توانایی‌ ها و مشکلات 47 کروموزومی ها(سندروم داون):  آموزش، همدلی و همراهی با فرشته های آسمانی  
توانایی‌ ها و مشکلات 47 کروموزومی ها(سندروم داون):  آموزش، همدلی و همراهی با فرشته های آسمانی  

در شماره پیش به روش های پیشگیری از تولد نوزادان با سندروم داون پرداختیم. ولی با وجود تمام  آزمایشات و غربالگری ها ، باز هم شاهد تولد نوزادان سندروم داون هستیم . فرشته های آسمانی که آمده اند تا با کمک و حمایت و همراهی 46 کروموزومی ها پیشرفت کنند و موفق شوند. سه نوع […]

در شماره پیش به روش های پیشگیری از تولد نوزادان با سندروم داون پرداختیم. ولی با وجود تمام  آزمایشات و غربالگری ها ، باز هم شاهد تولد نوزادان سندروم داون هستیم . فرشته های آسمانی که آمده اند تا با کمک و حمایت و همراهی 46 کروموزومی ها پیشرفت کنند و موفق شوند.

سه نوع اصلی از سندرم داون وجود دارد که در تمام آنها یک اشتباه غیرقابل توضیح در رشد سلولی، منجر به ایجاد ۴۷ کروموزوم به جای ۴۶ کروموزوم معمول‌ در بدن می‌شود و مواد ژنتیکی اضافی، ترتیب رشد بدن و مغز را به هم می‌زند. کودکانی با سندرم داون در ابتدا شباهت زیادی به دیگر کودکان دارند که بیشتر از تفاوت‌هایشان است، اما به مرور ‌که بزرگ می‌شوند، تنوع زیادی از لحاظ شخصیت،‌ سبک یادگیری،‌ هوش،‌ ظاهر،‌ اطاعت،‌ شوخ‌طبعی، شفقت، سازگاری‌ و نگرش بین آنها به وجود می‌آید. افرادی با سندرم داون ممکن است ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری خاصی داشته باشند که برخی از آنها شامل موارد زیر است

– چشمان بادامی‌شکل با نقطه‌های سفید کوچک و هلالی‌شکل در عنبیه‌

– یک چین؛ به جای دو چین، در کف یکی یا هر دو دست

– کوچک بودن سر یا دیگر اجزای بدن مثل دست‌ها،‌ انگشتان،‌ دهان و گوش‌ها

– آمار بالای نقص‌های مادرزادی قلب

کودکانی که سندرم داون دارند بیشتر شبیه اعضای خانواده‌ٔ خود هستند تا شبیه یکدیگر و همچنین طیف کاملی از عواطف و نگرش‌ها را دارند،‌ خلاق و مبتکر هستند‌ و می‌توانند با درجات مختلفی از حمایت و امکانات،‌ زندگی مستقلی داشته باشند. همچنین به یاد داشته باشید که بزرگ کردن هر کودکی زندگی شما را با شادی‌ها و دشواری‌های غیرقابل ‌تصوری پر خواهد کرد و هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که فرزندانمان تا کجا پیش خواهند رفت و چقدر موفق خواهند شد.

نوزادان سندروم داون از بدو تولد نیاز به حمایت والدین و دخالت کاردرمان و گفتار درمان دارند تا بتوانند در سن طلایی خود که از صفر تا هفت سال است کمترین فاصله را با همسالان 46 کروموزومی خود داشته باشند.  شروع آموزش به موقع و اصولی مهمترین نقش را در رشد و آینده و استقلال یک فرد سندروم داون در بزرگسالی دارد . به دلیل شلی عضلانی نوزادان سندروم داون ، کاردرمانی از بدو تولد توصیه می شود.

کاردرمانی در کودکان مبتلا به سندروم داون در جهت ارتقای سطح کیفی عملکردی و سطح هوشی کودکان سندرم داون لازم است . بسیاری از والدین و حتی بسیاری از کاردرمانگران بر این امر معتقدند که روند کاردرمانی بر روی کودکان ، باعث افزایش چشمگیری بر روی مهارت های حرکتی آنها می شود.

برخی از روشهای کاردرمانی باعث تسریع و تسهیل حرکات مهارتی کودکان سندرم داون می گردد که این امر به عینه در گزارشات والدین کودکان دیده می شود.  گفتاردرمانی مهمترین نیاز آموزشی کودکان سندروم داون است .

بچه های سندرم داون اغلب افرادی با ارتباط قوی هستند و از همان کودکی دوست دارند که از لحاظ اجتماعی تعامل داشته باشند.

اما بیشتر بر مهارتهای غیرکلامی تکیه می کنند مانند اشارات چراکه کودکان سندرم داون تأخیرات قابل توجهی در زمینه گفتار و زبان دارند. زمانی که کودکان سندرم داون شروع به حرف زدن می کنند از مهارتهای گفتاری و زبانی شان استفاده خوبی می کنند به خصوص اگر توسط یک حمایت کننده در مدرسه و خانه و محیط های ارتباطی دیگر حمایت و تشویق شوند. کودکان سندرم داون در زمینه یادگیری گرامر و رشد گفتارِ واضح و مفهوم مشکلات خاصی دارند.

برخی علل مشکلات یادگیری صحبت کردن کودکان سندروم داون شناخته شده اند و زمینه را برای به کار بردن استراتژی های مداخله ای سودمند فراهم کرده است. محققان و درمانگران همگی بر اصول مداخلات مؤثر توافق دارند چراکه مهارت های گفتاری و زبانی برای تکامل توانایی های ذهنی مانند تفکر، استقلال و بازیابی به اندازه اشتراک اجتماعی مهم است. بسیار مهم و ضروری است که گفتار و زبان یک تمرکز مهم و نقطه عطفی برای والدین، معلمین و درمانگران از لحظه تولد تا بزرگسالی باشد. این دیدگاه تمام مراحل تکامل را از لحظه تولد تا سنین نوجوانی را در برمی گیرد و تمام نیازها ی زبانی و گفتاری کودک را در سنین ابتدایی و ثانویه در نظر می گیرد.کودکانی که سندرم داون دارند،‌لازم است از همان مراقبت،‌ توجه و مشارکت در زندگی اجتماعی بهره‌مند باشند که به رشد هر کودکی کمک خواهد کرد و مثل تمام کودکان دیگر،‌ آموزش خوب در مدرسه یا خانه برای یادگیری مهارت‌های تحصیلی‌شان اهمیت زیادی دارد.

در تست هوش‌های استاندارد،‌ کودکانی که سندرم داون دارند اغلب در طیف خفیف تا متوسط کم توانی ذهنی قرار می‌گیرند، اما این تست‌ها،‌ بسیاری از حوزه‌های مهم هوش را اندازه‌ گیری نمی‌کنند و ممکن است شما از حافظه،‌ بینش،‌ خلاقیت و هوش فرزندتان شگفت‌زده شوید. متأسفانه،‌ میزان بالای نقص‌های یادگیری در دانش‌آموزانی که سندرم داون دارند،‌ ممکن است طیفی از توانایی‌ها و استعدادهای آنها را پنهان کند.

 

مردان _ مرکز سندروم نیشابور