وقتی تخصص به یاری عدالت می آید زمانی که نیشابوری ها به یک پروفسور شیمی و استاد و مدیر یکی از دانشگاه های تراز اول کشور رای می دادند، شاید کم تر گمان می کردند که اقدامی موثر در بودجه، به نفع هزاران بازنشسته کشوری، یکی از نتایج رای آن ها و محصول کار همین […]

وقتی تخصص به یاری عدالت می آید

زمانی که نیشابوری ها به یک پروفسور شیمی و استاد و مدیر یکی از دانشگاه های تراز اول کشور رای می دادند، شاید کم تر گمان می کردند که اقدامی موثر در بودجه، به نفع هزاران بازنشسته کشوری، یکی از نتایج رای آن ها و محصول کار همین یک نماینده باشد. اما در جلسات بررسی لایحه بودجه 1398 کل کشور، پیشنهاد انفرادی این نماینده نیشابور در مجلس بود که بار بزرگی را از دوش مجلس، دولت و نمایندگان برداشت و دولت را مجاب کرد که از خوراک ارزان و سایر مزایای تقریبا مُفتی که در اختیار شرکت های عظیم پتروشیمی قرار می گیرد، سهمی برای دیگر اقشار جامعه بردارد تا گامی باشد برای تحقق عدالت اجتماعی. احتمالا به همین دلیل بود که پیشنهاد پرفسور گرمابی در مجلس، بدون مخالفت و با استقبال و رای بالای نمایندگان به تصویب رسید.

افزایش بدون حرف و حدیث حقوق بازنشستگان کشور در بودجه امسال را شاید بتوان نتیجه تخصص نماینده نیشابوری ها در مجلس دانست، آن هم تخصص در حوزه ای که به علت ذخایر فراوان و ارزان در ایران، یعنی مشتقات نفتی، همواره در معرض رانت جویی شرکت های دولتی و خصوصی های شبه دولتی بوده است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در بخشی از جلسه شورای اداری شهرستان در هفته گذشته، گزارشی از اقدامات خود در ایفای وظیفه نمایندگی مجلس در بُعد ملی ارایه داد و اشاره ای گذرا به پیشنهادی کرد که او برای تامین اعتبار افزایش حقوق بازنشستگان ارایه کرد و به تصویب مجلس رسید.

حمید گرمابی صبح چهارشنبه، 11 اردیبهشت ماه در سالن شهید عابد فرمانداری با اشاره به افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها در بودجه امسال و تامین اعتبار از این محل برای افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: با تامل در ردیف های بودجه و اعداد و ارقام آن، این محل را پیدا و پیشنهاد افزایش حقوق کارکنان بازنشسته را ارایه کردم.

گرمابی گفت: من با توجه به تخصص و آشنایی ام با پتروشیمی ها، متوجه شدم قیمت سوخت مورد استفاده این صنایع بسیار کمتر از قیمت جهانی است و با دو برابر کردن آن درآمدی معادل هزار و 500 میلیارد تومان برای دولت ایجاد می شود، بدون آن که از این بابت فشاری به شرکت های پتروشیمی وارد شود.

گرمابی با اشاره به ضرورت پرداختن دولت و نمایندگان مجلس به معیشت بازنشستگان، گفت: از محل درآمد ایجادشده در نتیجه تصویب این بند از بودجه، برای افزایش حقوق بازنشستگان استفاده کردیم که از سوی نمایندگان نیز مورد استقبال قرار گرفت و تصویب شد.

نماینده مردم  نیشابور و فیروزه در مجلس افزود: علاوه بر آن با پیگیری هایی که انجام دادم ردیف بودجه 2 میلیارد تومانی برای پژوهشکده اخترفیزیک  نیشابور اختصاص دادم تا مشکلات این واحد علمی مرتفع گردد.

گرمابی با اشاره به احتمال بروز سودجویی های ناشی از شرایط اقتصادی کشور به خاطر تحریم و ایجاد رانت برای عده ای هشدار داد و گفت: شرایط فعلی به گونه ای است که ممکن است افرادی به خاطر منافع مادی از رانت استفاده کرده و به مشکلات مادی کشور دامن بزنند، نهادهای ناظر باید با نظارت بیشتر و جدی تر تلاش کنند تا محصولات به نحو مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد و جلو رانت خواری گرفته شود تا بتوانیم از این پیچ اقتصادی به سلامت عبور کنیم.

گرمابی در این نشست به قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی، این اقدام علیه سپاه به عنوان یک ارگان رسمی کشور را  خلاف تمام آیین های بین المللی دانست و افزود: کشوری که خود از بنیان گذاران گروه های تروریستی از جمله القاعده و داعش است، چنین اتهامی را به سپاه نسبت داد. اما اتحاد و اتفاق نظر مردم ایران در این زمینه نشان داد که ملت ایران قدر فرزندان خود را می داند و پشت سپاه ایستادند و این درس بزرگی برای دشمن بود.