کارگران خدمات شهری منطقه2  معترض، شورا و شهرداری در پی چاره
کارگران خدمات شهری منطقه2  معترض، شورا و شهرداری در پی چاره

مرخصی عضو شورا حاشیه ساز شد آزاده مهدیار/ در جلسه علنی هفته گذشته شورا، که با حضور 8عضو پارلمان شهری برگزار شد، مسایل مهمی همچون ضرورت بازنگری در یک قرارداد مطالعاتی با بخش خصوصی، لزوم نظارت جدی بر پیمانکار خدمات شهری منطقه2 شهری، رسیدگی به اعتراضات کارگران این منطقه و رفع نگرانی های آنان و […]

مرخصی عضو شورا حاشیه ساز شد

آزاده مهدیار/ در جلسه علنی هفته گذشته شورا، که با حضور 8عضو پارلمان شهری برگزار شد، مسایل مهمی همچون ضرورت بازنگری در یک قرارداد مطالعاتی با بخش خصوصی، لزوم نظارت جدی بر پیمانکار خدمات شهری منطقه2 شهری، رسیدگی به اعتراضات کارگران این منطقه و رفع نگرانی های آنان و البته تعیین تکلیف برخی مصوبات کمیسیون عمران (که دلخوری و اعتراض رییس این کمیسیون را در پی داشت) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

چرا مردم به خاطر تصمیمات سلیقه ای ما معطل شوند؟

غیبت محمدکاظم صادقی که برای همراهی با یک گروه دوچرخه سواری رفته بود، در جریان یکی از مصوبات، مورد بحث و جدل اعضای شورا قرار گرفت. درخواست تعیین تکلیف ملک حاشیه یکی از کوچه های بعثت از سوی مالک که 4 نبش واقع شده است، از سوی رئیس کمیسیون عمران مورد دفاع قرار گرفت اما رئیس شورا اصرار داشت صادقی، نایب رئیس شورا به دلیل این که مطلع این موضوع هست باید در تصمیم گیری درباره آن حضور داشته باشد. این سخنان واکنش تند ترقی را به همراه داشت که گفت: این مورد در جلسه کمیسیون بررسی و تصمیم گیری شده، ما هم از آن مطلع هستیم، این توهین به 8 عضو دیگر شورا است که حاضرند.

وی افزود: مالک با تجاری سازی ملک موافقت کرده و در مورد کاهش عرض معبر و عقب نشینی به توافق رسیده و اگر مجوز تجاری ندهیم به ضرر شهرداری است چراکه مالک می تواند قطعه بندی کند و بدون در نظر گرفتن لزوم بازگشایی معبر، آن را بفروشد.

رئیس شورا به مسئله ای دیگر اعتراض کرد و گفت: هفت نفر امضا کرده بودید که مجوز تجاری ندهیم، من به احترام این امضاها به شهرداری نامه زدم، اگر پشیمان شدید باید می گفتید که من نامه را پاره کنم.

ترقی پاسخ داد: بعد از جلسه خودمان متوجه شدیم که تعطیل کردن مجوز تجاری غلط است و شهرداری هم نمی تواند با سرعت لایحه بفرستد به همین خاطر خواستیم موضوع در صحن مطرح شود، وی افزود: تا زمانی هم که در صحن تصویب نشود شهرداری اصلا نمی تواند اجرایی کند.

احمد همت آبادی، عضو شورا اما مخالف این مصوبه بود و بیان کرد: لزومی ندارد جایی که بازگشایی معبر  ضرورت و فوریت ندارد، اقدام به بازگشایی کنیم و برای اجرای این تصمیم غیرضروری، امتیاز هم بدهیم؛ چون امتیاز دادن هم مانند پول دادن است و هزینه ای است که از جیب شهرداری انجام می شود. ضمن این که مناطق دیگری در شهر وجود دارد که بازگشایی آن ها ضروری تر است.

پس از رای گیری، مصوبه کمیسیون رای نیاورد و موضوع مجدد به کمیسیون عمران بازگشت. موضوعی که ناراحتی ترقی را در پی داشت. وی با بیان این که این طرح، مصوبه شورای ترافیک را نیز دارد، ادامه داد: من از این ناراحت ام که چرا وقتی یک نفر از اعضا غایب است، باید منتظر بمانیم و مصوبه را عقب بیاندازیم.

رییس کمیسیون عمران شورا افزود: مخالفت های شما غیر منطقی است و این مسائل شورای پنجم را به حاشیه می برد و مردم را به ما مشکوک می کند! مردم نباید به خاطر تصمیمات سلیقه ای معطل بمانند.

مهرداد نیز که از موافقان طرح بود که در اقلیت قرار گرفتند، اظهار کرد: بهتر است حرمت اعضا را نگه داریم و با عدم حضور یکی از همکاران محترم، یک تصمیم اخذ شده را متوقف نکنیم.

این در حالی بود که مصوبه بعدی کمیسیون عمران نیز با مخالفت اکثریت اعضا مواجه شد.

این مصوبه در مورد ملک شخصی یکی از شهروندان بود که خواستار تعیین تکلیف مغازه خود شده بود. این شهروند که مِلک او داخل ملک شهرداری قرار گرفته، درخواست تسویه حساب نسبت به اعیان مغازه را کرده بود، اما مصوبه کمیسیون در این خصوص هم از سوی اعضای شورا رد شد. ترقی در واکنش به رای همکاران ش در صحن علنی، گفت: «من در این مورد تحقیق کرده ام، چرا بدون اطلاع مصوبه را رد می کنید؟ در این یک سال و نیم شورای پنجم، امروز روز خیلی بدی برای من بود!»

کارگران منطقه2 معترض؛ شهرداری و شورا در پی چاره!

اعتراض و نارضایتی کارگران خدمات شهری منطقه 2 از شرکت پیمانکار برنده مناقصه اخیر، بخشی از وقت جلسه علنی این هفته را به خود اختصاص داد. پیمانی که به نظر می رسد در همین ابتدای کار دچار حاشیه شده است.

در پی نارضایتی ها و اعتراضات کارگران خدمات شهری، که گویا در روزهای آغازین هفته به صورت دسته جمعی به شهرداری و شورا مراجعه کرده بودند، در جلسه کمیسیون مالی شورا مقرر شده که پیمانکار در بحث بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی کارگران، بر اساس ضوابط قانونی عمل کند، هزینه حق جارو و لباس کارگران را بپردازد و صدور فیش حقوقی برای آنان را در دستور کار قرار دهد.

به گفته احمد همت آبادی (نائب رییس کمیسیون) همچنین مقرر شده  شورای کارگری شهرداری، لیستی از مطالبات کارگران تهیه و جهت تصمیم گیری با شهرداری هماهنگی به عمل آورد.

اما در جلسه علنی این هفته شورا، موافقت با مصوبه کمیسیون منوط به جمع بندی نهایی، از جمله در باره لیست مطالبات کارگران شد.

قرارداد روی خاکستر!

ایرادات موجود در قرارداد شهرداری با شرکتی خصوصی که منجر به بازگرداندن قرارداد برای بررسی بیشتر شد، واکنش احمد همت آبادی، عضو شورا را به دنبال داشت.

قراردادی که توسط شورا به تصویب نرسید، گویا با وساطت و طرفیت بنیاد توسعه و شهرداری با یک شرکت خصوصی قرار است بسته شود. «بنیاد توسعه نیشابور» شامل تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی شهر، از جمله شهردار، فرماندار، رییس شورا و دیگر مقامات شهرستان و برخی شهروندان شناخته شده به عنوان عضو حقیقی است، که با هدف برنامه ریزی برای توسعه شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده است.

احمد همت آبادی (عضو ادوار شورا) که خود از اعضای «مجمع» این بنیاد بوده، گفت: قرارداد «بر روی خاکستر بسته شده»، مدت تصدی اعضای هیات مدیره بنیاد توسعه نیشابور دو ساله بوده و در اردیبهشت سال 97 به پایان رسیده است، برخی اعضا استعفای خود را اعلام کرده اند و برخی از جمله سید عباس حسینی، شهردار پیشین در حال حاضر سمت اداری در شهرستان ندارند و از نظر حقوقی این مجمع منسوخ شده است.

به گفته وی، شهرداری نمی تواند به واسطه این بنیاد، با این شرکت خصوصی قرارداد ببندد و به همین دلیل نامه اعتراضی با 8 امضا از اعضای شورای شهر (که یک نفر هم غایب بوده است) جهت عودت قرارداد نوشته ایم. شهردار در این مورد توضیح داد: به دنبال انعقاد قراردادی بودیم و از سوی این بنیاد پیشنهاداتی داشتیم به همین دلیل صورت جلسه قرارداد تنظیم شده بود.

طرح «گذر فرهنگی» از طرح های کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورا بود که بر اساس آن مقرر شد ضلع شرقی باغ امین اسلامی به آن اختصاص یابد.

شورایاری ها، نیازمند بازنگری

همچنین در صحن شورا تصویب شد شیوه نامه «شورایاران» یعنی به کارگیری نمایندگان هر محله با نقش مشورتی برای رفع مشکلات آن، توسط روابط عمومی شورا تهیه شود.

رضا مهرداد در این خصوص گفت: اگر با تفکر و روش های 10 سال پیش کار انجام دهیم، شکست می خوریم، طرح «شورایاران» نیاز به بررسی جدی و کاربردی دارد و نباید حیطه کاری شورای شهر را به روش های سنتی تقلیل داد و باید از روش های نو و ساختارمند استفاده کرد.

شکیبا نیز با تایید این سخنان، از شکست این طرح در تهران و مشهد سخن گفت و تاکید کرد نباید چنین طرحی از سایر شهرها کپی شود.

تشکیل «ستاد ساماندهی محور بی بی شطیطه و بانو پسنده»، متشکل از نمایندگان شورا، شهرداری، فرمانداری، ادارات میراث فرهنگی و اوقاف و نیز هیات امنای بقعه در همین هفته از دیگر مصوبات این جلسه بود.

کمیسیون محیط زیست شورا نیز در این جلسه از ارائه طرح تفکیک زباله از مبدا خبر داد.

احمد همت آبادی (منشی شورا و رییس کمیسیون محیط زیست)، همچنین از برپایی نمایشگاهی در جان پناه قله بینالود خبر داد که توسط کوه نوردان با مواد بازیافتی ایجاد شده است. به گفته وی، این نمایشگاه در روزهای پنجشنبه و جمعه قابل بازدید همگانی است.

همت آبادی همچنین نسبت به قطع درختان برای ساخت جدول از سوی شهرداری اعتراض کرد که شهردار گفت: تقطیع نبوده بلکه سقوط درخت به خاطر کانال کشی بوده است که اعضای شورا با بیان این که «قطع ملایم صورت گرفته» و یا «درخت زجر کُش شده» موضوع را با طنز از نظر گذراندند!