درگفتگو با زوج هنرمند همشهری مطرح شد:  برای رشد شخصیت فرزندان و فردایی سرشار از انرژی مثبت ؛ آن ها را با یک رشته ی هنری آشنا کنید
درگفتگو با زوج هنرمند همشهری مطرح شد:  برای رشد شخصیت فرزندان و فردایی سرشار از انرژی مثبت ؛ آن ها را با یک رشته ی هنری آشنا کنید

هنر موسیقی سبب شده نسبت به مسایل دور و برم حساس تر شوم و انگیزه ی بیشتری برای زندگی پیدا کنم .نوازندگی باعث شده که لذت و آرامشی به من دست دهد که وصف نشدنی است، لذا تصمیم گرفته ام این حس زیبا  را ازراه آموزش هنر به دیگران منتقل کنم  . واژه ی «گیتار» […]

هنر موسیقی سبب شده نسبت به مسایل دور و برم حساس تر شوم و انگیزه ی بیشتری برای زندگی پیدا کنم .نوازندگی باعث شده که لذت و آرامشی به من دست دهد که وصف نشدنی است، لذا تصمیم گرفته ام این حس زیبا  را ازراه آموزش هنر به دیگران منتقل کنم  .

واژه ی «گیتار» در زبان های اروپایی از واژه ی اسپانیایی «گیتارا» مشتق شده که آن هم ریشه در زبان یونان باستان دارد.نکته ی جالب این است که واژه ی یونانی «سیتارا» مستقیم یا غیر مستقیم ار واژه ی پارسی سیه تار«سه تار» گرفته شده است .

عده ای معتقدند ساز گیتار از مصر سرچشمه گرفته و عده ای هم می گویند این ساز همان سیتارای (یونانی – آشوری) است که به وسیله ی رومی ها به اسپانیا آورده شده است .

در زمان حکوت اسلام (عباسیان )در اسپانیا «زریاب دارابگردی» و چند تن از شاگردانش این ساز را به اندلس برده و به آموزش آن پرداختند . گیتار در آن زمان «کیتارا» گفته می شد که ریشه ی آن هم  درزبان پارسی باستان می باشد .

هم اکنون ساز گیتاردر ایران ازمحبوبیت خاصی برخوردار است و مدرسان به نامی آن را آموزش می دهند. گفتگوی این شماره ی نشریه با یک زوج هنرمند گیتار است که تقدیم شما عزیزان می شود . میهمانان ما سعید یوسفیان (مدیر آموزشگاه آوای مهرگان ) و ساناز قاسم آبادی هستند که از حضورآنان  دراین گفتگو تشکر می کنیم.

با تشکر از شما برای شرکت دراین گفتگو، لطفا از گذشته و زندگی هنری تان بگویید؟

قاسم آبادی – از سال 83 آموختن گیتارکلاسیک را نزد استاد احمد بیان شروع کردم .این آموزش ها به مدت چهار سال طول کشید تا این که برای گذراندن مراحل پیشرفته تر و یاد گیری گیتاراسپانیایی وسبک «فلامنکو»عازم مشهد شدم .آنجا هم  نزد ” روزبه آذر”مدت دوسال آموزش را ادامه دادم . پس از آن هم در تهران نزد “استاد طهرانیان ” (سه سال گیتار کلاسیک و سلفژ) را آموختم . سپس نزد آقایان “اشکان شهریاری”، “شاهین ساریخانی” و” آرمین صنایعی ” تجربه های زیادی آموختم وبا  شرکت در مستر کلاس ها به اندوخته هایم افزودم .

یوسفیان – من هم به علت علاقه به گیتنار از سال 82 در کلاس ها ی استاد بیان در اداره ی ارشاد شرکت کردم و دوره ی مقدماتی آموزش را به مدت چهار سال ادامه دادم .سپس عازم مشهد شده و از آموزش های استاد “منصور رسا ” استفاده ی کافی بردم. کم کم خدمت سربازی فرا رسید و من در دوران خدمت هم گاهگاهی سازم را همراه داشتم . پس از اتمام خدمت نزد استادانی همچون “فراز نصیری”،”احسان فرامرزی پور” و “بهرام آقاخان ” به مدت سه سال در تهران آموزش دیدم .ضمنا مدتی هم نزد “استاد رضا شاکری” آواز ایرانی را آموخته بودم . برای آشنایی با آواز کلاسیک جهان نزد استاد «آراکاراپتیان» دوره دیدم. برای یادگیری اصول آهنگسازی هم از آموزش های آرمین صنایعی و اشکان شهریاری و شاهین ساریخانی استفاده ی فراوان بردم .

بهترین اجرای موسیقی که داشته اید کدام اجرا بوده است ؟

قاسم ابادی – دو اجرا در ذهنم ماندگار شده یکی درسال 93و در محل آموزشگاه بیان که یک قطعه ی بی کلام را با یک گروه شش نفره اجرا کردیم و دیگری اجرا با “گروه وستا” در سال 97 که با سرپرستی همسرم انجام شد .نکته ی جالب برای من این بود که بعد از مدت ها یک نوازنده ی خانم روی صحنه حاضر می شد و من که تنها خانم نوازنده ی  بودم . بسیار احساس خوبی داشتم این برنامه در فرهنگسرای وکیلی اجرا شد .

یوسفیان – اولین اجرای زنده من کنسرت رویای زمستانی (پاپ- کلاسیک)بود و اولین تجربه آواز خوانی را هم با گروه همنوازان نوای سیمرغ تجربه کردم . این برنامه به سرپرستی مهدی افشاری انجام شد .پس از ان هم در روزهای بزرگداشت خیام و عطار و یغما و روزهای تجلیل از خبرنگار و معلم و… و مناسبت های دیگر برنامه های موسیقی را اجرا کرده ایم .

 لطفا درباره ی مراسم بزرگداشت روز خبرنگار و اجرای موسیقی زنده  توسط گروه وستا توضیحات بیشتری بدهید ؟

یوسفیان – با دعوت و همکاری اداره ی ارشاد اسلامی در زمان مسئولیت آقای کرخی مراسمی برای بزرگداشت وتجلیل  از خبرنگاران (روز خبرنگار) در فرهنگسرای وکیلی برگزار شد که در بخشی از این مراسم  گروه وستا به اجرای برنامه ی موسیقی پرداخت و با استقبال خوب میهمانان  روبرو شد .این گروه موسیقی متشکل بود از: ساناز قاسم آـبادی(گیتار)-پدرام فکری(ویولون) – رضا سعادت خواه (ویولونسل) – امیر رضا برجی (گیتاربیس) – امیر اثنی عشری(پرکاشن) و بنده که نوازنده ی گیتار و خواننده و ضمنا سرپرست گروه بودم. ما در آن گردهم آیی قطعاتی از موسیقی تلفیقی (پاپ – کلاسیک ) اجرا کردیم که علی رغم کیفیت نامناسب صدا وسالن از اجرا رضایت داشتیم .

راه اندازی آموزشگاه آزاد موسیقی در شهرمان انرژی زیادی را از شما گرفته ، در این مورد چه گفتنی هایی دارید؟

یوسفیان – بنده قبلا در آموزشگاه بیان تدریس موسیقی می کردم تجارب بدست آمده از آن زمان و ایده های جدیدی که داشتم مرا به این فکر انداخت که با راه اندازی یک آموزشگاه آزاد موسیقی بتوانم این تجربیات و ایده ها را در اختیارعلاقمندان به موسیقی قراردهم .این پروسه مدت دوسال به طول انجامید و پس از کش و قوس های فراوان سرانجام آموزشگاه به بهره برداری رسید .ضمنا در این راه همسرم همیشه یار و یاور من بوده است .

مهمترین مشکلات فعالیت های هنری شما چه بوده است ؟

قاسم آبادی – مشکل اصلی ما خانم ها فعلا اجرا ی روی صحنه می باشد که در شهرستان ها سلیقه ای عمل شده و ما تا دقایق آخر نمی دانیم می توانیم در اجرای موسیقی شرکت داشته باشیم یا نه!

یوسفیان – دغدغه ی اصلی من امر آموزش موسیقی است که متاسفانه هیچ نظارتی بر آن نمی شود و این امربه هنر آموزان صدمه می زند و آنان را ازآموزش صحیح و علمی محروم می کند .مشکل  بعدی مسایل مالی است که در اجرای کنسرت ها تمامی مخارج از جمله اجاره ی سالن را گروه موسیقی باید پرداخت کند که این مساله باعث می شود تمامی در آمد یک کنسرت صرف مخارج شود  ولذا اجرای موسیقی بازده اقتصادی  برای ما نداشته باشد . باید برای روشن نگاه داشتن چراغ فعالیت های هنری و موسیقی فکری  اقتصادی بشود و گرنه علیرغم تمامی عشق و علاقه ی هنرمندان این حوزه چراغ هنر موسیقی به خاموشی خواهد گرایید .

آیا راهی به نظر می رسد که فعالیت های موسیقایی به سرانجامی برسد؟

قاسم آبادی – به نظر من آموزش موسیقی باید در کتاب های درسی گنجانده شده و آموزش در مدارس نهادینه شود . ضمنا خانواده ها باید فرزندان خود را با رشته های مختلف هنری از جمله موسیقی آشنا کنند .مساله بعدی هم اجرای زنده ی موسیقی است که باید قانون از آن حمایت کند .

یوسفیان – نکته ی اصلی من همان آموزش است که اگر توسط کارشناسان و استادان  موسیقی انجام شود خانواده ها را به سمت این هنر جذب خواهد کرد .ضمنا اگر اجراهای موسقی نهادینه شود رقابت گروه های مختلف کیفیت ارایه ی موسیقی را درسطح شهر بالاترخواهد برد .

هنر موسیقی و نوازندگی چه تاثیری روی کیفیت زندگی شما داشته است ؟

قاسم آبادی – من در طول زندگی هنری نسبت به مسایل دور وبرم حساس تر شده و انگیزه ی بیشتری برای زندگی پیدا کرده ام .نوازندگی باعث شده که لذت و آرامشی به من دست دهد که وصف نشدنی است لذا  من تصمیم گرفته ام این حس زیبا  را به دیگران منتقل کنم  و راه آن آموزش هنر به دیگران است .

یوسفیان – من هنر موسیقی را هنری لطیف دیده ام که تمامی مراحل یادگیری آن با عشق و علاقه دنبال می شود .از طرفی تکرارنت ها برای من نوعی مراقبه به حساب می آید . آموختن صبرو تحمل نکته ی مثبت دیگری است که می توان آن را به تمامی ابعاد زندگی بشری تعمیم داد .موسیقی شما را با کار گروهی و جمعی نیز آشنا می کند.با توجه به اینکه جامعه به کار گروهی نیازمند است لذا هنر موسیقی می تواند در این امرمهم  ما را یاری دهد .

فعالیت های این روزهای شما چیست؟

یوسفیان – من وهمسرم ضمن رسیدگی به امورآموزشگاه دراجراهای کارگاهی و آهنگسازی ،هنرجویان را همراهی می کنیم .

وسخن آخر

ضمن تشکر از پدر و مادر و خانواده و استادانی که نام بردیم و باعث شدند ما کار هنری را دنبال کنیم و این فرصت را به ما دادند که در عرصه ی هنر موسیقی فعالیت کنیم به خانواده ها توصیه می کنیم برای رشد و ارتقا ء شخصیت فرزندان خود آنها را با یک رشته ی هنری آشنا کنند تا فردای فرزندانمان  فردایی توام با شادی و امید و سرشار از انرژی مثبت باشد .