لج بازی کودکان ( علل و روش های اصلاح این رفتار )
لج بازی کودکان ( علل و روش های اصلاح این رفتار )

  مقدمه بسیاری از والدین در مقابل لج بازی های کودکان خود به ستوه می آیند و روش های برخورد با کودکان لج باز را یاد ندارند. لازم است بدانیم که لج بازی در تمامی کودکان وجود دارد و سن شروع آن از 2و3 سالگی و پایان آن نیز سالهای اول دبستان می باشد. اما […]

 

مقدمه

بسیاری از والدین در مقابل لج بازی های کودکان خود به ستوه می آیند و روش های برخورد با کودکان لج باز را یاد ندارند. لازم است بدانیم که لج بازی در تمامی کودکان وجود دارد و سن شروع آن از 2و3 سالگی و پایان آن نیز سالهای اول دبستان می باشد. اما گاهی مشاهده شده که برخی از کودکان کمی زودتر وارد این پروسه شده و دیرتر نیز از آن خارج می شوند و حتی در سنین نوجوانی نیز به لج بازی های خود ادامه می دهند .یادمان باشد که همیشه هر معلولی زائیده ی یک یا چند علت می باشد پس ابتدا باید علل لج بازی کودکان را پیدا کرد.

علل لج بازی :

الف) امر و نهی های زیاد والدین : گاهی اوقات والدین در حکم فرمانده و از مقام قدرت دستورات و فرامین زیادی به فرزندان خود می دهند و همیشه می خواهند فرزندان آنها روحیه ی اطاعت و فرمان پذیری داشته باشند بدون آنکه به خواسته های آنان نیز توجه نمایند.

ب) قوانین سخت و طاقت فرسا : گاهی مقررات سختی که از سوی والدین در منزل وضع می شود عرصه را برای حضور کودکان و ابراز وجود تنگ می کند و عملا حوصله آنان سر می آید و راهی جز لج بازی برای فرار از مشکلات پیش رو ندارند . به عنوان مثال اگر کودکی با مداد بر روی دیواری خطی کشیده است بهتر ان است که او را مجاب نمائید تا با پاک کن تمیز کند نه اینکه اورا مجبور به تمیز کردن دیوار با زبان کنید  چرا که توان کودک در آن حد نمی باشد و این خود مقدمه ی لج بازی کودکان را فراهم می نماید .

ج) تسلیم والدین در مقابل خواسته های کودکان  : گاهی اوقات چون والدین حوصله ی گریه و زاری کودکان لج باز خود را ندارند برای آرام کردن آنان ، ناخواسته نیازهای فرزندان خود را اجابت می نمایند و در واقع با این عمل رفتار لج بازی کودکان را تقویت می نمایند.

د ) خستگی و گرسنگی کودک : گاهی کودکان به دلیل خستگی از فعالیت های روزانه و گرسنگی ناشی از آن توان انجام برخی خواسته های والدین را ندارند پس بهتر است تا نیازهای اولیه آنان برطرف شود سپس درخواست های خود را بیان نمایند.

روش های اصلاح رفتار کودک لجباز :

1-به کودکان فرصت انتخاب بدهید .گاهی انعطاف پذیری و دادن حق انتخاب به کودکان در کاهش لج بازی آنان بسیار موثر است اما اگر کودکان در لج بازی خود مداومت نشان دادند قاطعیت و اقتدار والدین در مقابل خواسته های آنان می تواند موثر باشد .

2- والدین الگوهای مناسبی برای فرزندان خود باشند. وقتی که والدین خود نمونه ی بارزی از لج بازی در منزل هستند بدون شک این رفتارآنها مورد تقلید فرزندان خود قرار می گیرد و خواسته و ناخواسته کودکان، لج بازی را از والدینشان فرا می گیرند.

3- خواب کافی و رژیم غذایی مناسب . مصرف بیش از حد فست فود ها، تنقلات و تماشای بیش از حد تلویزیون و انجام بازیهای رایانه ای روحیه ی پرخاشگری و لج بازی را در کودکان تشدید می نماید . خواب کافی خصوصا در شب و زندگی در محیطی امن و عاطفی باعث کاهش لج بازی کودکان می شود.

4- به لج بازی های کودکان بیش از حد حساس نباشید. برخی والدین به رفتارهای لج بازی فرزندان خود بیش از اندازه حساسیت نشان می دهند .به نوعی که نه تنها باعث کاهش لج بازی بلکه افزایش آن را نیز باعث می شود. به یاد داشته باشیم که لج بازی در کودکان طبیعی است و بعد از مدتی فروکش می کند.

5- کودک خود را لج باز خطاب نکنید. هرگز برچسب هایی چون لج باز،یک دنده وغرغرو به فرزندان خود نزنید چرا که آنان اگر متوجه شوند از نظر والدین لج باز هستند احساس حقارت و شکست در خود می نمایند و به رفتارهای مشابه که عصبانیت و ناراحتی والدین را موجب می شود ادامه می دهند.

کلام آخر

همیشه کودکانی که روحیه اطاعت و تبعیت از فرامین و دستورات والدین خود را دارند لزوما کودکان خوب و سالمی نیستند بلکه کودکان برای کسب روحیه استقلال طلبی خود، لج بازی می نمایند و کودکی که از انجام یک کاری خودداری کرد لج باز نیست بلکه کودکی لج باز است که بیش از نیمی از درخواست ها و خواسته های والدین را اجابت ننماید.