رانندگی در معابر لغزنده وبرفی
 رانندگی در معابر لغزنده وبرفی

دیدن برف همواره یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی است و نمی‌توان انکار کرد که بارش برف، پیامدهای مثبت بسیاری را به همراه دارد. اما در این بین، برف و یخبندان مشکلات فراوانی را هم به دنبال دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، مسدود شدن و یخ‌زدگی راه‌هاست. به بهانه شروع زمستان  نکاتی برای رانندگی در […]

دیدن برف همواره یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی است و نمی‌توان انکار کرد که بارش برف، پیامدهای مثبت بسیاری را به همراه دارد. اما در این بین، برف و یخبندان مشکلات فراوانی را هم به دنبال دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، مسدود شدن و یخ‌زدگی راه‌هاست. به بهانه شروع زمستان  نکاتی برای رانندگی در برف را برای شما بیان می کنیم که با رعایت آن تا حد بسیار زیادی از  تصادفاتی که ممکن است برای شما در معابر برفی و یخبندان بوجود بیاید  ، جلوگیری می گردد .

1- به آهستگی شتاب گیری و ترمز گیری کنید. فشار آهسته به پدال گاز بهترین راه برای جلوگیری از لیز خوردن و از بین رفتن کنترل خودرو است. برای حرکت کردن عجله نکنید. و برای توقف، به طور ناگهانی ترمز نکنید. به یاد داشته باشید توقف کردن در برف و یخ، زمان بیشتری نیاز دارد.

2- به آهستگی رانندگی کنید زیرا هر اقدامی در مسیرهای برفی و یخی زمان بیشتری می‌طلبد. ترمز کردن، شتاب گرفتن و حتی پیچیدن به سرعت انجام نمی‌شود. طمانینه اصل مهمی برای رانندگی در این شرایط است.

3-زمان شتاب گیری را افزایش دهید زیرا بیشتر کردن زمان شتاب گیری، زمان بیشتری برای ترمز گرفتن را هم در اختیار شما قرار می‌دهد.

4- پیش از شروع سفر، از همراه داشتن زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ‌شکن اطمینان داشته باشید.

5-از عملکرد و وضعیت ترمزهای خودرو خود آگاه باشید. اگر ترمزهای خودرو شما ضد قفل است، بهتر در مسیر برفی عمل می‌کند. برای ترمز کردن، به جای پاشنه پا، از نوک و انگشتان پا استفاده کنید تا به جای ترمز ناگهانی، ترمز شما مداوم و آهسته باشد.

6-اگر می‌توانید ترمز نکنید. علت این موضوع، عملکرد خودرو برای شروع حرکت است. اگر در توقف کامل باشید، به سختی باید خودرو را به حرکت بیندازید. به عنوان مثال اگر به چراغ قرمز نزدیک می‌شوید، بهتر است با سرعت پایین به آن نزدیک شوید تا چراغ سبز شود تا اینکه کاملا متوقف شوید.

7- بیهوده فشار به پدال گاز نیاورید. گاز دادن زیاد در برف موجب هرز گردی چرخ‌ها می‌شود. در مسیرهای شیب‌دار، به آهستگی عبور کنید.

8- اگر در شیب به سمت بالا در حال حرکت هستید، متوقف نشوید زیرا توقف کامل احتمالا به معنای عدم توانایی خودرو در حرکت مجدد به سمت بالا است.

9- کافی برای راندن در برف را دارید، همه رانندگان این توانایی را ندارند و خطر آنها در کمین شماست. در خانه بمانید و از تماشای برف لذت ببرید.

دایره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ف.ا.شهرستان نیشابور