شفاف سازی در دانشگاه آزاد
شفاف سازی در دانشگاه آزاد

دادستان به پرسش های دانشجویان چه پاسخ داد؟ 70 میلیون برای جعل امضای دادستان کل داده بودند؛ تذکر دادیم، گوش نکردند احتمالا وکیلی 8 به حوزه علمیه واگذار می شود دو فقره مال متعلق به مدیرعامل صندوق علویه تصرف شده نیشابوری ها پول ندارند کنسرت بروند! کسانی که این قدر پول دارند بروند تهران کنسرت […]

دادستان به پرسش های دانشجویان چه پاسخ داد؟

70 میلیون برای جعل امضای دادستان کل داده بودند؛ تذکر دادیم، گوش نکردند

احتمالا وکیلی 8 به حوزه علمیه واگذار می شود

دو فقره مال متعلق به مدیرعامل صندوق علویه تصرف شده

نیشابوری ها پول ندارند کنسرت بروند!

کسانی که این قدر پول دارند بروند تهران کنسرت شرکت کنند

متخلف اقتصادی در میان معاونان، کارکنان و پیمانکاران داشته ایم

30 مورد عدم عرضه کالا داشتیم، اسم ش «احتکار» نیست

10 هزار متر مربع تصرف اراضی ملی

  • این خیلی بد است که در همین جشن تولدها و پارتی هایی که خیلی هم برای خودتان ساده می گیرید دانشجوهای ما پیدا شوند!
  • خانمی خیلی وقت قبل آمده بود گفته بود: من 200 هزار تومان پول آرایشگاه دادم و 100 هزار تومان کرایه تاکسی که کنسرت شرکت کنم حالا لغو شده، من هم می گویم کسانی که این قدر پول دارند بروند تهران کنسرت شرکت کنند؛ تعدادی از خانم های دانشجو با شنیدن این سخن از دادستان به اعتراض بلند شدند و جلسه را ترک کردند.

 آزاده مهدیار/ «انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد» که مدتی است دعوت و پرسش از مسئولان شهرستان را در دستور کار خود قرار داده، این بار با دعوت از دادستان نیشابور، وی را در معرض پرسش های متعدد دانشجویان قرار داد. غلامرضا اکبری مقدم که میانه ای با رسانه ها ندارد و نشست خبری اختصاصی با اهالی رسانه برگزار نکرده است، در این جلسه با پرسش هایی چالشی و در سطحی قابل قبول از سوی دانشجویان مواجه شد.

مجری برنامه که در ابتدای مراسم، به طنز یا جد استرس خود را در اجرای مراسم و حساسیت آن بروز داد با این واکنش دادستان مواجه شد که «بعضی تخیلات جوانان موجب می شود که خودشان خوشحال یا ناراحت شوند یا بترسند ولی ما کار خودمان را می کنیم.»

وکیلی 8 واگذار می شود

دادستان عمومی و انقلاب نیشابور در پاسخ به این سوال که «نتیجه پرونده هنرستان وکیلی 8 چه شد و آیا به حوزه علمیه واگذار می شود؟» گفت: «بله؛ حتما!» وی در تشریح بیش تر موضوع گفت: زمین هنرستان موقوفه (برای حوزه علمیه) است و در نیت واقف نمی توان تغییر داد، آقایانی این مکان را برای کاربری آموزشی گرفته اند، اما بعد نامه های آموزش و پرورش و حوزه علمیه به خدمت مقام معظم رهبری رسید و دستور گرفته اند که واحد به حوزه علمیه برگردد. اعیان (ساختمان هنرستان) متعلق به آموزش و پرورش است ولی زمین، خیر؛ حالا اگر اعیان بخواهد بابت اجاره بها تسویه شود حکم دادگاه است، آن طور که شنیده ام آقای وکیلی هم قانع شده اند که به جای آن زمینی بدهیم که مدرسه بسازند.

در نیشابور کنسرت نخواهیم داشت؛

نیشابوری ها پول ندارند کنسرت بروند!

دادستان در پاسخ به این سوال که «اگر کنسرتی مجوز داشته باشد، امکان اجرا در شهرستان را دارد؟» گفت: کار فرهنگی مربوط به شورای فرهنگ عمومی با ریاست امام جمعه و دبیری فرماندار است در آن جا مطرح می شود که اجرای کنسرت مصوب شود یا خیر. وی تاکید کرد: ما چیزی تحت عنوان «کنسرت» در نیشابور نخواهیم داشت! ما هزینه امنیتی و ترافیکی را می دهیم ولی تهرانی ها و مشهدی ها استفاده می کنند؛ کدام نیشابوری 200 هزار تومان پول کنسرت دارد؟! موسیقیِ حلال الان هم در شهرستان اجرا می شود، حتی همان خواننده هایی را که بعضا اجازه ندادیم، آموزش و پرورش یا فولاد با مسئولیت خودشان دعوت کردند و ما هم مانع نمی شده ایم، چون این جا معلوم است کی به کی است. البته اگر در آن جا هم متوجه شویم فعل حرام انجام می شود جلوگیری می کنیم، ولی وقتی در فضای مجازی تبلیغ می کنند و معلوم نیست برگزار کننده و استفاده کننده کیست ما مانع می شویم.

اکبری مقدم در پی اصرار مجری برنامه که گفت: «اگر تمامی تمهیدات در نظر گرفته شود چطور؟» تصریح کرد: دادستان حاکم شرع است و در مملکت اسلامی اجازه کار حرام نمی دهیم؛ اگر همان تمهیدات را ما تایید کنیم، برگزار می شود؛ غیر از آن خیر. در این زمان دادستان با خنده ای به ابراز تعجب دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ داد.

30 مورد عدم عرضه کالا داشته ایم

این مقام قضایی در خصوص وجود «احتکار» در نیشابور گفت: دو تا واژه است که باید از هم تفکیک شوند: «احتکار» و «عدم عرضه کالا». من یادم نمی آید انباری را کشف کرده باشیم که مشمول عنوان احتکار باشد؛ اما 25 تا 30 مورد «عدم عرضه کالا» داشته ایم که اداره تعزیرات ورود پیدا کرده و علاوه بر عرضه اجناس انبار شده، جریمه هم شده اند. بیش ترین مبلغ جریمه 500 میلیون تومان بوده که در رابطه با لوازم خانگی بود. الان هم دنبال هستیم و اگر جایی کالایی انبار شده و در لیست انبار نباشد، بلافاصله حکم می دهیم.

دو فقره مال مدیرعامل صندوق علویه توقیف شده

اکبری مقدم در مورد وضعیت مال باختگان صندوق علویه و مدیرعامل آن نیز بیان کرد: سال 93 با شکایت 15 نفر، مدیر صندوق دستگیر شد و بعد با رضایت آنان و قرار وثیقه 500 میلیون تومانی آزاد شد. ولی از طرف بازپرس مشهد مجددا بازداشت شده است، همان ابتدا شورای تامین مصوب کرد که دادستانی به مسئله ورود پیدا کند. این صندوق 84 میلیارد تومان سپرده داشت که نشان می دهد نیشابوری ها خیلی پولدارند! الان 27 میلیارد از آن باقی مانده که مبالغ از 50 هزار تومان تا 700 میلیون است، دو فقره مال، یکی مکان صندوق و دیگری مجتمع بین راهی متعلق به مدیرعامل توقیف شده و تا چند وقت دیگر به مزایده گذاشته می شود و اگر مانعی نباشد وضعیت بهتر می شود.

در این لحظه با بیان این این مطلب از سوی دادستان که گفت: «نیشابوری ها پولدارند» یکی از حضار گفت: پس می توانیم کنسرت برویم، که اکبری مقدم پاسخ داد: «خب بروند!» سپس ادعا کرد: خانمی خیلی وقت قبل آمده بود گفته بود: من 200 هزار تومان پول آرایشگاه دادم و 100 هزار تومان کرایه تاکسی که کنسرت شرکت کنم حالا لغو شده، من هم می گویم کسانی که این قدر پول دارند بروند تهران کنسرت شرکت کنند؛ تعدادی از خانم های دانشجو با شنیدن این سخن از دادستان به اعتراض بلند شدند و جلسه را ترک کردند.

دادستان در مورد تجمعات کارگری اخیر در شهرستان گفت: هر تجمعی  که از وزارت کشور یا فرمانداری مجوز بگیرد مشکلی ندارد. وی در خصوص تجمع کارگران و کارکنان شرکت «تراورس» (پیمانکار خط و ابنیه راه آهن) و مطالبات شان پاسخ داد: ما با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ارتباط گرفتیم و نماینده فرستادیم که با آقای نوبخت ارتباط برقرار کند. تا زمانی که طلب پیمانکار از راه آهن تسویه نشود حقوق کارکنان هم عقب می افتد.

زمین خواری نداریم، با تصرف غیرمجاز اراضی برخورد شده

اکبری مقدم در پاسخ به این پرسش که «آیا در شهرستان «زمین خواری» داریم یا خیر» گفت: به آن معنا نداریم؛ ولی تصرف اراضی ملی داریم و هر گاه ضابطان ما گزارش داده اند، رفع تصرف کرده ایم. این که کسی زمینی را نوش جان کرده و پس نداده باشد، نداریم. اما آمار رفع تصرف عدوانی بالای 10 هزار متر مربع است.

وی با بیان این که «می دانم این سوالات را خبرنگاران پرسیده اند!» در مورد آمار جرایم و زندانیان ، گفت: الان آمار دقیق دادسرا را ندارم ولی بین 12 تا 14 هزار پرونده داریم. در زندان مسن ترین متهم 60 سال و جوان ترین آن ها 16 سال سن دارد و حدود 20 نفر زندانی زن داریم. وی اضافه کرد: از ابتدای امسال 8 فقره قتل در شهرستان به وقوع پیوسته که این آمار در سال گذشته 11 مورد بود. آن چه برای ما نگران کننده است بیشتر قتل در نزاع دسته جمعی یا زمانی است که قاتل شناسایی نشده باشد و هم اکنون تنها یک پرونده داریم که قاتل هنوز شناسایی نشده است.

متخلف اقتصادی در میان معاونین، کارکنان و پیمانکاران داشته ایم

دادستان در پاسخ به این پرسش که «آیا مفسد اقتصادی در ادارات داشته ایم؟» اظهار کرد: در بین روسای ادارات کسی را نداریم. گاهی ممکن است روسا دستورات نادرست بدهند که باید به مسیر درست هدایت شوند ولی تخلف در حد دستگیری و مجازات نداشته ایم. اکبری مقدم در عین حال افزود: دربین معاونان و کارکنان یا پیمانکاران متخلفینی بوده اند و رسیدگی هم کرده ایم. گاهی در حد «خبر» (نه گزارش قضایی) به ما رسیده که ورود مشورتی کرده ایم و از رئیس اداره و حراست خواسته ایم کنترل کنند، ولی اگر گزارش شود دیگر مماشات نمی کنیم. ضمن این که تخلفات روسای ادارات در مرکز استان رسیدگی می شود.

70 میلیون برای جعل امضای دادستان کل!

دادستان در خصوص پرونده حفاری غیرمجازی که در «کال شور» با ارایه مجوز جعلی از دادستان کل صورت گرفته بود، گفت: حفاری خلاف قانون، جرم است حتی اگر با اجازه دادستانی کل کشور هم می بود، دادگاه انتظامی قضات باید رسیدگی می کرد؛ مجوز این حفاری با امضای معاون دادستان کل بود که تاریخ امضا مربوط به زمانی بود که ایشان کربلا بوده و بنابراین امضا «جعلی» بود. 70 میلیون تومان هم بابت جعل نامه و  امضا به یک نفر پرداخت شده بود! عاملین جعل با تجهیزاتی که کار جعل را با آن می کردند دستگیر شدند؛ وی اذعان کرد: احتمال این که مقاماتی در این قضیه دخیل باشند، هست. تذکرات لازم هم قبلا به این دوستان داده شد، اما گوش نکردند! و بعد از این که ثابت شد امضا جعلی است، برخورد شد.

اکبری مقدم ادامه داد: کارچاق کن ها از سادگی مردم سوء استفاده می کنند. در نیشابور یک نفر آمد دادستان را ببیند، بعد از این که کارش تمام شد 20 میلیون به یک فرد محترمی! داد. الان باید کدام یکی را زندان بیندازیم؟! همین الان در شهر یک آقایی پیدا شده که گفته دارم خانه های دادستان را می سازم و مردم بیایند سرمایه گذاری کنند، برایش پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است. عده ای که اسامی شان را داریم به نام دادستان و قاضی سوء استفاده می کنند.

دادستان در مورد وضعیت زندان نیشابور اذعان کرد: وضعیت زندان خیلی غم انگیز است. زندانی که در مرکز شهر وجود دارد بسیار کوچک است، زمین بسیار بزرگی برای زندان تخصیص داده شده ولی برای ساخت آن بودجه لازم است. در زندان فعلی یک بند داریم که به 20 اتاق تقسیم شده که در آن کار فرهنگی انجام می شود، بند نوجوانان، دارالقرآن، کارگاه و مشاوره دارد.

مهمان برنامه در مورد آمار سرقت ها گفت: آمار دقیق ندارم ولی در یکی دو ماه اخیر افزایش داشته ایم. ما جغرافیای سرقت نیشابور در سال 95 را استخراج کردیم و در بحث پیشگیری کار کردیم. در آن قسمت ها کاهش هم داشته، اما وضعیت اقتصادی فعلی منجر به افزایش سرقت ها شده است که در 70 درصد سرقت ها، مال باختگان با بی احتیاطی به سارق کمک کرده اند. مثلا سویچ ماشین را روی ماشین با شیشه پایین قرار داده اند یا درب مغازه را باز گذاشته و رفته اند.

وی در این خصوص که آیا دادگاه نیشابور احکام جایگزین هم صادر کرده است؟ گفت: احکام جایگزین زیادی صادر شده، مثل درخت کاری یا کارهای فرهنگی اما برای انتشار احکام باید از دادستانی کل اجازه داشته باشیم.

دادستان در مورد مشکلات صنفی دانشجویان مانند حمل و نقل ضعیف که منجر به 45 دقیقه تا یک ساعت معطلی دانشجویان می شود گفت: شما بروید از شورای شهر مصوبه بگیرید، 5 تا که هیچ، صد تا سرویس برای تان بگذارند! من در این باره جلسه برگزار کرده ام و گفتم اگر مشکلی پیش بیاید مسئولیت ش با شورای شهر است. قانونا شورای شهر باید شهرداری را مکلف کند اما در کمیسیون دانشجویی هم مطرح کرده ام و باز هم مطرح می کنم.

اکبری مقدم در این مورد که «آیا احزاب برای دعوت از مهمان نیاز به مجوز دارند؟» گفت: در این زمینه مقررات را فرمانداری و وزارت کشور تعیین می کنند، اگر جرمی صورت گیرد من ورود پیدا می کنم.

دادستان در پایان گفت نکاتی خطاب به دانشجویان دارم؛ «شما چطور فرصت خوش گذرانی و رفتن به جاده باغرود و بعد بازداشت در بازداشتگاه های ما را دارید؟ یا به تمام معنا دانشجو باشید یا بگویید می رویم به سمت صنعت و کاسب می شویم و شب ها هم برای خودمان آزاد باشیم! این خیلی بد است که در همین جشن تولدها و پارتی ها که خیلی هم برای خودتان ساده می گیرید دانشجوهای ما پیدا شوند! من خجالت می کشم.

وی ادامه داد: آن چه قشر دانشجو را تهدید می کند خشونت، اعتیاد، عرفان های کاذب و فضاهای مجازی است، ما در همه این ها پرونده داریم و باید مراقب باشید.