حامی افراد مبتلا به سندروم داون باشیم!
حامی افراد مبتلا به سندروم داون باشیم!

توانایی ها و استعدادهای کودکان سندروم داون کودکان مبتلا به سندروم داون می توانند زندگی پرباری داشته باشند.ویژگی های شخصیتی و مهارت های آن ها درست مانند سایر کودکان متنوع می باشد.کودکان مبتلا به سندروم داون می توانند در کلاس های عادی شرکت کنند،ولی ممکن است گاهی به آموزش های بیشتر نیاز داشته باشند،با راهنمایی […]

توانایی ها و استعدادهای کودکان سندروم داون

کودکان مبتلا به سندروم داون می توانند زندگی پرباری داشته باشند.ویژگی های شخصیتی و مهارت های آن ها درست مانند سایر کودکان متنوع می باشد.کودکان مبتلا به سندروم داون می توانند در کلاس های عادی شرکت کنند،ولی ممکن است گاهی به آموزش های بیشتر نیاز داشته باشند،با راهنمایی و آموزش صحیح این کودکان می توانند شغل خاصی داشته باشند و به دانشگاه بروند.مثل دیگر کودکان عواطف متعدد از جمله شادی،ترس،ناراحتی،خوشحالی و  … را تجربه می کنند.برخی از آن ها به هنر و موسیقی علاقه دارند و برخی از آن ها به ورزش علاقه نشان می دهند،برخی برونگرا هستند و برخی دیگر درونگرا و خجالتی،درست مانند سایر انسان ها.

*یکی از تصورات غلط در مورد افراد مبتلا به سندروم داون این است که آن ها از پس کارها به خوبی برنمی آیند!جامعه از آن ها دوری می کند!پذیرش در اجتماع و واگذاری شغل در مورد این افراد به سختی انجام می شود! ولی همانطور که در بالا ذکر شد این افراد با آموزش های صحیح و به هنگام می توانند بزرگسالانی مولد و مفید باشند و به خوبی در اجتماع مشارکت داشته باشند.

*اگر شما فرزند سندروم داون دارید باید با پزشک متخصص اطفال و مشاور در ارتباط باشید تا متناسب با توانایی های فرزند خود به او کمک کنید تا به بهترین نحو تمام پتانسیل خود را استفاده کند.با کودک خود به گشت و گذار و تفریح بروید،شما به عنوان خانواده این عزیزان می توانید به دیگران  رفتار صحیح را یاد دهید،با احترام،محبت و حمایت با این کودکان رفتار کنید؛ درست مانند سایر کودکان.

*اگر معلم و مربی هستید و با این کودکان در امر آموزش و پرورش در ارتباط هستید باید کمک کنید تا حمایت های تحصیلی و اجتماعی لازم را دریافت کنند،زیرا این افراد گاهی علاوه بر شرکت در کلاس های عادی به کلاس های اختصاصی نیز نیاز دارند.

*ما در سازمان مردم نهاد سندروم داون نیشابور در تلاش هستیم که بتوانیم یک شبکه حمایتی قوی برای عزیزان مبتلا به سندروم داون ایجاد کنیم.

در این سازمان علاوه بر توجه به کلاس های عادی این افراد، آموزش های ویژه مانند مباحث خودیاری،بهبود مهارت های اجتماعی،کاردرمانی های ذهنی و جسمی،گفتاردرمانی،پرورش سایر توانایی های هنری و ورزشی این عزیزان مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

می کوشیم تا کودکان و بزرگسالان مبتلا به سندروم داون آموزش ببینند چگونه در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق باشند،چگونه دوست خوب انتخاب کنند،چگونه در یک شغل مناسب موفق باشند.

*شما هم به شبکه حمایتی ما در سازمان مردم نهاد سندروم داون نیشابور بپیوندید و حامی این عزیزان در اجتماع باشید.

فائزه امینی_روانشناس کودک و نوجوان،بازی درمانگر سازمان مردم نهاد سندروم داون نیشابور