نیشابور، هر چهارشنبه منتظر خبری مهم از هیات دولت
نیشابور، هر چهارشنبه منتظر خبری مهم از هیات دولت

انفصال از خدمت یکی از بخشداران نیشابور تایید شد دلیل افزایش زباله گردها و راهکار مقابله با آن از نظر معاون سیاسی فرماندار آزاده مهدیار/ این هفته معاون سیاسی فرماندار روبه روی خبرنگاران نشست تا در نشستی خبری از اتفاقات مهم حوزه کاری اش بگوید. نشستی که به خاطر گستردگی حوزه کاری این معاونت به […]

انفصال از خدمت یکی از بخشداران نیشابور تایید شد

دلیل افزایش زباله گردها و راهکار مقابله با آن از نظر معاون سیاسی فرماندار

آزاده مهدیار/ این هفته معاون سیاسی فرماندار روبه روی خبرنگاران نشست تا در نشستی خبری از اتفاقات مهم حوزه کاری اش بگوید. نشستی که به خاطر گستردگی حوزه کاری این معاونت به درازا کشید و در آن مباحث مختلف و معضلات گوناگون شهرستان به میان آمد.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی فرماندار نیشابور در این نشست آمار و اطلاعات درخواستی اصحاب رسانه را هم اعلام کرد. آمارهایی از تعداد زباله گردها گرفته تا نرخ قتل، سرقت، خودکشی ونیز تعداد تشکل ها و احزاب فعال شهرستان».

ارتقای زبرخان و میان جلگه در ایستگاه آخر

حمید حقیقی در این نشست از آخرین وضعیت ارتقای دو بخش میان جلگه و زبرخان به شهرستان هم سخن گفت.

به گفته معاون سیاسی فرماندار، این موضوع از کمیسیون های مختلف عبور کرده و اینک در هیات دولت مراحل نهایی تصویب را می گذراند.

او ضمن ابراز امیدواری به این که با این ارتقاها، شرایط زندگی مردم بهتر شود، در باره یکی از موانع ارتقای بخش زبرخان، یعنی اختلاف نظر بین مردم خرو و قدمگاه بر سر مرکزیت شهرستان جدید هم این نوید را داد که با راه حل های کارشناسی این اختلاف رفع شده است.

به گفته حقیقی، هر چهارشنبه که هیات دولت جلسه دارد، او و همکارانش منتظرند که خبر این دو ارتقا اعلام شود.

اما پس این ارتقا، در شهرستان نیشابور چه اتفاقی می افتد؟ معاون سیاسی فرماندار معتقد است که: بعد از جدا شدن این دو بخش، باید حوزه گردشگری و دانشگاهی خود را در بخش مرکزی و نیشابور تقویت کنیم؛ ما از لحاظ صنعتی تنها می توانیم توجهات را بر شهرک صنعتی عطار معطوف کنیم.

در نیشابور 14 حزب و تشکل سیاسی فعال اند

وی در حوزه سیاسی نیز آمار تشکل های شهرستان را ارائه کرد: 14 حزب و تشکل در شهرستان فعال اند و یا در مرحله اخذ مجوز اند؛ انجمن اسلامی مهندسین خراسان در نیشابورفعال است، انجمن اسلامی فرهنگیان خراسان در حال دریافت مجوز است، حزب مردم سالاری هم از مهر 95 مجوز فعالیت دارد.

به گفته این مقام مسئول حوزه سیاسی، حزب اراده ملت هم از تیر امسال مجوز فعالیت در نیشابور را گرفته است. حزب مردمی اصلاحات دیگر حزبی است که در حال حاضر در نیشابور مجوز تاسیس دفتر و فعالیت دارد. آن گونه که پیداست، احزاب رسمی اصولگرایان نظیر موتلفه هنوز در نیشابور آغاز به فعالیت نکرده اند و کار هیاتی و شاید فعالیت با عناوین جبهه ای و بدون شناسنامه رسمی و مجوز، کماکان برای این طیف سیاسی مطرح و هواداران آن در نیشابور، مطلوبیت بیش تری دارد.

وی در مورد دیگر تشکیلات صنفی و اجتماعی شهرستان هم گفت: سه تشکل در حال دریافت مجوزند که عبارت اند از: انجمن داروسازان نیشابور، کانون بازنشستگان بانک ملی، کانون بازنشستگان بانک سپه .

وی از احیای مجوز قبلی کانون بازنشستگان فرهنگیان خبر داد و افزود: کانون بازنشستگان شهرداری در مرحله دریافت مجوز است و کانون بازنشستگان فرمانداری و نیز انجمن اسلامی معلمان با دبیری عبدالرضا قندهاری در مرحله دریافت مجوز وضعیت مشابهب دارند. جامعه اسلامی کشاورزی ایران هم دیگر تشکل اجتماعی است که بهتازگی ر نیشابور مجوز فعالیت گرفته است.

بر پایه گزارش حقیقی، در نیشابور111 سازمان مردم نهاد فعال اند و 29 سمن در حال ثبت، از 111 سمن، 49 سمن خیریه، معیشتی و کارآفرینی، 32 سمن در حوزه بهزیستی، 11 سمن در زمینه فرهنگی و 14 سمن در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می کنند.

انفصال از خدمت یک بخشدار

حقیقی در پاسخ به پرسشی در مورد خبر انفصال از خدمت عارفخانی، بخشدار زبرخان گفت: شنیده ها حاکی است ایشان به خاطر عملکردی که در گذشته داشته انفصال از خدمت شده است و این حکم در مرحله تجدید نظر در وزارت کشور است، در حال حاضر برای بخش زبرخان سرپرست تعیین شده است.

وی آمارهای درخواستی خبرنگاران در مورد آسیب های اجتماعی را نیز این طور ارائه کرد: در هشت ماهه گذشته، در نیشابور شاهد 7خودکشی و 8 قتل بوده ایم که نسبت به گذشته کاهش یافته است. در همین حال آمار سرقت ها افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که در این مدت 5 هزار سرقت به اشکال مختلف داشته ایم که بیشتر آن سرقت لوازم داخل خودرو بوده است.

علت افزایش زباله گردها، گران شدن پلاستیک است!

معاون فرماندار در مورد معضل زباله گردی که به نظر در سطح شهر رو به فزونی است، گفت: تعداد اشخاص زباله گرد 100 نفر تخمین زده شده است که من علت اصلی آن را گران شدن پلاستیک می دانم! در این رابطه 7 خریدار پلاستیک را شناسایی و محل را پلمپ کرده ایم؛ چراکه بسیاری از اموالی که خرید و فروش می کردند مسروقه بود!

به اعتقاد این مقام مسئول، طرح تفکیک زباله از مبدا و رعایت همشهریان در گذاشتن زباله در بیرون منزل راس ساعت 9 شب و جمع آوری آن توسط شهرداری در موعد مقرر می تواند در کاهش این پدیده موثر باشد.

این مسئول اجتماعی- سیاسی، در باره پدیده متکدیان هم گفت: 301 متکدی توسط شهرداری جمع شده اند که شامل 164 نفر آن ها مرد و 137 تن نیز زن هستند. وی با بیان این که در لحظه جمع آوری از 12 تا 100 هزار تومان در جیب هر یک از این متدکدیان، پول وجود داشته، گفت: این افراد پس از این که یک شب در گرم خانه شهرداری نگه داری می شوند و تعهد می دهند، پس از چند روز دوباره اقدام به تکدی می کنند.

حقیقی درباره افزایش بی کاری و کارگاه هایی که در شهرستان به تعدیل نیرو پرداخته اند هم گفت: تعداد کارگاه هایی که بیش از 5 نفر را اخراج کرده اند 5 کارگاه است. به گفته معاون سیاسی- اجتماعی فرماندار، نرخ اشتغال شهرستان 7/88 درصد و بیکاری 3/11 درصد است. این در حالی است که در 8 ماه ابتدای امسال، هزار و 200 نفر در برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کرده اند.