رضا میرابی مرکز پژوهش های شورای شهر نیشابور راه اندازی می شود صحن علنی کم جنب و جوش این هفته منتخبان پنجم شهر نیشابور، مطابق معمول، عصر چهارشنبه با حضور همه اعضا برگزار شد. نکته قابل توجه جلسه شورا غیبت شهردار برای سومین بار در یک ماه گذشته بود، در حالی که علی نجفی از […]

رضا میرابی

مرکز پژوهش های شورای شهر نیشابور راه اندازی می شود

صحن علنی کم جنب و جوش این هفته منتخبان پنجم شهر نیشابور، مطابق معمول، عصر چهارشنبه با حضور همه اعضا برگزار شد.

نکته قابل توجه جلسه شورا غیبت شهردار برای سومین بار در یک ماه گذشته بود، در حالی که علی نجفی از زمان تصدی سمت شهرداری نیشابور، همواره در جلسات علنی شورا حضور می یافت. شهردار که البته در جلسه پیشین شورا حاضر شده بود، درباره دوهفته غیبت قبلی اش توصضیح داده بود که در روز برزاری جلسه علنی در ماموریت به سر می برده است.

هر چند که مصوبات هفتاد و نهمین جلسه رسمی شورا ارزش خبری آن چنانی برای پرداختن نداشت، اما سخنان رضا مهرداد، عضو و سخنگوی سابق شورا پیش از پایان صحن علنی، حسن ختامی داغ بر جلسه 90 دقیقه ای این هفته شورا بود.

راه اندازی مرکز پژوهش های شورای شهر نیشابور که همواره در ردیف های اول لیست وعده های شورای پنجم دیده می شد، حالا بعد از 20 ماه کش و قوس و تاخیر به ثمر می نشیند.

مهرداد که پس از پایان قرائت مصوبات کمیسیون های شش گانه شورا، لب به سخن گشوده بود، در این خصوص گفت: در طول ماه های اخیر این ذهنیت برای مردم و اصحاب رسانه نیشابور ایجاد شده  بود که وعده راه اندازی «مرکز پژوهش ها»ی شورای شهر مربوط به دوره انتخابات است؛ اما این طور نیست. این وعده شورای پنجم در دوره گذار و گفت و گوهایی که با اصحاب رسانه داشتیم، شکل گرفت.

او ادامه داد: امروز، مصادف با روز شورا، شورای شهر نیشابور به وعده خود عمل کرد و امروز ما مفتخریم که اعلام کنیم مرکز پژوهش های شورای شهر نیشابور در حال راه اندازی است.

وی در توضیح علت تاخیر طولانی مدت در اجرای این طرح، اذعان کرد:از آنجایی که تجربه مرکز پژوهش ها را در غیر ازمراکز استان ها نداشتیم، تهیه اساسنامه، آیین نامه و اجرای آن، وقت و انرژی بالایی صرف کرد و دغدغه های شورا این امر را به تاخیر انداخت.

عضو شورای پنجم، تقویت پژوهش محوری در شورا، پرهیز از شتاب زدگی در بررسی و تصویب طرح ها و لوایح، مشارکت هدفمند شهروندان و صاحبان فکر و اندیشه در اداره شهر و شفافیت در تصمیمات و فعالیت های شورا را، بزرگترین ثمرات راه اندازی این مرکز دانست و افزود: مضیقه های مالی شورا، محدودیت هایی را بر سر راه اجرای این طرح قرار داده بود اما سرانجام اعضا به جمع بندی برای شکل گیری مرکز پژوهش ها ذیل کمیسیون های شش گانه شورا و دو کارگروه مجزا رسیدند.

مهرداد تصریح کرد: در این کارگروه ها قرار است ما از صاحب نظران فراخور موضوع و حوزه مورد بحث دعوت به عمل بیاوریم و نظرات این افراد را در موضوعات تخصصی اعمال کنیم. ریاست کارگروه ها به عهده رئیس کمیسیون ذی ربط در شورای اسلامی است.

به گفته او، کارگروه مالی، منابع انسانی و فناوری و کارگروه توسعه، برنامه ریزی و آینده پژوهشی ذیل کمیسیون اداری و مالی و کارگروه های گردشگری و میراث فرهنگی و کارگروه اقتصادی و سرمایه گذاری ذیل کمیسیون جذب مشارکت های اقتصادی و گردشگری تشکیل خواهد شد.

کمیسیون خدمات شهری نیز با توجه به گستردگی شرح وظایف آن، 4 کارگروه را شامل می شود. کارگروه حمل و نقل؛ کارگروه پسماند، فاضلاب شهری و محیط زیست؛ کارگروه خدمات شهری، ایمنی و مدیریت بحران و کارگروه فضای سبز و احیای کوچه باغ های نیشابور

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون عمران سه کارگروه خواهد داشت: کارگروه سکونت گاه های غیررسمی و بازآفرینی شهری؛ کارگروه فنی، عمران و شهرسازی و کارگروه سیما،منظر، معماری و مبلمان شهری. کارگروه فرهنگ و هنر و کارگروه اجتماعی و آسیب های اجتماعی ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا و کارگروه های جوان و ورزش زیر نظر کمیسیون ورزش و جوانان تشکیل خواهد شد.

بنابه نظر این عضو شورا، کارگروه حقوقی و کارگروه منطقه گردشگری خیام و عطار به سبب اهمیتی که دارند، به صورت مجزا شکل می گیرند.

پس از این سخنان مهرداد و در پایان صحن علنی شورا، از تصویر ساختار مرکز پژوهش های شورای شهر رونمایی شد.

تشویق مالکان قانون مدار اراضی شهری

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر که در هفته های گذشته از مخالفان افزایش درصد سهم شهرداری از عوارض تبصره سه ماده صدو یک بود، این هفته از طرح تشویقی مالکان قانونمدار اراضی شهری در عمل به این ماده قانون شهرداری ها خبر داد.

هادی ترقی گفت: در جهت تشویق مالکان اراضی جهت تفکیک و افراز قانونی املاک خود طبق ماده 101 قانون شهرداری ها، شهرداری مکلف است، سهم عوارض مشمولین پرداخت 43.75 درصدی را به میزان 38 درصد و مشمولین 20 درصد را به میزان 15 درصد محاسبه و دریافت نماید.

این مصوبه مورد اعتراض درودی رئیس شورا قرارگرفت. درودی معتقد بود که در صورت تخفیف به مشمولان 43.75 و 20 درصد، مشمولان 10 درصدی نیز شامل درصد اندکی از تخفیف شوند.

مهرداد، عضو دیگر شورا نیز در همین خصوص، پیشنهاد کرد که تخفیف 2 درصدی برای مشمولان 10 درصد عوارض منظور شود که این پیشنهاد مورد موافقت سایر اعضا قرار گرفت.

گفتنی است، معرفی نیشابور به عنوان شهر خلاق بامحوریت ادبیات در کمیسیون جذب مشارکت های اقتصادی، تفاهم نامه شورای شهرو شورای دانش آموزی برای ساخت مرکز مشاوره و روانشناسی نوجوان و جوان و برنامه ریزی جهت بزگداشت روز ملی خیام در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، خریداری و نصب نرم افزار شهرسازی الکترونیک شهرداری در کمیسیون اداری ومالی و تجاری سازی حاشیه جنوبی ورزشگاه انقلاب در کمیسیون ورزش و جوانان و بررسی وضعیت نابسامان منطقه بقطعه بی بی شطیطه در کمیسیون خدمات شهری از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه بود.