تعدیل کارگری و تغییر شیفت، اگزوز خودرو خراسان را ملتهب کرد
تعدیل کارگری و تغییر شیفت، اگزوز خودرو خراسان را ملتهب کرد

کارگران معترض:   برکناری بی قید و شرط مدیر عامل بازپس گیری حق امتیاز« اگزوز کاتالیستی» جلوگیری از تحمیل هزینه های غیر ضروری در شرایط سخت اقتصادی! اگر چه مدیران شهرستان و مدیرعامل اگزوز خودرو خراسان، ادعا می کنند این تکنولوژی پول ساز که هیچ، حتی یک پیچ هم از نیشابور به قم- شرکت مبدل […]

کارگران معترض:

  برکناری بی قید و شرط مدیر عامل

بازپس گیری حق امتیاز« اگزوز کاتالیستی»

جلوگیری از تحمیل هزینه های غیر ضروری در شرایط سخت اقتصادی!

اگر چه مدیران شهرستان و مدیرعامل اگزوز خودرو خراسان، ادعا می کنند این تکنولوژی پول ساز که هیچ، حتی یک پیچ هم از نیشابور به قم- شرکت مبدل خودرو پاک- منتقل نشده است، اما پرسنل اگزوز  می‌گویند با توجه به امتیاز تولید اگزوز کاتالیستی، چنانچه ساخت مونولیت- سرامیک اگزوز-، یا مجوز خرید خارجی این قطعه در اختیار شرکت نیشابور باقی می ماند، سودآوری شرکت نه تنها هزینه ها را کفایت می کرد، بلکه مانند گذشته موجب سرازیر شدن سود سرشار چندین میلیارد تومانی به هلدینگ یاپکو می شد.

 

فروغ خراشادی

تحصن پرسنل شرکت اگزوز خودرو خراسان مقابل دفتر مدیر عامل، بحران های اخیر این شرکت را بیش از پیش عیان ساخت؛ این تجمع اعتراضی که بامداد سه شنبه 11دیماه جاری با حضور نیروهای امنیتی و رئیس اداره ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی  همراه بود، حاصلی جز عدم پذیرش ابقای مدیر عامل از سوی پرسنل نداشت و پرسنل شرکت که به گفته ی شاهدان عینی، شمارشان بالغ بر 500 تَن بود، تنها پس از خروج “محمد مجید مداح” از سایت شرکت، به خط تولید برگشتند.

کارگران معترض همچنین خواستار حضور نمایندگان مجلس و رسیدگی به شرایط چند ساله ی اخیر شرکت شدند؛ این در حالی ست که پیش از این، حمید گرمابی عنوان کرده بود که با وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص خودروسازی و صنایع وابسته آن مکاتبه کرده و منتظر پاسخ ایشان است و هاجر چنارانی دیگر نماینده شهرستان نیز از تذکر به “وزیر صمت” در خصوص شرکت اگزوز نیشابور خبر داده بود.

اما دلیل این تجمع اعتراضی، از سوی پرسنل اگزوز خودروی خراسان، ادغام دو شیفت کاری، پس از حذف کامل شیفت سوم و اخراج (تعدیل) یا به گفته ی مداح، عدم تمدید قرارداد با شماری از نیروهای پیمانکاری ذکر شده است و اگر چه فرماندار نیشابور و معاون سیاسی وی نیروهای بیکار شده را 5  نفر اعلام کرده و اداره ی کار، این شمار را 86  تَن ثبت کرده است، اما خود کارگران از 140 نفر حرف می زنند.

استعفای مدیر عامل؛ نخستین خواسته ی پرسنل شرکت اگزوز

کارگران معترض می گویند که در دیدار با علیرضا نبوی نژاد، خواستار استعفای مدیرعامل شده اند و با توضیحات و وعده های وی راضی به عقب نشینی از خواسته شان نیستند. تا لحظه ی تنظیم این گزارش، به رغم عدم حضور مداح در محل کارش، نشانه ای از استعفای مدیر عامل در دست نیست؛ خواسته ای که پرسنل اگزوز دلیل اصرار ورزی بر آن را سوء مدیریت، فرافکنی و نداشتن تجربه‌ی مرتبط در صنعت قطعه سازی عنوان می کنند که به گفته ی آن ها حاصلی جز به ورطه ی ورشکستگی کشاندن شرکت در پی ندارد ؛ این سخنان در حالی اظهار می شود که به گفته ی منابع آگاه، شرکت اگزوز با سود دهی سالانه 8 تا 9 میلیارد تومانی بین سال های 89 تا 93، پیش از حضور مدیران جدید و به رغم تحریم های آن دوره، در شمار شرکت های سود ده “یاپکو” محسوب می شده است.

اعتراضات یاد شده همزمان با جلسه ای در فرمانداری در جریان بود، جلسه ای که در آن، بوژمهرانی از برگزاری دو جلسه توسط “ستاد تسهیل و رفع موانع تولید” با حضور مدیران مربوطه خبر داد و اذعان کردکه با اداره دارایی و بیمه تامین اجتماعی رایزنی هایی شده تا شرایط ویژه ای برای شرکت اگزوز در نظر بگیرند؛ معاون برنامه ریزی اداری و مالی فرماندار نیشابور همچنین از تنفس 4ماهه و تقسیط بازپرداخت بدهی های معوقه این شرکت به بانک ملی پرده برداشت.

تولید مبدلهای کاتالیستی اگزوز به صورت انحصاری در اختیار اگزوز خودرو خراسان

با یک جستجوی ساده در سایت شرکت های گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، یاپکو، مشخص می شود که امتیاز ساخت مونولیت و مبدل های کاتالیستی اگزوز به طور خاص برای اگزوز خودرو خراسان در نظر گرفته شده است:

“شرکت اگزوز خودرو خراسان علاوه بر تولید انواع اگزوز خودروهای سواری، به عنوان اولین شرکت در ایران تولید مبدلهای کاتالیستی اگزوز را بصورت انحصاری در اختیار دارد که دانش فنی و ماشین آلات لازم را در طی سال 82 از کمپانی معظم فورشیا که یکی از بزرگترین تامین کنندگان اگزوز پژو فرانسه می باشد، اخذ نموده؛ با توجه به الزامات زیست محیطی، خودرو سازان داخلی در آینده بیش از پیش به تولیدات شرکت اگزوز خودرو خراسان به دلیل دارا بودن تکنولوژی روز ، قیمت پایین تر از مشابه خارجی و رعایت استاندارد های تعیین شده، نیازمند خواهند بود.”

ساخت مونولیت در سال 93 از سوی ایران خوردو به شرکت نیشابوری سپرده شد؛ اما در سال 96 بدون نیاز به انتقال دستگاه، در شرکت مبدل خودرو پاک مستقر در محمود آباد قم، خط تولیدی یاد شده شروع به کار کرد و خبر آن به شرح زیر در سایت ایلنا قابل پی گیری ست:

“شرکت مبدل خودرو پاک زیر مجموعه (یاپکو) از شرکت‌های عضو گروه صنعتی ایران خودرو است. راه اندازی خط تولید تمام اتوماتیک تولید کاتالیست با خرید تجهیزات از شرکت معتبر دنیکس فنلاند به همراه انتقال دانش فنی به کسب دانش تولید و پوشش دهی مونولیت تا سطح استاندارد یورو5 منجر می‌شود.”( کد خبر: 591413 )

انتقال فناوری درآمد ساز به شهری دیگر به بهانه نبود کارشناس خبره در شهرستان!

دِپوی محصولات که به گفته ی مدیران شرکت ناشی از عدم فروش و نبود تقاضاست، در کنار ناتوانی تامینِ به هنگامِ ورق روغنی از اصفهان از یک سو و “انتقال فناوری درآمد ساز” به شهری دیگر به بهانه نبود نیروی انسانی کارشناس و خبره!! از دیگر سو دست به دست هم داده تا یکی از بزرگترین و خوش نام ترین شرکت های صنعتی خراسان با چالشی بی سابقه مواجه شود.

اگر چه مدیران شهرستان و مدیرعامل اگزوز خودرو خراسان، ادعا می کنند خط تولید که هیچ، حتی یک پیچ هم از نیشابور به قم- شرکت مبدل خودرو پاک- منتقل نشده است، اما پرسنل اگزوز  می‌گویند با توجه به امتیاز تولید اگزوز کاتالیستی، چنانچه ساخت مونولیت- سرامیک اگزوز-، یا مجوز خرید خارجی این قطعه در اختیار شرکت نیشابور باقی می ماند، سودآوری شرکت نه تنها هزینه ها را کفایت می کرد، بلکه مانند گذشته موجب سرازیر شدن سود سرشار چندین میلیارد تومانی به هلدینگ یاپکو می شد.

بر اساس آمار، صنعت خودرو سازی ایران با کاهش تولیدی بین60  تا 80 درصد روبه رو شده است و صنایع قطعه ساز کشور که وابسته ی خودرود سازی هستند، از گزند این مساله در امان نخواهند ماند؛ از سویی طی 5 ماه اخیر، با اجرایی شدن فاز جدید تحریم ها، فشار تامین مواد اولیه خارجی، پیکر صنایع وابسته را نحیف تر کرده است. با توجه به این مسائل و بر اساس نظر کارشناسان، اگزوز خودرو خراسان که تامین کننده ی 70درصد نیاز صنعت خودروسازی داخلی و بخش بزرگی از نیاز یدکی بازار کشور است، با همکاری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید،  تنها می تواند تا حدی از گسترش بحران پیشگیری کند.

مونولیت مبدل خودرو پاک؛گران تر از نمونه ی خارجی و گران تر از محصول نهایی

استارت این خط در “مبدل خودرو پاک”، جایی که گفته می شود محمد مجید مداح همزمان با شرکت نیشابور، مدیریت عاملی آن را نیز بر عهده دارد، از دید پرسنل شرکت اگزوز هنگامی محل اشکال است که اگزوز خودرو خراسان به ناچار مونولیت تولیدی شرکت یاد شده را با قمیتی بالاتر از قیمت تمام شده ی محصول نهایی خریداری می کند و سپس آن را با قیمتی پایین تر به صنایع خودرو سازی می فروشد و زیان آن را نیشابور به دوش می کشد؛ یادآور می شود قرار بوده مبدل خودرو پاک زیر مجموعه ی اگزوز خراسان باشد و پر واضح است که اکنون نیز با مجوز همین شرکت فعالیت می کند. از طرف دیگر حتی اگر خسارت وارد شده به کالا را نادیده بگیریم در جریان این نقل و انتقال، هزینه ای که سربار شرکت می شود رقم قابل توجهی ست. در کنار این مساله، معترضان به موضوع مهم تری اشاره می کنند: سود آوری تولید اگزوز به ساخت بخش اول یا “بخش گرم” اگزوز  وابسته است؛ تا زمانی که سرامیک از خارج خریداری می شد، سهم اعظم درآمد شرکت از راه مونتاژ بود؛ اما در شرایطی که خرید خارجی مونولیت در اختیار شرکت اگزوز نیست و قیمت تمام شده ی مونولیت ساخت مبدل خودرو پاک نیز بیش از فروش قطعه ی نهایی، هزینه بردار است، شرکت از زیر بار زیان خارج نخواهد شد.

مدیران شهرستان حق امتیاز اگزوز را باز پس بگیرند

یکی از پرسنل شرکت به خیام نامه می گوید: تا هنگامی که مدیران شهرستان به جای بازپس گیری حق امتیاز تولید قطعه کاتالیستی، پاسخ های بی ربط به ما می دهند، بیم آن را داریم که با حفظ مدیریت فعلی، با تعدیل نیروی بیشتر، کوچکتر شدن شرکت و در نهایت واگذاری آن به بخش خصوصی مواجه شویم. یکی دیگر از پرسنل اگزوز که خیام نامه همانند سایرین، متعهد به حفظ نام اوست، در همین راستا بیان می کند: آقای مداح با تحمیل مخارج غیر ضروری مانند هزینه های زیباسازی و جا به جایی های فراوان درون سازمانی که بالغ بر چندصد میلیون تومان می شود، با اصرار بر خرید مونولیت از “شرکت دیگرش”و فروش قطعه ی تمام شده به قیمتی پایین تر از خرید محصولِ میانی، هر چقدر هم که مشمول بخشودگی بدهی یا کمک های بانکی شود، باز از مدیریت شرکت اگزوز به شیوه ای که به نفع نیشابور و نیشابوری ست، ناتوان است.

اگر چه مسائلی که شرکت اگزوز با آن دست به گریبان است، در این مقال نمی گنجد، اما اَهَم انتظار پرسنل این شرکت، پی گیری حق امتیازی ست که طی 4 سال اخیر، به نظر می رسد با قدرتی فراقانونی از نیشابور سلب شده است. پرسنل این شرکت با توجه به سوابق کاری و شناخت زیر و بم های کار، همچنین بازار عرضه و تقاضا معتقدند با همه ی فراز و نشیبی که بازار خودرو و قطعه سازی را تهدید می کند، با یک مدیریت حساب شده می توان به روزهای اوج گذشته بازگشت؛ به شرطی که مسئولان شهرستان بیش از هر چیز دلشان برای شهرشان بتپد.

یادآور می شود که خیام نامه ظرف یک ماه و نیم گذشته، در گفتگو با مدیران شهرستان، کارشناسان و پرسنل شرکت اگزوز، سعی کرده تا ضمن بررسی دلایل مشکلات موجود، با مدیرعامل، محمد مجید مداح، پرسش و پاسخی داشته باشد؛ انتظار سه هفته ای خبرنگار برای دریافت “پاسخ کتبی” که اصرار شخص مدیر عامل بود، به رغم وعده ی ارائه ی جواب، هرگز محقق نشد؛ اما در دیدار حضوری، مداح مسائلی را بیان کرد که در متن به آن ها اشاره شده است. خیام نامه همچنان در صورت دریافت پاسخ رسمی از محمد مجید مداح، آن ها را در شماره های دیگر به بحث و بررسی خواهد گذاشت.