از دوستان نا اهل تا ناخن جویدن بچه ها
از دوستان نا اهل تا ناخن جویدن بچه ها

ستون راه زندگی هفته نامه خیام نامه بر آن است تا در سال جدید به سئوالات مشاوره ای خانواده های محترم پاسخ دهد ، لذا از خوانندگان محترم این ستون درخواست می شود  سئوالات مشاوره ای خود را به شماره 09031502016آقای اسدی (مشاور و نویسنده ستون راه زندگی)    ارسال  و یا از طریق پیامک تلگرامی […]

ستون راه زندگی هفته نامه خیام نامه بر آن است تا در سال جدید به سئوالات مشاوره ای خانواده های محترم پاسخ دهد ، لذا از خوانندگان محترم این ستون درخواست می شود  سئوالات مشاوره ای خود را به شماره 09031502016آقای اسدی (مشاور و نویسنده ستون راه زندگی)    ارسال  و یا از طریق پیامک تلگرامی به شماره 09389153313ارسال نموده وپاسخ خود را در شماره بعد درهمین ستون دریافت نمایند.

 

سوال : پسری دارم 16ساله که دوستان خوبی ندارد چکار کنم تا از دوستانش فاصله بگیرد ؟

پاسخ : با سلام خدمت شما ولی محترم . باید خدمت شما عرض کنم که هرگز نمی توان دوست را از فرزند خود گرفت چرا که داشتن دوستان متعدد از نیازهای لازم و ضروری فرزندان ما می باشد بلکه باید کمک کرد که آنان در انتخاب دوست دچارخطا و اشتباه نشوند اما اینکه چرا برخی از نوجوانان به طرف دوستان ناباب کشیده می شوند دلایل متعددی دارد :

الف) تاثیر محیط : گاهی محیط زندگی نامناسب اعم از محله ،مدرسه، باشگاه ورزشی و پارک محل تفریح فرزندمان  گرایش آنان به سمت و سوی دوست ناباب را ایجاد می نمایند.

ب) غافل شدن والدین : برخی اوقات والدین به دلیل مشغله های کاری و فکری متعددی که برای خود ایجاد می نمایند از فرزندان خود غافل می شوند و نسبت به تربیت صحیح آنان در دوران کودکی اهمیت خاصی نمی دهند لذا با ورود به مرحله نوجوانی عملا کنترل فرزندان خود را از دست می دهند.

ج) عدم شناخت دوست خوب : در بعضی از مواقع نوجوانان ویژگی های یک دوست خوب را نمی دانند و از طرفی خطرات احتمالی دوستی با افراد ناباب را نیز یاد نگرفته اند لذا آنان برحسب تصادف دوستان خود را انتخاب کرده اند . در چنین مواردی به فرزندان خود کمک کنیم تا در انتخاب دوست دچار اشتباه نشوند .ما نمی توانیم گزینه های مورد نظر خود را به نوجوانان تحمیل کنیم بلکه فقط می توان گزینه های متنوعی را به فرزندان خود معرفی کنیم تا آنان خود دست به انتخاب بزنند.

تذکر: در سنین نوجوانی نقش تربیتی والدین بروی فرزندان کاهش می یابد و در مقابل اثر تربیتی دوستان بر روی نوجوانان بسیار افزایش می یابد لذا باید والدین کمک نمایند تا فرزندان آنان دچار خطا و اشتباه در انتخاب دوست نشوند.

سوال : دختر 12 ساله من مدام ناخن های خود را می خورد لطفا راهنمایی کنید که علت آن چیست و برای درمان آن چکار کنم ؟

پاسخ : در پاسخ به این ولی محترم باید عرض کنم که علت اصلی ناخن جویدن کودکان و نوجوانان در سنین رشد، اضطراب واختلالات عصبی و روحی و روانی می باشد که اگر در ابتدای کار درمان صورت نگیرد به یک نوع عادت عصبی تبدیل می شود و آنان برای کاهش این اضطراب و نگرانی خود به ناخن جویدن پناه می برند. اما علل ناخن جویدن را می توان این گونه بیان کرد:

الف) اختلاف والدین : مشاجرات و اختلافات زناشویی در حضور فرزندان تشویش و نگرانی فرزندان را تشدید می نماید و آنان چون قدرت ابراز وجود و تخلیه فشارهای روانی را ندارند به ناخن جویدن روی می آورند .

ب) عدم توجه به تفاوت فردی : فقدان آگاهی والدین از توانایی و استعداد فرزندان موجب می شود تا فرزندان خود را ناخودآگاه با سایر هم نوعان حتی با برادر و خواهر خویش مقایسه کنند و در این مسیر انتظارات بیش از حد از آنان دارند که این خود زمینه ساز اختلالات روحی و روانی را باعث می شود.

ج) گاهی شکست های احتمالی در موقعیت های زندگی اعم از خانه و مدرسه ، درگیری با دوستان و عدم پذیرش در محیط های دوستانه و طرد از ناحیه آنان باعث ناخن جویدن می شود که لازم است علل آن شناسایی شود سپس با مراجعه به یک روانشناس تکنیک های آرامش بخشی را آموزش دیده تا از این طریق ناخن جویدن کودک و نوجوان کاهش یابد لذا توصیه جدی میشود که از تحمیل فشار و استفاده از قوه ی قهریه و خشونت و تهدید هرگز استفاده نشود.