نوجوانی ، بحرانی ترین مرحله رشد
نوجوانی ، بحرانی ترین مرحله رشد

مقدمه دوره ی نوجوانی که محدوده ی سنی 12تا19 سالگی را در بر می گیرد به عنوان بحرانی ترین و چالشی ترین مرحله رشد هر انسانی می باشد . نوجوانی دوره ی انتقال از کودکی به بزرگسالی می باشد که انواع تعارض ها و بحران هویت اطراف او را فرا گرفته است. نوجوانان در این […]

مقدمه

دوره ی نوجوانی که محدوده ی سنی 12تا19 سالگی را در بر می گیرد به عنوان بحرانی ترین و چالشی ترین مرحله رشد هر انسانی می باشد . نوجوانی دوره ی انتقال از کودکی به بزرگسالی می باشد که انواع تعارض ها و بحران هویت اطراف او را فرا گرفته است.

نوجوانان در این مرحله با رشد سریع جسمانی ، تغییرات عاطفی ، روانی و اجتماعی روبرو می شوند . در یک کلام می توان گفت نوجوان همه چیز می خواهد اما نمی داند چه می خواهد او فکر می کند همه چیز می داند اما در واقع چیزی نمی داند و همه چیز دارند ولی چیزی ندارند. نوجوانان نه آن کودک گذشته اند و نه آن بزرگسال آینده. به طور قطع و یقین ، هر چقدر والدین از ویژگی های دوران نوجوانی آگاهی بیشتری داشته باشند به شناخت بیشتری از نوجوان خود دست می یابند و در ارتباط با فرزند خود کمتر دچار تعارض می شوند . خانواده های سخت گیر، خانواده های سهل گیر و خانواده های نابسامان بیشترین آسیب ها را در ارتباط با فرزندان نوجوان خود تجربه می کنند و به نوعی در ارتباط با آنان دچار درماندگی شده اند.

ویژگی های نوجوانان در دوره ی بلوغ:

– نقادان حرفه ای هستند اما هرگز روحیه نقدپذیری ندارند.

– دم دمی مزاج و شخصیت متزلزلی دارند.

– روحیه شکننده و حساسی دارند لذا در مقابل کوچکترین ناملایمتی ها سریع از کوره در می روند.

– نسبت به آینده تحصیلی و شغلی خود بسیار نا امید هستند.

– از سنتی بودن متواری و به دنبال مدگرایی هستند.

– توانایی تصمیم های قاطع که آینده ی زندگی او را تضمین می کند را ندارند.

– در مواجهه با ناکامی ها سریع فرار را بر قرار ترجیح می دهند و آستانه تحمل لازم را ندارند.

– خودمدار و خود مرکز بین هستند لذا تصور می کنند که تمام نگاه ها و توجهات به آنان است.

– روحیه پرخاشگری و ستیزه جویی دارند.

– ماجراجوهستند و دارای روحیه کنجکاوی می باشند لذا این خصیصه باعث می شود که برخی از رفتارهای پر خطر را ولو به قیمت تباهی آنان منجر شود را یک بار هم که شده تجربه نمایند.

– تنهایی را بیشتر دوست دارند و از جمع ها گریزان هستند.

– مشتاقانه تحت تاثیر افکار دوستان خود قرار می گیرند.

نیازهای نوجوانان :

– میل به استقلال طلبی و انجام آزادانه فعالیت ها برای فرار از سلطه والدین

– برای جلب نظر و تایید دوستان و گروه همسالان حاضرند هر کاری را انجام دهند.

– نیاز به احساس همدلی با والدین و بزرگتر ها هستند.

– تنوع طلب هستند و به ظواهر امور بیش از باطن آن اهمیت می دهند.

– نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن دارند.

– غذاهای کم حجم و پر کالری که به رشد جسمانی آنان کمک می کند از نیازهای اولیه آنان می باشد .

– نیاز به گوش شنوا دارند تا حرفهای آنان را بشنود.

نکات لازم و ضروری در ارتباط با نوجوان

حال که با ویژگی ها و خصایص نوجوانان و نیازهای آنان آشنا شدیم لازم است تا بدانیم که چگونه با این گروه سنی برخورد نمائیم.اگر در دوران کودکی رابطه والد- کودک یک رابطه ی عمودی و از بالا به پائین می باشد در دوره ی نوجوانی رابطه والد- نوجوان رابطه ای افقی می باشد . در دوره ی کودکی ، کودکان دیگرپیرو هستند و بیشتر میل به اطاعت از والدین دارند اما نوجوانان خودپیرو هستند و روحیه اطاعت پذیری از والدین و فرامین قدرت را ندارند . والدین از جملات دستوری و امر و نهی های بی مورد پرهیز نمایند و صرفا می توانند نقش حمایتی و هدایتی در فرزندان خود داشته باشند. والدین لازم است با افزایش آگاهی خود نسبت به ویژگی های دوره ی نوجوانی فرزندان خود را قبل از ورود به این مرحله ی رشد از تغییرات جسمانی ، عاطفی، روانی و … آگاه نمایند. آنها به شدت به خلوت نیاز دارند اما لازم است بدانیم که تنها گذاشتن آنها بسی خطرناک و آسیب زا است. مهارت های زندگی را به آنان آموزش داده و آنان را برای ورود به زندگی شاد و پر نشاط آماده نمائیم. به یاد داشته باشیم زندگی مانند یک خیابان یک طرفه است و اجازه دور زدن به ما در آن نمی دهد پس باید از فرصت های پیش رو نهایت استفاده را کرد و فرزندانی شایسته برای بزرگسالی آماده نمائیم.