مدیران از پشت میزهای خود تکان بخورند , تا حق نیشابور احقاق شود
مدیران از پشت میزهای خود تکان بخورند , تا حق نیشابور احقاق شود

فرماندار در جلسه شورای اداری: فرصت محدود است، مدیران تا خرداد در نیشابور نمانند کمک 15 میلیارد تومانی نیشابوریان برای سیل زدگان مراجعه 1308 کارگر در سال گذشته برای دریافت مقرری بیمه بیکاری رئیس شورای شهر: از حضور مردم در شورا شرمنده ایم و جوابی نداریم مسئله هنرستان وکیلی در شهرستان قابل حل است؛ چرا […]

فرماندار در جلسه شورای اداری:

فرصت محدود است، مدیران تا خرداد در نیشابور نمانند

کمک 15 میلیارد تومانی نیشابوریان برای سیل زدگان

مراجعه 1308 کارگر در سال گذشته برای دریافت مقرری بیمه بیکاری

رئیس شورای شهر: از حضور مردم در شورا شرمنده ایم و جوابی نداریم

مسئله هنرستان وکیلی در شهرستان قابل حل است؛ چرا به استان یا کشور بکشد؟

آزاده مهدیار/ جلسه شورای اداری شهرستان در هفته ای که گذشت با حضور اعضای شورای اداری برگزار شد و به دلیل تناسب زمان جلسه با مناسبت های مختلف مثل روز شوراها، کارگر و معلم، با ارائه گزارش از سوی مسئولان این دستگاه ها همراه بود و فرماندار نیز دستوراتی برای مدیران ادارات داشت، جلسه با سخنان منتقدانه از سوی مسئولان نیز همراه بود.

روسای ادارات دنبال احقاق حق نیشابور باشند

شاید مهم ترین فراز سخنان فرماندار تقاضایی بود که او از روسای ادارات شهرستان داشت که به نوعی از مدیران می خواست برای احقاق حق نیشابور از پشت میزهای خود تکان بخورند و تا خردادماه که سهم اعتبارات شهرستان ها توزیع می شود، راه ادارات کل و چانه زنی با نمایندگان را در پیش بگیرند؛ بلکه بتوانند سهم نیشابور را از اعتبارات بودجه ای به عدالت نزدیک تر کنند.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور در این جلسه از ظلم به نیشابور در تخصیص اعتبارات سخن گفت و با انتقاد از رویه توزیع اعتبارات، خطاب به روسای ادارات تاکید کرد: از الان تا خرداد ماه که توزیع اعتبارات از استان به شهرستان صورت خواهد گرفت، مدیران دستگاه ها در شهرستان نمانند و دائما با مدیران کل خود در استان و نمایندگان مجلس نشست داشته باشند.

سعید شیبانی افزود: مدیران باید با تعامل با مقامات مافوق خود در استان و با چانه زنی با نمایندگان و مدیران کل سهم اعتبارات هر اداره را افزایش دهند، چرا که متاسفانه در توزیع اعتبارات به نیشابور ظلم شده و از نظر من این توزیع تا به حال عادلانه نبوده است.

در این جلسه که روز سه شنبه دهم اردیبهشت ماه در سالن شهید عابد فرمانداری برگزار شد، فرماندار همچنین از 15 میلیارد تومان کمک های مردم نیشابور برای سیل زدگان دیگر نواحی کشور خبر داد و افزود: ما بیشترین آسیب را در راه های مواصلاتی داریم و باید برای اصلاح آن همه تلاش کنیم.

سعید شیبانی از توسعه پوشش بیمه عشایری و روستایی در روستاهای نیشابور، با کمک شرکت فولاد به عنوان «معین اقتصادی» و حمایت این شرکت از توانمندسازی روستاهای منطقه خبر داد که به زعم او کمک بزرگی برای روستاییان محسوب می شود.

مدیریت واحد شهری نداریم

در ادامه هادی درودی، رئیس شورای شهر به مناسبت روز شوراها به پشت تریبون رفت و اظهاراتی انتقادی را مطرح کرد.

انتقاد رییس شورای شهر از فقدان مدیریت واحد شهری بود که به گفته او بعد از گذشت بیست سال از عمر کار شورایی در کشور محقق نشده است.

درودی که در ادوار مختلف عضو پارلمان محلی بوده است و با کاستی های موجود در قانون شوراها آشناست، خاطرنشان کرد: امیدوار بودیم با استقرار شوراها مدیریت شهرها به سمت «مدیریت واحد» پیش رود، ولی نمی دانم چرا دولت مردان این اجازه را نمی دهند.

او افزود: معلوم نیست پاسخگوی مطالبات شهروندان چه کسی است؛ شهرداری میلانی را آسفالت می کند بعد می بینیم عده ای با بیل و کلنگ آماده هستند که آن را خراب کنند و قصد حفاری دارند (اشاره به تخریب آسفالت بدون هماهنگی توسط سایر دستگاه ها جهت لوله گذاری و…) مدت ها از حفاری مذکور می گذرد و نهاد مربوطه آن را رها کرده و رسیدگی نمی کند، مردم همه این ها را از شهرداری می بینند. آسفالت معابر هم هر روز پینه کاری می شود. اگر نظارت قوی تر  و مدیریت واحد شهری داشته باشیم به اینجا نمی رسیم.

رییس شورای شهر افزود: من از فرماندار می خواهم از ازهر اداره دو نفر مامور شوند فقط در کوچه های شهر راه بروند و نقایص را ببینند، ما از حضور مردم در شورای شهر شرمنده می شویم و جوابی برای آن ها نداریم.

معادل سازی زمین با وکیلی 8 برای جلوگیری از تخریب

رئیس اداره آموزش و پرورش نیز به مناسبت هفته معلم به جایگاه سخنرانی دعوت شد، مهرآبادی گزارشی در رابطه با مدیریت 120 هزار دانش آموز شهرستان و موفقیت های ورزشی و علمی آنان ارائه داد.

وجود 75 نفر دانش آموخته مقطع دکترا در کادر آموزش و پرورش شهرستان و 40 درصد فرهنگی دارای مدرک بالای کارشناسی ارشد از جمله پتانسیل های علمی این اداره به گفته رییس آن است.

مهرآبادی به اختلاف حقوقی میان اداره و حوزه علمیه پیرو مالکیت هنرستان وکیلی 8 که منجر به محکومیت آموزش و پرورش و احتمال تخلیه و یا تخریب ساختمان شد، اشاره کرد و گفت: چند قطعه زمین برابر با زمین هنرستان معادل سازی شده است، در این هنرستان 900 هنرجو تحصیل می کنند و من معتقدم مسئله ای که داخل شهرستان قابل حل است چرا باید به استان یا کشور بکشد؟

برخی پیمانکاران 3 ماه حقوق کارگر را نداده اند!

اما روز کارگر، که این جلسه همزمان با آن برگزار می شد، بهانه خوبی بود تا متولی دولتی امور کارگران در نیشابور، از مسایل و مشکلات این قشر سخن بگوید. در میان مشکلات کارگران، در سال های حوزه معیشت و امنیت شغلی اولویت یافته اند.

تا جایی که رئیس اداره «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» نیشابور ضمن اشاره به وجود 90 تشکل کارگری و کارفرمایی درشهرستان، آمار مراجعه و شکایت به اداره کار در سال 97 را 991 نفر اعلام کرد. که به گفته او از این تعداد 400 پرونده در مراحله اول منجر به توافق شده است.

نبوی نژاد همچنین از مراجعه 1308 نفر در سال گذشته برای دریافت مقرری بیمه بیکاری خبر داد.

به گفته نبوی نژاد صندوقی که شامل 3 درصد سهم کارگر در پرداخت حق بیمه است، به نسبت مراجعه کننده برای دریافت بیمه بیکاری، وضعیت خوبی ندارد و کارفرها باید تلاش کنند تا فرصت های شغلی از بین نرود.

رییس اداره کار شهرستان افزود: در سال گذشته، 93 مورد حادثه ناشی از کار گزارش شده که بیش ترینحوادث سهم کارگران ساختمانی بوده است. در همین راستا اداره برای ارائه آموزش های ایمنی حین کار آماده است و بهتر است کارگران قبل از مشغول شدن به کار آموزش ببینند.

مراقبت مدیرعاملان پس از واگذاری نیروها به پیمانکار از دیگر خواسته های نبوی نژاد بود. به گفته او، مواردی بوده که پیمانکار 3 ماه حقوق کارگران را پرداخت نکرده و مدیران اعلام می کنند، مسایل نیروی انسانی پس از واگذاری به ما ربطی ندارد.

وی در ادامه از اختصاص حدود 18 میلیارد تومان برای طرح های اشتغال روستایی با ایجاد 237 فرصت شغلی خبر داد و افزود: 9 میلیارد تومان طرح اشتغال فراگیر و 3 میلیارد تومان برای مشاغل خانگی اعتبار در نظر گرفته شده بود که این مبالغ در سال 1397 صد در صد تخصیص یافت.

کمک نمایندگان مجلس به پروژه های عمرانی شهرستان

هاجر چنارانی، نماینده مجلس که گفته می شود در سفر خارج از کشور به سر می برد، غایب این جلسه شورای اداری بود.

حمید گرمابی دیگر نماینده شهرستان اما در این جلسه با ابراز تاسف از صدمات سیل اخیر در برخی استان ها، بیان کرد: ما در شهرستان بیشتر از نعمات بارندگی های اخیر استفاده کردیم و با همت مجموعه دستگاه ها، که هر چه در توان داشتند گذاشتند، شاهد حداقل صدمات بودیم.

گرمابی افزود: همین جا از کلیه کسانی که به مدیریت بحران کمک کردند تشکر می کنم.

نماینده مردم در مجلس در بخشی از سخنان خود با بیان این که در سال رونق تولید قرار داریم، افزود: مدت ها است اقتصاد کشور دچار مشکل است و ما در تحریم ناجوانمردانه و یک طرفه آمریکا قرار داریم، فروش نفت و محصولات پتروشیمی که منبع اصلی درآمد کشور است تحت تاثیر قرار گرفته اما راه هایی برای جبران آن وجود دارد؛ آمریکا ممکن است نفت را که خریداران آن مشخص و محدود هستند تحریم کند اما این فضا، فرصت مناسبی برای خروج کشور از تک محصولی بودن است؛ رونق صنایع کوچک، متوسط و تکمیلی کشاورزی می تواند جایگزین خوبی باشد، به خصوص استفاده از بازار 15 کشورهای همسایه با 300 میلیون نفر جمعیت، می تواند یکی از راه های کسب درآمد باشد، مشکلات محدودیت های ارزی را نیز به دولت منتقل کرده ایم و توانستیم تبصره هایی برای ادامه صادرات ارائه دهیم، 400 واحد صنعتی نیشابور نیز می تواند از همین راه برای اقتصاد محلی و ملی کمک کنند.

وی در مورد بودجه نیز گفت: تخصیص بودجه امسال شرایط خاصی دارد چراکه با توجه به وقوع سیلاب در استان های مختلف و لزوم جبران خسارات، ممکن است دچار مشکل شویم، اما امسال علاوه بر بودجه های معمول، 20 میلیارد تومان با نظر و اختیار هر نماینده جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام حوزه انتخابیه اختصاص خواهد یافت که به توسعه پروژه ها کمک خواهد کرد.