اهمیت رانندگی «تدافعی» و لزوم اجرای آن در کشور:  الزامات رانندگی حرفه‏ ای
اهمیت رانندگی «تدافعی» و لزوم اجرای آن در کشور:  الزامات رانندگی حرفه‏ ای

مقدمه: در کشور عزیزمان ایران شاید یکی از نکات منفی که بسیار قابل توجه و محسوس می‏ باشد رانندگی در سطح شهرها و جاده ‏ها و برخورد رانندگان با یکدیگر می ‏باشد. بر اساس یافته‏ های دانشمندان یکی از موارد و معیارهای سنجش پیشرفت یک جامعه وضعیت رانندگی آن جامعه نیز می‏ باشد که می‏ […]

مقدمه:

در کشور عزیزمان ایران شاید یکی از نکات منفی که بسیار قابل توجه و محسوس می‏ باشد رانندگی در سطح شهرها و جاده ‏ها و برخورد رانندگان با یکدیگر می ‏باشد. بر اساس یافته‏ های دانشمندان یکی از موارد و معیارهای سنجش پیشرفت یک جامعه وضعیت رانندگی آن جامعه نیز می‏ باشد که می‏ توان به جرات اذعان داشت در جامعه ما رانندگی راهی دراز دارد.سالانه حوادث بسیار زیادی در کل کشور اعم از فوتی و صدمات شدید بصورت آمار و گزارش جهت اطلاع عموم منتشر می‏ گردد که خود گواه وضعیت نابسامان رانندگی اصولی و ایمن در کشور می‏باشد.

جلوگیری از تصادفات در رانندگی امری محتمل به نظر می‌رسد ولی تقلیل این امر و کاهش صدمات حاصل از آن با رعایت مقررات و دستورالعمل‏ های راهنمایی و رانندگی امکان‏پذیر است.

راننده خوب کیست؟

راننده خوب کسی است که در هر شرایطی اعم از بی‏ توجهی رانندگان دیگر، شرایط جوی یا وضعیت بد جاده، همواره به‏ گونه‌ای عمل نماید که موقعیتی برای وقوع تصادف بوجود نیاورد.

رانندگی تدافعی و چرا؟

در بسیاری از کشورهای پیشرفته حرکت در خیابان‏ ها و جاده‏ ها بصورت رانندگی تدافعی می‏باشد ولی در کشورهایی مانند ایران رانندگی بصورت تهاجمی می‏باشد. دلیل عمده حادثه خیزی وضعیت رانندگی در کشور عدم توجه به همین نکته می‏باشد.

در رانندگی تدافعی با آموختن روش ‏ها و شیوه ‏های مدرن در رانندگی و همچنین کسب مهارت در سه مرحله:

1- قبل از حرکت

2- در حال حرکت

3- در هنگام بروز خطر

می‏ توان ایمنی را برای خود و سرنشین های خودرو و همچنین خودروهای جانبی حفظ و تامین نمود.

1- قبل از حرکت:

یک راننده خوب و صلاحیت‏ دار جدا از تاییده مراجع ذیصلاح (راهنمایی و رانندگی) جهت راندن خودرو باید بتواند از سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل نماید. در این راستا چک نمودن کلیه قطعات و همچنین سرویس نمودن دوره‏ای خودرو از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار می‏ باشد. در گام بعدی چک نمودن قطعات مورد استفاده در طول رانندگی مانند: آیینه‏ ها، صندلی، ترمز، دنده، کلاچ، چراغ ‏ها، لاستیک، راهنما و سایر موارد نیز بسیار مهم می‏باشد.

در این مرحله استفاده از خودرو و مسیر مناسب بسیار حایز اهمیت می‏باشد. (قدرت و حجم موتور، گشتاور ایجاد شده، دور موتور، رینگ ها، دیفرانسیال و …)

2- در حال حرکت:

یکی از مهمترین نکاتی که توجه به آن بسیار در روند رانندگی در کشور تاثیرگذار خواهد بود این است که نخست راننده باید  قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نماید. احترام به قوانین شرط اصلی و لازمه رانندگی تدافعی و ایمن و حفظ سلامتی برای جامعه می‏باشد.

بر اساس استاندارد و قوانین رانندگی تدافعی، راننده باید هر 3 تا 5 ثانیه از آینه‏ ها پشت سر خود را کنترل و بازبینی نماید و کلیه تغییرات حرکت خودروها را در ذهن خود مرور و مورد بررسی قرار دهد.

کاهش نقاط کور خودرو می بایست متناسب با نوع و اندازه خودرو درست و صحیح انجام گردد تا راننده بتواند دید بهتر و کامل تری از مسیر حرکت خصوصا پشت سر داشته باشد. ستون‏ های جلو و عقب از جمله نقاطی می ‏باشد که مانع دید کامل راننده در مسیر می‏ گردد. استفاده افراد قد بلند و کوتاه از خودروهای نامناسب باعث بروز مشکل در دید مناسب می‏ گردد. تنظیم نامناسب صندلی برای رانندگی از دیگر موارد مهم می ‏باشد که همه این عوامل باعث احتمال واکنش خطا بر اثر دید کم یا اشتباه می‏ گردد.

به عبارتی صندلی راننده باید طوری قرار گیرد که اگر راننده روی پدال‌های ترمز و کلاچ فشار آورد زانوی وی کمی خم شود. این عمل به راننده برای کنترل بهتر اتومبیل امکان می‌دهد و همچنین ارتفاع شانه راننده از درب خودرو پیشنهاد می‏ گردد 4 تا 5 انگشت باشد.

3- در هنگام بروز خطر:

زمان عکس‌العمل افراد متفاوت بوده و رابطه مستقیم با وضع روحی و قدرت تمرکز حواس فرد دارد. در شرایط عادی زمان واکنش انسان سالم حدود 7/0 ثانیه می‌باشد. این عدد خود گویای این مهم می‏باشد که عدم توجه به سرعت و فاصله مجاز (به ازای هر km/h 15 طول یک خودرو) یعنی سرعت زیاد و فاصله کم با خودرو جلویی در صورت بوجود آمدن مانع در جلو در فاصله زمانی 7/0 ثانیه امکان کنترل و مهار خودرو بسیار بسیار سخت و و به عبارتی غیر ممکن می‏ باشد. کسب مهارت در هنگام رانندگی، توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی از الزامات یک رانندگی اصولی می‏ باشد. حال در شرایطی  اگر با یک راننده حادثه آفرین مواجه شدیم چه باید کرد؟

1- حفظ خونسردی در واکنش بسیار مهم می ‏باشد و راننده نباید تحت هیچ شرایطی دستپاچگی در عملکرد خود نشان دهد.

2- یک راننده حرفه‏ ای بر اساس استاندارد حتما باید پیش ‏بینی رفتار رانندگان اطراف خود را داشته باشد. (به عبارتی فکر رانندگان اطراف خود را بخواند)

 

3- چک نمودن (مانیتور) محیط اطراف بصورت متوالی (3 تا 5 ثانیه) بسیار می‏ تواند به واکنش در هنگام مواجهه با مانع کمک نماید.

الزامات رانندگی حرفه‏ ای:

1- وسیله نقلیه جزیی از وجود راننده باید باشد. این مهم از نظر روحی و روانی بسیار تاثیرگذار در رانندگی می‏ باشد.

2- اطلاع کامل از مقررات راهنمایی و رانندگی

3- الزام نمودن راننده مبنی بر رعایت مقررات و احترام به حقوق دیگران

4- تنظیم زمان‏بندی مسیر و عدم عجله و شتاب کاذب در طول مسیر

5- چک نمودن وسیله نقلیه قبل از حرکت و اطمینان از ایمنی خودرو

دایره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ف.ا.شهرستان نیشابور