضعیت زیرگذر خط کاشمر یادآور شد: آرزویی که ده سال نیشابوری ها در سر داشتند علی رغم تصویب در شورای شهر و شورای تامین و پای کارآمدن شهرداری در حال حاضر بلاتکلیف است. پروژه ای که قرار بود دوماهه انجام شود به دلیل برخی رفتارهای فردی و سلیقه ای و سو استفاده از نگرانی های مردم و کسبه منطقه، اکنون به مشکل برخورده و عامل عقب ماندگی این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه در تصمیم گیری ها باید به منافع شهر و کشور فکر کرد نه منافع فردی، اذعان کرد: زیرگذر عمار یاسر (خط کاشمر) 80 درصد پیشرفت داشته اما به دلیل تحریک مردم علی رغم مصوبه شورای تامین، رها شده و قابل اجرا نیست. شورای تامین به شهرداری گفته شما کار را پیش ببرید و اگر مشکلی بود ما ورود پیدا می کنیم اما اکنون به دلیل عدم تامین امنیت کارگران این موضوع بلاتکلیف مانده است.

این فعال مطبوعاتی معضل زیرگذر خط کاشمر را یک فرصت از دست رفته توسعه ای برای جنوب شهر خواند و تصریح کرد: در فاصله نزدیکی از این زیرگذر یک خط لوله فشار قوی گاز داریم که به همین دلیل امکان سواره راه شدن را ندارد. در جلسات هماهنگی قرار بر این شد که خانم چنارانی( نماینده مردم در مجلس) تلاش کنند تا مجوز جابجایی این خط لوله گاز را بگیرند تا زیرگذر خط کاشمر سواره رو شود ولی شرکت نفت با این انتقال مخالفت کرد و امکان انتقال وجود ندارد.

مهرداد افزود: در حال حاضر شرکت ملی راه آهن با مدیریت شهری نیشابور برای برگزاری سه پروژه مهم  توسعه ای توافق کرده. اولی زیرگذر خط کاشمر است. دومی زیرگذر شهرکهنه است و سومی طرح بزرگ پل رو گذر شریعتی که با اعلام آمادگی راه آهن برای صرف هزینه 5 میلیاردی برنامه ریزی شده که حالا همه طرح ها بدلیل ناتمام ماندن زیرگذر خط کاشمر معطل مانده اند.

ترقی، عضو دیگر شورا نیز در این میان گفت: به دلیل اینکه پروژه خط کاشمر یک پروژه ملی است، اجرای طرح با یک دوربین که در محل نصب است به صورت مستقیم از سوی وزارتخانه رصد می شد. شهرداری نیز برای تسریع در انجام پروژه، هفته اول به صورت شبانه روزی با حضور نیروهای امنیتی در محل کار کرد. اما در همان زمان بعد از گذشت چند روز در جلسه ای بودیم که خبردادند نیروهای امنیتی محل را ترک کرده اند و مردم جلوی پروژه را گرفته اند و دو نفر از کارگران شهرداری هم مورد ضرب و شتم مردم قرار گرفته اند. در آن زمان فرماندار مستقیما تماس گرفت و از نیروی انتظامی خواست که امنیت را مجددا برقرار کنند. بعد از آن هم مشخص شد فرد مذکور ،  در تماسی تلفنی به فرمانده انتظامی گفته که نباید برای تامین امنیت پروژه ورود کنند.

نیشابور بدون رئیس ارشاد به استقبال روزملی خیام می رود؛

مدیری برای نیشابور معرفی می شود که هنوز نیامده برنامه رفتنش را بسته!

آماده شدن شهر برای بزرگداشت روزملی خیام، موضوعی بود که رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به آن پرداخت.

مجتبی باری با انتقاد از وضعیت بی سر و سامان اداره ارشاد نیشابور و عدم حمایت این اداره در جریان بزرگذاشت روز ملی عطار گفت: به  نیشابور بی مهری های زیادی شده است. متولی اصلی برنامه های فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد است که الان در هیچ کدام از جلسات کمیسیون فرهنگی برای برنامه ریزی روزملی خیام حضور ندارد.

وی با اشاره به عدم همراهی رئیس سابق ارشاد در برگزاری روز ملی عطار و استعفای وی در هفته گذشته، افزود: از این ظلمی بالاتر به فرهنگ نیشابور نیست.آقای مدیرکل، مدیری را برای ارشاد نیشابور معرفی می کند که هنوز نیامده برنامه رفتنش را بسته! مدیری انتخاب شده که انگیزه خدمت ندارد. ما جلساتی را در کمیسیون فرهنگی برای بزرگداشت روز ملی خیام برگزار کردیم که متاسفانه متولی اصلی حضور نداشت. چطور می شود تصمیماتی در این خصوص گرفت که اداره ارشاد در آن حضور نداشته باشد؟ چند روز دیگر روز ملی خیام را داریم اما رئیس ارشاد استعفا کرده است و الان هم تعامل لازم وجود ندارد. در حالی که دو روز از پنج روزملی برای شخصیت های نیشابوری است اما در سطح استان و وزارت حمایت لازم از فرهنگ نیشابور وجود ندارد.

دریافتی های شهرداری از شهروندان حاشیه شهر را به حداقل رساندیم

نیشابور در تکاپوی ساماندهی حاشیه نشینی شهری

رئیس کمیسیون مشارکت های اقتصادی شورای شهر هم در این نشست گفت: حاشینه نشینی یک معضل جدی برای نیشابور است. پیش از شورای پنجم کسی در حاشیه شهر به سراغ پروانه ساختمان نمی آمد. برای افزایش صدور پروانه میزان دریافتی های شهرداری از شهروندان حاشیه شهر را به حداقل رساندیم و با قیمتی معادل یک دهم در حال صدور پروانه هستیم.

محمد حسن زرندی افزود: در سال 97، آمار پروانه صادرشده در نیشابور به  557 فقره رسید که در سال قبل آن 368 بود. این میزان افزایش در حاشیه بوده که نشان از عملکرد مثبت در این حوزه دارد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر باید کوچک سازی واحدها را رونق دهیم و میزان هزینه ساخت و ساز مسکن را کاهش دهیم که در گام های اولیه استقبال خوبی صورت گرفته است. بازآفرینی شهری در شهرهای دیگر بسیار پیشرفت داشته، چرا که مبالغ اختصاص یافته از این محل به صورت پروژه ای است، نیشابور در اخذ این اعتبارات دولتی تاکنون بسیار ضعیف بوده اما برنامه ریزی برای توجه بیشتر وجود دارد.

 

مشارکت 1.5 میلیاردی فولاد برای بهسازی ورودی های شهر

زرندی گفت: از سال گذشته در ساماندهی ورودی های نیشابور اقدامات قابل توجهی صورت گرفته و بازسازی مناسبی در کمربندی و محور آزادگان انجام شده است. رقمی نزدیک به 1 و نیم میلیارد تومان با جلب مشارکت فولاد جذب کرده ایم و در بهسازی ورودی ها به کارخواهیم گرفت. هم چنین یک میلیارد و دویست میلیون تومان از محل بودجه شهرداری برای تکمیل جدول گذاری در نظر گرفته شده که در سال جاری صرف بهسازی ورودی ها خواهد شد.

احمد همت آبادی، رئیس کمیسیون خدمات شورا نیز در همین خصوص گفت: در یک سال و نیم اخیر بالغ بر 30 هزار متر مربع فضای سبز در ورودی های شهر ایجاد شده و در سرفصل بودجه 98 نیز مطالعات بهسازی ورودی ها را در نظر داریم. امیدواریم ورودی های شهر را در پایان شورای پنجم به شکل مطلوبی سامان دهیم.

مسیرهای ایمن دوچرخه سواری در شهر نداریم

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر که به دلیل ترک زودهنگام جلسه، به عنوان نخستین نفر پاسخگوی خبرنگاران بود، گفت: سال قبل در بحث عمرانی شهرداری بودجه ی 300 میلیون تومانی که در بخش ورزشی گنجانده شده بود، محقق نشد اما در بخش فرهنگی بودجه ای در بخش همگانی و قهرمانی و محلات لحاظ شد که سازمان فرهنگی باید پرداخت کند. این سرفصل ها در بودجه آنها پیش بینی شده است.

به گفته شکیبا، اختصاص بودجه برای تجلیل از قهرمانان ورزشی و تخبگان حوزه های مختلف در شورای چهارم مصوب شد و اعتباراتی اختصاص داده شد اما با میزان تورم فعلی، تامین اعتبار در این بخش بسیار مشکل است اما امیدداریم با لایحه اصلاحی شهرداری در این بخش، شاهد بهبود وضعیت پرداخت هدایای نخبگان شهری باشیم.

علی اکبر شکیبا در تشریح وضعیت توسعه اماکن ورزشی با بیان این که کل بودجه ورزشی شهرداری در سال جاری 11 میلیارد و 690 میلیون ریال است، خاطر نشان کرد: امسال برای تکمیل ورزشگاه پهلوان شورورزی 500 میلیون تومان بودجه پیش بینی شده. پروژه خیرساز مشایخان با واگذاری زمین 4360 متری توسط شهرداری و صرف هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد تومان ساخته خواهد شد و در آینده به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهدگرفت. در دیداری که با مدیرعامل فولاد خراسان داشتیم، فولاد با ساخت مجموعه ورزشی موافقت کرد. این پروژه اکنون در حال گذران مراحل پایانی است و در سال 98 شاهد شروع ساخت آن خواهیم بود.

وی بیان کرد: زمین های ورزشی معمولا سودده نیستند و به همین منظور هم نباید نگاه اقتصادی صرف در بخش های ورزشی داشته باشیم. مدیریت شهری و اداره ورزش و جوانان وظیفه دارند زیرساخت های ورزشی شهر را در بخش های همگانی و قهرمانی توسعه دهند.

او هم چنین در تشریح  وضعیت مسیرهای  شهری مخصوص دوچرخه گفت: مسیرهای ایمن دوچرخه سواری در شهر نداریم اما مسیر دوچرخه سورای جاده باغرود ایمنی بیشتری نسبت به مسیرهای شهری دارد. در افزایش ایمنی دوچرخه سواران، اولین مسئله فرهنگ سازی است. وقتی پلیس مشخص کرده که سرعت نباید بیش از 60 کیلومتر باشد، باید مردم این را رعایت کنند. در جاده باغرود هم می شود با جداکننده، ایمنی مسیر را افزایش داد.

به گفته شکیبا، مسیر شرقی بلوار شهید شوشتری و بلوار عرفان حد فاصل آرامگاه های خیام و عطار به عنوان مسیرهای دوچرخه سواری بهسازی خواهد شد.