راي 85 درصدي مجلسيان به طرح پيشنهادي نماينده نيشابور
راي 85 درصدي مجلسيان به طرح پيشنهادي نماينده نيشابور

1500 ميليارد تومان افزايش در بودجه براي حقوق بازنشستگان گرمابي: از همه فراکسيون ها به اين مصوبه راي مثبت دادند آزاده مهديار/ افزايش بودجه طرح «همسان سازي حقوق بازنشستگان» به ميزان هزار و پانصد ميليارد تومان از محل اصلاح قيمت سوخت پتروشيمي ها با پيشنهاد حميد گرمابي، نماينده مردم نيشابور و فيروزه در مجلس تصويب […]

1500 ميليارد تومان افزايش در بودجه براي حقوق بازنشستگان

گرمابي: از همه فراکسيون ها به اين مصوبه راي مثبت دادند

آزاده مهديار/ افزايش بودجه طرح «همسان سازي حقوق بازنشستگان» به ميزان هزار و پانصد ميليارد تومان از محل اصلاح قيمت سوخت پتروشيمي ها با پيشنهاد حميد گرمابي، نماينده مردم نيشابور و فيروزه در مجلس تصويب شد که به گفته اين نماينده، از ابتداي سال جديد از سوي دولت اجرايي خواهد شد.

گرمابي در گفتگو با «خيام نامه» در اين باره گفت: همواره بحث همسان سازي حقوق بازنشستگان مطرح بوده اما به دليل عدم تامين منابع مالي به تعويق افتاده است. اين بودجه قبلا 2 هزار ميليارد تومان بود که در کميسيون تلفيق به 3 هزار ميليارد رسيد و براي افزايش بيشتر، بايد به منابعي خارج از بودجه دست پيدا مي کرديم.

وي افزود: اصلاح قيمت سوخت پتروشيمي ها يکي از پيشنهادهاي من به کميسيون صنايع مجلس براي تامين بودجه همسان سازي حقوق بازنشستگان بود، چراکه قيمت سوخت گاز اين صنعت در ايران، يک هشتم قيمت اروپا و آمريکا و حتي يک چهارم فوب خليج فارس است! به همين دليل متوجه وجود رانت قابل توجهي شدم که مي توانست به جاي جيب دلال، به مصرف ديگري برسد.

گرمابي افزود: از اين رو قيمت سوخت را تا ميزاني که رقابت پذيري را هم براي صنعت پتروشيمي کشورمان حفظ کند، افزايش داديم و با اين مصوبه، قيمت سوخت پتروشيمي ها به يک چهارم قيمت سوخت صنعت پتروشيمي اروپا و يک دوم فوب خليج فارس رسيدو از اين افزايش يک هزار و 500 ميليارد تومان به بودجه دولت سرازير شد.

گرمابي در پاسخ به اين نکته که برخي نگران اند اين افزايش قيمت منجر به افزايش قيمت کالاي نهايي شود، اظهار کرد: من به دليل ارتباط رشته تحصيلي و تخصص م به موضوع، تسلط  کامل به آن چه طرح مي کردم دارم، از تعدادي کارشناس ديگر هم که سال ها در صنعت پتروشيمي مشغول به کارند، مشورت گرفتم. اين افزايش نهايتا 2 تا 3 درصد در قيمت تمام شده تاثير دارد و ممکن است تعدادي از واحدها که در بخش صادرات کار مي کنند، نهايتا 10 درصد افزايش قيمت تمام شده داشته باشند که در مجموع در برابر سود بالاي اين صنعت ناچيز است و نمي تواند نقش تعيين کننده اي داشته باشد.

وي افزود: خوشبختانه کسب اين درآمد در مجلس راي بالايي آورد و در مرحله بعد براي هزينه کرد اين درآمد بايد تصميم گرفته مي شد که پس از مشورت در کميسيون تلفيق مقرر شد براي «همسان سازي حقوق بازنشستگان» هزينه شود.

گرمابي علت انتخاب اين گروه از مردم براي تصميم به افزايش حقوق شان را اين طور بيان کرد: با توجه به فشار تورمي موجود و مشکلات زيادي که بازنشستگان با آن مواجه اند، براي حفظ کرامت و شان ايشان و نزديک شدن حقوق ها به عدالت چنين تصميمي گرفتيم.

عضو کميسيون صنايع  مجلس در رابطه با جزئيات بيشتر مصوبه گفت: مقرر شده بودجه 4 هزار و پانصد ميليارد تومان، با اولويت حقوق هاي زير 2 ميليون و 500 هزار تومان هزينه شود که از ابتداي سال جديد توسط دولت اجرايي خواهد شد و زمان دقيق اجراي آن بسته به سرعت دولت در اجرا دارد اما در حساب بدهي دولت به بازنشستگان خواهد بود.

گرمابي در پاسخ به اين سوال که واکنش دولتيان به اين مصوبه چه بود، بيان کرد: ابتدا موافق افزايش قيمت سوخت پتروشيمي نبودند ولي بعد از کار کارشناسي، انتظار کسب چنين درآمدي را نداشتند و وقتي توجيه شده و مطمئن شدند که کسب درآمد هزار و پانصد ميليارد توماني به جايي ديگر صدمه نمي زند با آن موافقت کردند. خوشبختانه با استقبال نمايندگان و راي 85 درصدي اعضاي حاضر در مجلس نيز تصويب شد، به دليل اين که محل درآمد و هزينه دقيقا مشخص بود، تقريبا از همه فراکسيون ها به اين مصوبه راي مثبت داده شد و کمتر مصوبه اي اين چنين با استقبال مواجه شده است.