بهترين هنرستان دخترانه نيشابور، حوزه علميه مي شود؟! شايد انتشار يک تصوير از بنر اطلاع رساني پذيرش طلبه در حوزه هاي علميه نيشابور براي سال تحصيلي آينده، در حالت معمول اهميت خبري براي پرداختن در نشريه نداشته باشد اما موضوعي که در فراسوي اين بنر نهفته، طلوع يک مدرسه علميه جديد بدون وجود خارجي است […]

بهترين هنرستان دخترانه نيشابور، حوزه علميه مي شود؟!

شايد انتشار يک تصوير از بنر اطلاع رساني پذيرش طلبه در حوزه هاي علميه نيشابور براي سال تحصيلي آينده، در حالت معمول اهميت خبري براي پرداختن در نشريه نداشته باشد اما موضوعي که در فراسوي اين بنر نهفته، طلوع يک مدرسه علميه جديد بدون وجود خارجي است که بنابر اين اطلاعيه، «حوزه علميه وکيلي!» نام دارد؛ نامي که پيش از اين يادآور خيرخواهي عبدالرضا وکيلي، خيرمدرسه ساز نيشابوري است.

يک سال و دوماه پيش، نخستين بار زمزمه تلاش هاي امام جمعه و حوزه علميه براي تصرف «هنرستان وکيلي 8» با حکم قضايي شنيده شد. جدال آموزش پرورش و حوزه علميه بر سر مالکيت اين آموزشگاه، محور اصلي پرونده اي 13 ساله است.

قبل از ساخته شدن آموزشگاه وکيلي در سال 84، واقف با وقف اين زمين، آن  را در اختيار امام جمعه وقت قرار داده تا در زمين يادشده، حوزه علميه ساخته شود. با گذشت چندسال از اين وقف و با توجه به اينکه اقدامي از سوي حوزه علميه براي ساخت بناي مدرسه علميه در اين زمين انجام نشده، مرحوم غرويان، امام جمعه وقت، از مهندس وکيلي براي ساخت بناي حوزه علميه در اين زمين کمک مي خواهد.

وکيلي نيز بيان مي کند که با توجه به نياز آموزش و پرورش به فضاي آموزشي، تمايل دارد در اين حوزه خيرانديشي کند و در صورتي که اين زمين با تغيير وقف در اختيار آموزش و پرورش قرارگيرد، او آموزشگاهي در خور را در اين مکان تاسيس خواهد کرد.

مرحوم غرويان با استفتاء از رهبري در اين خصوص، امکان واگذاري اين زمين به آموزش و پرورش و ساخت مدرسه در آن را از لحاظ شرعي بلامانع مي داند. البته نسخه اي مکتوب از نامه نگاري غرويان با دفتر رهبري موجود نيست. موضوعي که در دادگاه نيز دست آويز حوزه علميه براي رد اين ادعاست. هم اکنون نيز نظر رهبري درباره اين اقدام (البته به نقل از مرحوم عبدالجواد غرويان، امام جمعه وقت نيشابور) روي برگه اي چاپي در محل مدرسه موجود است. دستخطي که اصالت آن نيز از سوي برخي مورد ترديد قرار گرفته است!

به هر ترتيب، هنرستان دخترانه وکيلي 8، در سال 84 و با حضور وزير وقت آموزش و پرورش، مديرکل اوقاف، وکيلي، واقف زمين و تني چند از مسئولين نيشابور افتتاح شد.

مدارک ضد ونقيض در پرونده؛

آموزش و پرورش زمين را از حوزه علميه اجاره کرده است!

يکي از نقاط تاريک و مبهم اين پرونده، اجاره نامه اي است که بنابرآن ، آموزش و پرورش از سال 81، زمين آموزشگاه فعلي وکيلي 8 را به مدت 15 سال از حوزه علميه اجاره کرده است.

اين سند که به امضاي امام جمعه و رئيس وقت آموزش و پرورش نيشابور رسيده است، ادعاي آموزش و پرورش بر مالکيت قطعي اين زمين را رد مي کند.

حوزه علميه  و امام جمعه نيز همزمان با پايان مهلت ذکرشده در اين اجاره نامه، ضمن غيرقانوني و غيرشرعي خواندن اين مکتوبه، حضور آموزش و پرورش در اين زمين را يک «تصرف عدواني» دانسته اند.

مهلت 9 ماهه آموزش و پرورش از حوزه علميه

دادگاه حکم به قلع و قمع بنا داده است

نظر دادگاه بدوي و تجديد نظر در اين پرونده، تخليه بنا و قلع قمع آن است که دوم مهر97، موعد اجراي حکم است.آموزش و پرورش با رايزني و جلسات متعدد توانست 9 ماه از شاکيان پرونده براي اجراي حکم مهلت بگيرد.

به اين ترتيب، آغاز تيرماه سال آينده، بعد از پايان امتحانات دانش آموزان، حکم اجرايي مي شود.

مدير آموزش و پرورش :

در صورت اجراي حکم، کلاس هاي هنرستان کنار خيابان و در داخل کاکنس تشکيل مي شود

6 زمين جايگزين به حوزه علميه پيشنهاد شده است

رئيس حوزه علميه: آموزش و پرورشي ها خوابند و پيگيري نمي کنند!

مدير آموزش و پرورش نيشابور در اين خصوص مي گويد: از لحاظ قانوني حق با حوزه علميه است و دوم مهر سال 97 ما بايد مدرسه را تخليه مي کرديم اما با مذاکرات انجام شده توانستيم تا پايان سال تحصيلي جاري در تيرماه، از شاکيان مهلت بگيريم.

حسين مهرآبادي در گفتگو با «خيام نامه» تصريح کرد: 15 سال پيش يک اشتباه  در آموزش و پرورش انجام شده که اين زمين را در زمان ساخت از حوزه علميه اجاره کرده اند. درحالي که بقيه مدارک و شواهد از واگذاري کامل اين زمين به آموزش و پرورش حکايت دارند.

او با اشاره به راهکار پيش بيني شده براي تغيير حکم، بيان کرد: تنها راه حل موجود، توافق براي واگذاري زمين جايگزين براي ساخت حوزه علميه از سمت آموزش وپرورش است.يک ماه پيش در مجموعه آموزش و پرورش به اين نتيجه رسيديم که زمين مشابهي را معرفي کنيم و سرانجام  6 زمين جايگزين را به حوزه علميه معرفي کرده ايم تا در اين ميان با ميل خود زميني را براي ساخت مدرسه علميه انتخاب کنند.

وي يادآورشد: حوزه علميه از ابتدا با هيچ شرايطي قانع نشد اما اينجا صاحب نظر، نماينده ولي فقيه در اوقاف است. اگر او اين امر را خلاف شرع نداند، موضوع حل شدني است. امام جمعه هم گفته که اگر اوقاف به امر جابجايي زمين وقف، نظر مثبت دهد، ما حرفي نداريم.

او با اشاره با وضعيت فعلي هنرستان وکيلي 8، اذعان کرد: سال آينده 1700 نفر در رشته هاي فني وارد آموزش و پرورش نيشابور مي شوند که براي ساماندهي اين تعداد، بايد بر اساس توسعه متوازن، علاوه بر هنرستان هاي موجود، بايد 3 آموزشگاه فني ديگر نيز تاسيس کنيم. حالا در صورت اجراي حکم، بايد کلاس هاي درس اين آموزشگاه را در کنارخيابان و داخل کانکس برگزار کنيم!

به گفته اين مقام آگاه، در حال حاضر، 486 هنرجو در آموزشگاه وکيلي 8 در حال تحصيل هستند.

اين گفته ها از سوي مهرآبادي در حالي ذکر مي شود که محيطي، رئيس حوزه علميه گلشن نيشابور نظر ديگري دارد.

او بيان کرد: آموزش و پرورش تا کنون به طور مستقيم با بنده که مسئول مستقيم اين پرونده ام، براي رايزني در خصوص راه حل جايگزين، مراجعه نکرده است.

وي خاطر نشان کرد: من چند بار خواستم تا براي گفت وگوي بيشتر، جلسه حضوري بگذارند اما دوستان در آموزش و پرورش خواب اند و پيگيري نمي کنند. ما که نمي توانيم اموال حوزه علميه را رها کنيم.

محيطي با اشاره به روند صدور حکم اين پرونده، گفت: در حوزه وقف هيچ کس جز ولي فقيه اختياري ندارد. ما بعد از طرح شکايت، دوباره موضوع را با تمام جزئيات براي کسب تکليف به دفتر مقام معظم رهبري ارسال کرديم که نظر ايشان هم عمل به نيت اوليه وقف يعني ساخت حوزه علميه است

وي با بيان اينکه ما دوست نداريم در پرداختن به اين پرونده تنش ايجاد شود، اذعان کرد: نمي خواهيم آقاي وکيلي به عنوان يک خير نيک انديش از اين موضوع دلگير شوند. به همين منظور هم از راه حل جايگزين استقبال مي کنيم. آموزش و پرورش مکان هاي جايگزين را معرفي کند؛ اين زمين ها پس از کارشناسي و تنظيم صورت جلسه، براي تعيين تکليف به دفتر رهبري ارسال شود.

او در خصوص جذب طلبه در سال آينده نيز افزود: ما تنها حوزه علميه اي در سطح کشور هستيم که يک طلبه غيربومي نداريم و بازهم، 10 برابر ظرفيت، متقاضي ورود داريم.

به گفته محيطي، هم اکنون در سه حوزه علميه نيشابور، 500 طلبه در حال تحصيل هستند.

وکيلي:

تا تعيين نکليف وکيلي 8، تمام کارهايم را در نيشابور متوقف مي کنم

اين ها همه در حالي است که عبدالرضا وکيلي، خيّر نام آشناي نيشابوري نيز در پيامي تلگرامي در واکنش به اين موضوع گفت: تا تعيين تکليف وکيلي 8 ، احداث ابنيه جديد و 10 آموزشگاه منتهي به وکيلي 90که بايد در سال 1398 افتتاح گردند را متوقف کرده ام.

در بخشي از اين پيام آمده است: واقف زمين بنا به وصيت خودش در در مقابل واگذاري زمينش براي ساخت مدرسه، در داخل آموزشگاه وکيلي 8 مدفون است ، حال چطور بعضي سوداي تغيير کاربري مدرسه را به حوزه در  سر دارند؟

گذشته از آن در اثراشتباه وحشتناک آموزش و پرورش وقت ، بعداز احداث آموزشگاه و بدون اطلاع من، قرار داد اجاره 15 ساله زمين بين مرحوم امام جمعه و آموزش وپرورش امضا گرديده! به عبارتي امام جمعه و آموزش و پرورش وقت اين مساله را ازچشم من پنهان کرده اند و فقط به بنده گفتند که مرحوم ميثمي، واقف زمين، وقفنامه خود را از اهدا زمين به حوزه علميه به اهدا آن به آموزش و پرورش تغيير داده است. اشتباه وحشتناک تر را آموزش و پرورش در بي خبر نگه داشتن من از شکايت حوزه علميه عليه من و آموزش و پرورش مرتکب شده و زماني مرا از جريان آگاه ساختند که دادگاه تجديد نظر حکم دادگاه بدوي در باز پس گيري زمين را تاييد نموده بود. حتي برگ احضاريه اينجانب به دادسرا و دادگاه را نيز برايم نفرستادند و عجب در اين که دادسرا و دادگاه بدون حضور من و استماع ديدگاه من به انشاي راي اقدام نموده اند.

چنانچه حوزه و امام‌جمعه اصرار در باز پس گيري زمين بنمايند اينجانب بلافاصله بعد از اتمام امتحانات دخترانم، دستور تخريب ساختمان را که متعلق به اينجانب مي‌باشد خواهم داد.

سر انجام اين مناقشه هر چه باشد، در «شرايط عادي» نتيجه از دو حال خارج نيست: روز اول مهر ماه آينده، يا دختران هنرجو پا به اين مجموعه آموزشي مي گذارند، يا طلبه ها داخل کلاس هاي آن مشغول تعليم مي شوند. حالت سوم،تخريب بنا بر اساس حکم دادگاه است تا هم آموزش و پرورش و هم حوزه علميه، دنبال ساختن بناي جديدي باشند!