36 خبر مهم سالی که گذشت فروردین؛ سال نکو از بهارش پیدا بود رضا میرابی تعطیلات ایام نوروز 97 برای نیشابوری ها پایان خوشی نداشت. روز سیزدهم فروردین، انفجاری نسبتا قوی باعث فوت یک پسر 14 ساله، قطع دست پدرش از ناحیه مچ و مصدومیت سه تن دیگر از این خانواده شد. هرچند که در […]

36 خبر مهم سالی که گذشت

فروردین؛

سال نکو از بهارش پیدا بود

رضا میرابی

تعطیلات ایام نوروز 97 برای نیشابوری ها پایان خوشی نداشت. روز سیزدهم فروردین، انفجاری نسبتا قوی باعث فوت یک پسر 14 ساله، قطع دست پدرش از ناحیه مچ و مصدومیت سه تن دیگر از این خانواده شد. هرچند که در روزهای ابتدایی بعد از حادثه، هیچ کدام از مسئولین نظامی و مدیریتی حاضر به تایید شایعاتی در خصوص علل این انفجار نشدند، اما در نهایت وجود مهمات نظامی خنثی نشده در منطقه به تایید رسید.

واژگونی و انفجار تانکر 33 هزارلیتری بنزین در زیرگذر امام رضا که از تهران به سمت مشهد به حرکت بود، واقعه مهم دیگری از ماه انفجارهای نیشابور بود. علت واژگونی این تانکر، انحراف یک خودرو پراید در جاده بود که منجر به تغییر مسیر یک خودرو سمند و در نهایت واژگونی تانکر سوخت شد. یک افسر پلیس وظیفه شناس همشهری در این حادثه با شجاعت مسیر تردد وسائل نقلیه را به سمت حادثه مسدود کرد تا خسارت بیشتری به بار نیاید. خسارت حاصل از این آتش سوزی بیش از یک میلیارد برآورد شد.

تغییر ناگهانی در مدیریت آموزش و پرورش نیشابور نیز خبر دیگری بود که از سوی رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. حسین مهرآبادی که پیش از این سکاندار آموزش و پرورش میان جلگه بود، در تغییری ناگهانی، به جای سیدجواد قوامی نژاد که از بهمن 92 عهده دار این سمت بود، بر مسند مدیریت آموزش و پرورش نیشابور تکیه زد. پشت پرده این انتصاب پرحاشیه و دخالت احتمالی گروه های سیاسی در روند معارفه مدیر جدید، با حاشیه هایی همراه بود.

اردی بهشتِ خبرساز؛

از سفر رئیس جمهور تا سیلاب در اردسمان

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری خود، به نیشابور سفر کرد تا به نقل خود، تجدید خاطره ای با مردمان دیار عطار بعد از 45 سال داشته باشد. این سفر که با هدف افتتاح کارخانه گندله سازی «مجتمع فولاد نیشابور» و دیدار عمومی با شهروندان انجام شد، بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار و آورده برای شهرستان به دنبال داشت.

بارش 27 میلیمتری در نیشابور، هرچند که حال و هوایی تازه ای برای شهر در پی داشت اما باعث سیلاب در منطقه اردسمان نیشابور و تخریب 35 منزل مسکونی در این منطقه شد. این منطقه که چندسالی است به محدوده شهری اضافه شده و امکانات اندکی نسبت به بقیه شهر  دارد، در زمان سیلاب به تلی از خاک بدل شد. اختصاص وام های 30 میلیونی برای بازسازی منازل مسکونی و اعطای پروانه های رایگان برای ساخت از قول هایی بود که از سوی ستاد مدیریت بحران به مردم داده شد اما پیگیری های «خیام نامه» یک هفته بعد از سیلاب از عملی نشدن این وعده ها خبر می داد. این حادثه به گفته دبیرستاد بحران شهرستان، بیش از 5 میلیارد تومان خسارت به همراه داشت.

ممنوعیت حضور بانوان برای دیدن مسابقات فوتسال جام رمضان نیز در اردی بهشت ماه خبرساز شد. دعوت حزب مردم سالاری شهرستان برای تماشای همگانی این مسابقات با واکنش اداره ورزش و جوانان و اعلام ممنوعیت حضور بانوان در سالن برگزاری این مسابقات همراه شد.

خرداد:

تیر؛ رکورد بی ثباتی مدیریتی شکست!

قطار ناجیان نظم عمومی نیشابور، میانه ی تیرماه 97، دهمین سکاندار خود را در حالی شناخت که فرماندهی انتظامی شهرستان با احتساب این تغییر، با چهاربار تغییر در دو سال و نیم گذشته، رکورد جدیدی در نمودار عدم ثبات مدیریت برجای گذاشت.

سرهنگ حسین بیات مختاری که در آستانه هفدهمین ماه تکیه بر مسند فرماندهی انتظامی نیشابور به سر می بُرد، با تصمیم نیروی انتظامی استان، جایگاه دیگری را در ریاست پلیس آگاهی استان تجربه می کند. هم چنین سرهنگ حسین دهقان پور که پیش از این فرمانده انتظامی طرقبه و شاندیز بود، به عنوان فرمانده انتظامی نیشابور منصوب شد.

ساخت نماد حدیث سلسله الذهب که یکی از برنامه های گرامی داشت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور بود، پرسش هایی را در سطح مردم به وجود آورد. ساخت المانی که به سازنده آن قول قراردادی به مبلغ 460 میلیون تومان داده شده، آن هم در شرایطی که شهرداری توان پرداخت حقوق معوقه کارگران خود را نیز ندارد، تامل برانگیز بود.

تیرماه 97 در سراسر کشور با شادی درخشش تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی همراه بود. این شادی اما در نیشابور دوام چندانی نداشت. قلب مهلای 9 ساله نیشابوری در پی بازی ایران و پرتغال به دلیل سکته ی قلبی، از تپش ایستاد.

مرداد؛ از نمایشگاه تا مجادله با استاندار بر سر فرودگاه

نیشابور در هفته دوم مرداد ماه از خبری هولناک در شوک نشسته بود؛ دلیل شوک، کشف جنازه ی زنی جوان به همراه کودک 4 ماه اش بود که در عمق 14 متری یک چاه، موجی از خشم و ناباوری در افکارعمومی پدید آورد. مقتول که مهدیه نام داشت که برای نهار به خانه یکی از بستگان که نسبتی سببی با وی دارد، می رود. این رفتن البته بازگشتی ندارد. بعد از آن که جسد 46 روز بعد از به قتل رسیدن پیدا می شود، تحقیقات پلیس برای عامل قتل این زن و نوزادش آغاز می شود. سرانجام مشخص می شود که زنی که از بستگان مهدیه بوده به خاطر رابطه با مردی غریبه در خارج از نیشابور از سمت مقتول سرزنش شده و مهدیه تهدید کرده که در صورت پایان ندادن به این رابطه، موضوع را به شوهر این زن می گوید. او نیز پس از گفتن موضوع به شوهرش، به کمک او و خواهرشوهر و برادرشوهرش، پریای 4 ماهه و مادرش را به قتل رسانده و اجساد را در چاهی مدفون می کنند. بازتاب انتشار این خبر در فضای عمومی، موجی از تاسف همشهریان را به دنبال داشت.

درگیری فیزیکی چندتن از اعضای صنف مبلمان با مدیرعامل سایت نمایشگاهی بین المللی باغرود نیشابور نیز در مرداد خبرساز شد. ماجرا از این قرار است که عده ای از اعضای صنف مبلمان که تعداد آن ها به اندازه انگشتان یک دست می رسد، برای اعتراض به برپایی نمایشگاه مبل در سایت نمایشگاهی باغرود، وارد این محل شده که سرانجام آن بینی شکسته شاملی، مدیرعامل سایت نمایشگاهی و عضو شورای شهر سابق است.

مشاجره اینستاگرامی استاندار و گرمابی بر سر احداث فرودگاه هم از اتفاقات نادری است که نظیر آن فقط در نیشابور رخ می دهد. بعد از سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهور به نیشابور و اختصاص مبلغی برای اجرای یک پروژه شاخص و ملی، دکتر گرمابی، نماینده نیشابور با ارائه طرحی، خواستار اختصاص این بودجه به احداث فرودگاه شد.

این پیشنهاد از همان ابتدا با مخالفت برخی مدیران شهری و استان به ویژه استاندار همراه بود تا جایی که وی در پست اینستاگرامی مخلفت علنی خود را با احداث فرودگاه در نیشابور اعلام کرد. او در این پست گفته بود که وی دنبال رای آوری نیست که بخواهد شعارهای عامه پسند دهد. گرمابی نیز در پاسخ به این پست، در اینستاگرام خود، ضمن دعوت از رشیدیان برای صحبت مستدل و منطقی و با استناد به آمار واقعی، آروزی وی برای هر شهر، یک فرودگاه را غیرمنطقی و ناشی از عدم مطالعه رشیدیان در این خصوص خوانده بود.

آیین نکوداشت روزخبرنگار در نیشابور نیز، باحضور مدیران و مسئولین شهری، با چندروز تاخیر به دلیل دعوت هاجر چنارانی از خبرنگاران برای حضور در مجلس، برگزار شد. خبر قطعی استعفای عباس کرخی، رئیس پیشین اداره ارشاد نیشابور در روزخبرنگار، سایه سنگینی برمراسم روز خبرنگار بود. مراسم تودیع کرخی، روز بیست و دوم مرداد برگزار شد.

انتخاب هیئت رئیسه شورای پنجم برای دومین سال کاری برگزار شد و به این ترتیب، هادی درودی در سمت ریاست ابقا شد. کاظم صادقی به جای احمد همت آبادی در سمت نایب رئیس منصوب شد و مهندس احمد همت آبادی و رضا مهرداد به ترتیب به عنوان منشی اول و دوم شورا در انتخابات داخلی اعضا، منتخب شدند.

شهریور داغ تر از مرداد؛  تحمل نکردن رای مردم

شهریور 97 را می توان داغ ترین ماه خبری نیشابور خواند. جایی که اظهار نظر (کامنت) اینستاگرامی رضا مهرداد، سخنگوی شورای شهر و مدیرمسئول خیام نامه در صفحه ای شخصی و کم مخاطب که در آن فرازی از مداحی یکی از مداحان شناخته شده پایتخت، به اشتراک گذاشته شده بود، جریانی دنباله دار را به همراه داشت که تاکنون ادامه دارد.

لایحه واگذاری بخش خدمات شهری منطقه دو شهرداری نیشابور به بخش خصوصی، با حداقل آراء و مخالفت شدید برخی اعضای شورا در حالی به تصویب رسید که برآورد اولیه قیمتی آن حدود 27 میلیارد تومان است که با امکان افزایش سالانه به میزان 25 درصد، احتمالا به حدود 40 میلیارد تومان خواهد رسید. این اختلاف سبب شد تا فرضیه اهمال در واکاوی دقیق این قرارداد که به عنوان بزرگترین برون سپاری تاریخ شهرداری نیشابور شناخته می شود، مطرح شود.

سفر هاشمی، وزیر وقت بهداشت به نیشابور و افتتاح چند طرح از جمله اورژانس هوایی نیشابور، از دیگر اخبار شهریور 97 بود که البته با انتشار اظهار نظر تحریف شده قاضی زاده از سوی خبرگزاری فارس با این فراز که «مردم انتخاب کرده اند و باید تحمل کنید…» با حذف مخاطب پیام، که شکست خوردگان انتخابات بودند، خبرساز تر هم شد.

مهر؛ اولین مدال پاراآسیایی بر گردن زن نیشابوری

در شرایطی که فضای عمومی به دنبال اظهار نظر رضا مهرداد، ملتهب بود، سفر اعضای شورای شهر به کاشان، تفاهم نامه خواهرخواندگی این دو شهر را به همراه داشت.

کاشان درحالی سومین خواهرخوانده شد که وضعیت شهرهای خواهرخوانده نیشابور به طور قطع مشخص نیست و در منابعی خبر از خواهرخواندگی نیشابور با ده شهر داده شده است.

نداپنجه باشی ملی پوش والیبال نشسته نیشابوری تیم ایران که به همراه تیم ملی عنوان نایب قهرمانی بازی های پاراآسیایی جاکارتا در کشور اندونزی را کسب کرده بود، درمیان استقبال همشهریان به نیشابور بازگشت.

آبان؛ نامهربانی با محیط زیست

انتشار خبرکشتار سنگدلاله یک ماده کفتار و دو توله اش، در فضای مجازی موجی از اعتراض همشهریان به این اقدام را به همراه داشت. فضای مجازی و رسانه ای شهرستان از آتش به کشیدن لانه ی کفتارها در روستای نجف آباد از توابع شهرستان فیروزه ملتهب بود و گفته می شد عامل یا عاملان ماجرا، شناسایی شده و تحت تعقیب اند.

یک مقام آگاه در آبان ماه به خیام نامه گزارش داد که ماموران اداره حفاظت از محیط زیست که برای سرکشی های معمول خود به منطقه کال شور رفته بودند، با گودبرداری غیرمجاز در این منطقه مواجه شدند که پیگیری های بعدی به دستگیری چند متخلف انجامید. پرونده این موضوع هنوز باز است.

آذر؛ توقف دوباره گذرگاه خط کاشمر

پروژه پیاده راه سازی زیرگذر خیابان عمار یاسر(خط کاشمر) که نخستین بار در زمان شورای سوم کلید خورده بود، بعد از گذشت یک دهه دوباره در صحن شورای پنجم مطرح شد. این پروژه پرحاشیه که از ابتدا موج های مخالفت و موافت بسیاری به دنبال داشت، سبب تنش های چندباره در منطقه شده و اجرایی شدن آن را به تاخیر انداخته بود. پس از گذشت یک سال از توقف پروژه ای که قراربود یک هفته ای تمام شود، این پروژه بار دیگر از سرگرفته شد که با دخالت ساکنان اطراف دوباره تعطیل شد.

دی؛ از تحصن های کارگری  تا خبر نجات 9 اعدامی

تجمع چندباره کارگران بخش خدمات شهری شهرداری در محل جلسات شورای شهر که در پی واگذاری بخش خدمات شهری به بخش خصوصی صورت گرفت، در دی ماه منجر به لغو جلسه علنی شورای شهر شد.

تحصن پرسنل شرکت اگزوز خودرو خراسان مقابل دفتر مدیرعامل بحران های اخیر این شرکت را بیش از پیش عیان ساخت. دلیل اصلی این تجمع اعتراضی از سوی پرسنل اگزوز خودروی خراسان، ادغام دو شیفت کاری، پس از حذف کامل شیفت سوم و اخراج(تعدیل) یا به گفته مدیرعامل عدم تمدید قراردادبا شماری از نیروهای پیمانکاری ذکر شد و اگرچه فرماندار و معاون سیاسی، این تعداد را 5 نفر می دانند اما اداره کار، این شمار را 86 تن ثبت کرده است و البته کارگران خود از 140 نفر سخن می گویند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان نیشابور در دی ماه، از پایین آوردن 9 نیشابوری از پای چوبه دار در سال 97 سخن گفت و از تلاش های این انجمن برای نجات 5 اعدامی دیگر خبرداد.

عبدالناصر عرب پور معاون فنی و عمرانی فرماندار که اصالتا بیرجندی است، پس از 14 سال حضور در فرمانداری نیشابور و درجایگاه کارشناس و معاون فرماندار، با حکم همشهری خود، استاندار سیستان و بلوچستان، به سمت مدیرکلی حوزه استاندار این استان منصوب شد.

صدها تن از مردم نیشابور در تشییع پیکر شهید ستوان یکم، محمدرضا طاهری از شهدای سانحه سقوط هواپیمای 707 ارتش شرکت کردند. پیکر او، روی دوش مردم، از مقابل مسجد صاحب الزمان تا مسجد جامع تشییع و پس از اقامه نماز، به سوی زادگاهش در بخش میان جلگه بدرقه شد.

بهمن؛ تکرار داستان خودسرها

دعوت یک مجموعه تفریحی-گردشگری در شهرستان فیروزه از یکی از گروه های موسیقی پاپ کشور و انتشار پوستر تبلیغاتی آن توسط موسسه فرهنگی برگزارکننده در فضای مجازی کافی بود تا همه 2 هزار و 400 بلیط آن در فرصتی کوتاه به فروش رود و شب چهارشنبه، یکم اسفندماه، شهرستان فیروزه آماده پذیرایی از علاقه مندان باشد. اما با حکم دادستان فیروزه و تحرکات عده ای اندک که خود را نماینده خانواده شهدا می دانستند، این کنسرت موسیقی لغو شد.

استاندار جدید خراسان رضوی، همزمان با دهه فجر برای افتتاح طرح های دهه فجر و شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، به نیشابور سفر کرد. در جریان این سفر، مجتمع فولادخراسان در تفاهم نامه ای به عنوان معین اقتصاد مقاومتی منطقه 5 توسعه خراسان معرفی شد.

جلسه مجمع عمومی حزب اراده ملت ایران(حاما) شعبه نیشابور در یازدهم بهمن ماه با حضور فعالان سیاسی شهرستان برگزار شد. حزبی که به گفته دبیرشعبه مشهد آن، مشی سوسیال دموکرات دارد و برای اعاده حقوق مزدبگیران تشکیل شده است. در این جلسه، با رای گیری میان اعضای حزب، 5 عضو هیئت اجرایی آن انتخاب شدند.

اسفند؛ قلع بنا و تحصن کارگران

انتشار تصویر یک بنر اطلاع رسانی پذیرش طلبه در حوزه های علمیه نیشابور برای سال آینده، خبر خاصی برای پرداختن نداشت اما آنچه که فراسوی این بنر قرارداشت، طلوع یک مدرسه علمیه جدید به نام «حوزه علمیه وکیلی بود.» این موضوع ریشه در شکایت حوزه علمیه از آموزش و پرورش در خصوص تصرف زمین هنرستان فعلی وکیلی 8 نشات میگرفت که دادگاه حکم به قلع و قمع بنا داده است، این حکم واکنش دلخورانه وکیلی، خیر مدرسه ساز و تعجب و نگرانی افکار عمومی را به دنبال داشت.

کارگران و کارکنان شرکت تراورس ( شرکت مهندسی خط و ابنیه راه آهن جمهوری اسلامی) راه آهن نیشابور شاغل در بخش فنی خط و ابنیه 12 اسفندماه برای چندمین بار در یک سال گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود در گذرگاه خط کاشمر تجمع کردند. آنها با تجمع بر روی ریل خط کاشمر و جلوگیری از حرکت قطارهای تهران- مشهد به مدت 40 دقیقه اعتراض خود را نسبت به عدم پرداخت حقوقشان به مدت بیش از 3 ماه اعلام کردند که این تجمع با ورود نیروهای امنیتی پایان یافت.