روش های شکوفا سازی استعداد فرزندان؟
روش های شکوفا سازی استعداد فرزندان؟

ستون راه زندگی هفته نامه خیام نامه بر آن است تا در سال جدید به سئوالات مشاوره ای خانواده های محترم پاسخ دهد ، لذا از خوانندگان محترم این ستون درخواست می شود  سئوالات مشاوره ای خود را به شماره 09031502016آقای اسدی (مشاور و نویسنده ستون راه زندگی)      و یا از طریق پیامک تلگرامی به […]

ستون راه زندگی هفته نامه خیام نامه بر آن است تا در سال جدید به سئوالات مشاوره ای خانواده های محترم پاسخ دهد ، لذا از خوانندگان محترم این ستون درخواست می شود  سئوالات مشاوره ای خود را به شماره 09031502016آقای اسدی (مشاور و نویسنده ستون راه زندگی)      و یا از طریق پیامک تلگرامی به شماره 09389153313ارسال نموده وپاسخ خود را در شماره بعد درهمین ستون دریافت نمایند.

سوال : چگونه می توان به استعداد فرزندان خود پی برد و آنها را شکوفا کرد؟

پاسخ : استعداد یک موهبت و نعمت الهی است که خداوند در وجود تمام نوع بشر به ودیعه گذاشته است اما منوط به فراهم نمودن شرایط لازم برای رشد و شکوفا شدن می باشد. بهترین کسانی که می توانند استعدادها را دریابند والدین هستند اما این پدر و مادر ها چگونه می توانند استعداد ها را در وجود فرزندان خود بشناسند خود جای سوال است.

1-رفتار فرزند خود را مورد توجه قرار دهید. والدین می توانند با نگاهی تیزبینانه رفتارهای فرزندان خود را مورد توجه قرار دهند و ببینند که فرزندان انها بیشتر وقت خود را صرف چه کارهایی می نمایند.

2- به علایق فرزند خود توجه کنید. معمولا کودکان به فعالیت هایی بیشتر می پردازند که نشات گرفته از علاقه مندی آنان می باشد .

3- با فرزندان خود هم کلام شوید . والدین برای شناخت استعدادهای فرزندان خود می توانند با آنان هم صحبت شوند و باب گفتگو را باز کنند تا آنان را بهتر بشناسند.

4- از معلم فرزند خود کمک بگیرید. گاهی در شناخت استعداد فرزند خود دچار خطا می شویم لازم است از یک متخصص به ویژه معلم مربوطه کمک بگیریم.

روش های شکوفا سازی استعداد ها

الف) هرگز مانع بروز علاقمندی ها و شکوفاسازی استعدادها نشوید بلکه فرصتی فراهم نموده تا خود را نشان دهند.

ب ) در کلاس های مورد علاقه ی فرزند خود ثبت نام نمایید تا بلکه استعدادش شکوفا شود نگران از این شاخه به آن شاخه پریدن آنها نشوید بلکه آنها به دنبال گمشده ی خود می گردند.

ج) امکانات لازم را برای رسیدن به علایق و استعدادهای فرزند خود فراهم نمائید.

د) هرگز هوش را با استعداد مقایسه نکنید بلکه این دو کاملا متفاوت هستند چرا که گاهی افرادی یافت می شوند که هوش بالایی ندارند بلکه استعداد برتری در یک زمینه دارند.

سوال: پسر بچه ای دارم که در کلاس هشتم درس می خواند . به شدت به بازی های کامپیوتری، تبلت و گوشی وابسته است چگونه می توان این وایستگی را کم کرد؟

پاسخ : بازیهای رایانه ای به دلیل جذابیت هایی که دارند بسیار مورد توجه کودکان به ویژه نوجوانان قرار می گیرند. اینکه وجود این نوع بازی ها را مضر و خطرناک توصیف کنیم فکر درستی نیست و در مقابل خطرات و آسیب های آن را نادیده بگیریم نیز نادرست است. بازیهای رایانه ای به نوبه خود باعث تقویت مهارت های حرکتی ، هماهنگی حواس متفاوت با یکدیگر و تقویت پردازش اطلاعاتی افراد می شود اما زیاده روی در آن باعث افت تحصیلی ، مشکلات روحی و روانی ، آسیب های جسمانی و … می شود که لازم است والدین نکات لازم را دانسته و به فرزندان خود منتقل نمایند.

روشهای مدیریت فضای مجازی در منزل

1-قوانین و مقررات لازم را برای استفاده ی صحیح از وسایل ارتباطی با مشارکت همه ی اعضای خانواده وضع نموده و خود والدین در رعایت آن پیشقدم باشند.

2- اوقات فراغت فرزندان خود را پر کنید در غیر این صورت آنان خود دست به کار می شوند.

3- ساعات خاصی را به اتفاق فرزندان خود مشغول تماشای تلویزیون و یا بازی های رایانه ای شوید.

4- در صورت زیاده روی در استفاده کردن از آنها ، محروم سازی موقتی را در پیش بگیرید هرگز در مقابل اعتراضات آنان کم نیاورید.

5- از روش اشباع و سیری استفاده کنید به این صورت که در طول هفته نصف روز تعطیل را آنقدر بازی کند تا دلزدگی و ملال در او ایجاد شود.

6- به جای پرداختن به گوشی و تبلت ، به کلاس های ورزشی هدایت نمائید تا انرژی او تخلیه شود.