الهام علیمردانی دارنده ی دان پنج مشکی در رشته ی تکواندو:بانوان با ورزش، فضای خانواده را سرشار از شادابی و نشاط کنند
  الهام علیمردانی دارنده ی دان پنج مشکی در رشته ی تکواندو:بانوان با ورزش، فضای خانواده را سرشار از شادابی و نشاط کنند

در نیشابورهیئت تکواندوی بانوان نداریم! تکواندو یک هنر رزمی کشور کره و یک ورزش المپیکی است که دارای بیشترین تعداد ورزشکار در میان ورزش های رزمی جهان است .این ورزش چیزی بیشتر از مهارت های فیزیکی به انسان یاد می دهد و در رشد شخصیت انسان موثر است . تکواندو یعنی راه و روش شکستن […]

در نیشابورهیئت تکواندوی بانوان نداریم!

تکواندو یک هنر رزمی کشور کره و یک ورزش المپیکی است که دارای بیشترین تعداد ورزشکار در میان ورزش های رزمی جهان است .این ورزش چیزی بیشتر از مهارت های فیزیکی به انسان یاد می دهد و در رشد شخصیت انسان موثر است . تکواندو یعنی راه و روش شکستن اجسام با دست وپا. این ورزش سبک خاصی نداشته و از چهار بخش تشکیل شده است: کیوروگی (مبارزه) – پومسه (فرم) – حرکات نمایشی و حرکات رکوردی .

جالب است که بدانید این ورزش مناسب خانم ها هم هست زیرا باعث خوش فرم شدن و تقویت عضلات شکم و پاها می شود و در بهبود کارکرد سیستم قلبی وعروقی نیز موثراست . برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این رشته ی رزمی دربین بانوان  شهرمان  به سراغ خانم الهام علیمردانی رفتیم که دارنده ی دان پنج مشکی در رشته ی تکواندو  و مسول کمیته ی داوران شهرستان می باشد و در حال حاضر به آموزش این ورزش به بانوان علاقمند اشتغال دارد.

با تشکر از شما؛ لطفا از برگزاری آخرین مسابقات تکواندوی بانوان شهرستان برای ما بگویید این مسابقات کی وکجا برگزار شد ؟

در اسفند ماه سال گذشته مسابقات لیگ تکواندوی بانوان شهرستان درتمامی رده های سنی برگزارشد که در نهایت وطی مسابقات تک حذفی قهرمانان هروزن مشخص شدند  . رده های سنی خرد سال ،نونهال، نوجوان و جوان در این مسابقات شرکت داشتند که جمعا حدود دویست ورزشکار بودند . این مسابقات در مجموعه ی ورزشی انقلاب انجام شد وقراربراین است که نفرات اول هروزن به مسابقات استان معرفی شوند . هشت داور ازاستان و شهرستان های دیگر وظیفه ی داوری را داشتند که بنده و خانمها  گلرخ امیری و آتنا علیمردانی از نیشابورهم درتیم داوران حضور داشتیم  .

از چه سنی ورزش تکواندو را شروع کردید وچرا ؟

من از  سن پانزده سالگی به همراهی خواهرم و به دلیل علاقه ی شخصی و با تشویق پدر تکواندو را شروع کردم .در آن زمان تمرینات ما به مربیگری خانم امیری و در سالن دبیرستان شهید بهشتی دنبال می شد .پس از حدود شش سال تمرین و آموزش،  در نهایت موفق شدم دان 3مشکی تکواندو را بگیرم. پس از آن درکلاسهای مربیگری شرکت کردم وهمزمان آموزشهای داوری تکواندو را نیز ادامه دادم و سرانجام با گرفتن مدارک مربوطه به مربیگری و داوری مسابقات مشغول شدم که تا اکنون نیز این کار ادامه دارد.

مراحل مختلف اخذ کمربند در ورزش تکواندو چگونه می باشد ؟

ابتدا کمربند سفید (شروع تکواندو) – مراحل بعدی عبارتند از کمربند زرد (نوآموز) – کمربند سبز( درحال پیشرفت) – کمربند آبی(مطلوب) – کمربند قرمز(دورنگه داشتن حریف) – و بالاخره  کمربند سیاه (مهارت کامل)

آیا درشهرستان هیئت تکواندوی بانوان فعال است؟

خیرهیئت تکواندوی بانوان با آقایان مشترک است و زیر نظرآنان فعالیت می کند .هم اکنون استاد رحیمی رئیس هیئت و خانم گرامی نایب رییس هیئت تکواندومی باشند .بنده هم  مسئول کمیته ی داوران (بانوان )هستم . ضمنا این هیئت وظیفه ی نظارت بر فعالیت باشگاه ها (حدود بیست باشگاه ) – مربیان – مسابقات – آزمون ها وهماهنگی با هیئت استان را برعهده دارد .

آیا دردوران مربیگری خودتان قهرمان کشورهم تربیت کرده اید؟

بله ما هرساله در مسابقات استانی شرکت می کنیم و قهرمانان زیادی را نیز  تربیت کرده ایم یکی ازاین قهرمانان هانیه حامدی نسب می باشد که در سال 96 در رده سنی جوانان به مقام سوم کشور دست یافت .قهرمان دیگرتکتم مومنی پور است که درپومسه مقام قهرمانی کشور را بدست آورده است .

آیا مشکل خاصی هم برسر راه فعالیت های ورزشی شما وجود دارد؟

مشکل اصلی ما نداشتن خانه ی تکواندو وسالن مخصوص تمرین ومسابقه در شهرمان می باشد. نداشتن اسپانسرقوی برای پوشش دادن مسابقات و اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری مشکل مهم دیگری است که برایمان مشکل ساز شده وسرعت رشد این ورزش را دربین بانوان شهرمان کند کرده است .

آیا ورزش تکواندو که ظاهرا یک ورزش مردانه می باشد با روحیات بانوان درتضاد نیست ؟

خیرکسانی جذب این ورزش می شوند که به ورزش های رزمی علاقمند هستند و ضمنا در مسابقات که احتمال صدمه دیدن ورزشکار می باشد می توان با کمک مربیان کار آزموده از صدمات احتمالی جلوگیری کرد . این ورزش باعث سلامتی جسم و روان شده وبه بانوان و ورزشکاران عزیز اعتماد به نفس بالایی می دهد ورزش تکواندو و با از بین بردن چربی های بدن، زیبایی وسلامتی را به ما هدیه می کند .

و سخن آخر

از پدر و مادرم که همیشه مشوق من بوده اند و مرا در دنبال کردن ورزش دلخواهم (تکواندو) یاری کرده اند، کمال تشکر را دارم. ضمنا از بانوان عزیز می خواهم که به ورزش بها بدهند وبا انتخاب یک رشته ی ورزشی مناسب و مربی کارآزموده روحیات خود را ارتقا داده و زندگی را از روزمرگی دور کرده و فضای خانواده را سرشار از شادابی و نشاط کنند …