دلیل غیبت زنان در شورا از نگاه منتخب اول مردم نیشابور
دلیل غیبت زنان در شورا از نگاه منتخب اول مردم نیشابور

رئیس کمیسیون عمران شورا در دفتر حزب مردم سالاری نیشابور: پایان مطالعات یک طرفه شدن خیابان های دارایی و امام تا خرداد98 7 میلیارد تومان بدهی یک نهاد نظامی به شهرداری آن قدر در دوره های قبل، شورای شهر درگیر روزمرگی شده که تصمیمات کلان با برنامه ریزی های چند ساله، به ندرت گرفته می […]

رئیس کمیسیون عمران شورا در دفتر حزب مردم سالاری نیشابور:

پایان مطالعات یک طرفه شدن خیابان های دارایی و امام تا خرداد98

7 میلیارد تومان بدهی یک نهاد نظامی به شهرداری

آن قدر در دوره های قبل، شورای شهر درگیر روزمرگی شده که تصمیمات کلان با برنامه ریزی های چند ساله، به ندرت گرفته می شود.

آزاده مهدیار/ هادی ترقی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر به عنوان منتخب اول مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر، به دعوت حزب مردم سالاری نیشابور، در جمع همشهریان و اعضای این حزب حاضر شد و پاسخگوی سوالات متعدد حضار در حوزه مدیریت شهری بود.

این دعوت از شهردار نیز صورت گرفته بود که با آوردن این دلیل که فرصت حضور ندارد، حضور وی فعلا منتفی شد.

قانون شورا باید اصلاح شود

در این نشست که روز سه شنبه بیستم آذرماه در دفتر حزب مردم سالاری انجام شد، هادی ترقی در ابتدای صحبت خود با بیان این که موضوع مدیریت شهری بسیار گسترده است، افزود: از نظر من از قانون شوراها و نظام جامع مدیریت شهری گرفته تا جزئیاتی مثل نظارت بر پیمانکاران به صورت ریشه ای کار نشده و هنوز جای کار دارد. مخصوصا در مورد شوراها شاید قانون بیشتر از این نتواند توقعات مردم را برآورده کند و نمایندگان مجلس باید در این قانون تجدید نظر کنند تا مصوبات و درخواست های ما ضمانت اجرایی داشته باشد.

به گفته وی،  یکی از مسائل چالشی ارتباط بین شورا و ادارات است که آن طور که مورد رضایت مردم است حل نمی شود، مسئولان ادارات در حد احترام به رای مردم به ما پاسخ می دهند ولی ضمانت اجرایی برای درخواست ها وجود ندارد.

ایجاد مرکز پژوهش های شورا نیازمند نیروهای علمی و تجربی

وی که در ادامه ترجیح داد جلسه قالب پرسش و پاسخ داشته باشد، در مورد عدم ایجاد مرکز پژوهش های شورا علی رغم این که از برنامه های شورای پنجم بود، گفت: چنین مرکزی باید از ابتدا بنیاد گذاشته شود و بعد نتایج آن در کمیسیون های ما قابل بحث باشد اما آنقدر در دوره های قبل، شورای شهر درگیر روزمرگی شده که تصمیمات کلان با برنامه ریزی های چند ساله، به ندرت گرفته می شود.

هادی ترقی افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که حتی اگر افراد بی تجربه هم عضو شورا باشند، چارچوب کار مشخص باشد. دفتر پژوهش ها در این کار بسیار کمک خواهد کرد ولی نیاز به افراد تحصیل کرده و نیز افراد بازنشسته و با تجربه دارد؛ بنیان گذاری چنین مجموعه ای که هم از نظر علمی و تجربی قوی باشد دشوار است ولی ما همچنان بر راه اندازی آن تاکید داریم.

30 هزار اصله درخت شرکت خصوصی مریض بود

ترقی در مورد 30 هزار اصله درختی که از سوی شرکتی صنعتی در میان شهروندان توزیع و کاشته شد اما از بین رفت، مدعی شد: همه این اصله ها متاسفانه مریض بود و ایراد از آبیاری شهرداری نبود، به طوری که از سر شاخه شروع به خشک شدن می کرد که در این مورد تذکر لازم داده شد.

7 میلیارد تومان بدهی یک نهاد نظامی به شهرداری

این عضو شورا در پاسخ به این سوال که ساخت سالن ورزشی در ابتدای جاده باغرود و ساخت مدارس امام حسین(ع) آیا با نظارت شهرداری صورت می گیرد و شهرداری توانسته حق خود را از نهاد مربوطه دریافت کند؟ اظهار کرد: این موارد قبلا و بر اساس تصمیم گیری های مدیران وقت بوده اما ما اجازه ساخت و ساز غیر قانونی نمی دهیم. بدهی این نهاد نظامی 7 میلیارد تومان اعلام شده و اجازه ممیزی ساختمان های شان را نداده اند ولی ما درخواست کرده ایم که اگر پول ندارند، ماشین آلات در اختیار شهرداری قرار دهند و ظاهرا مسائل در حال حل شدن است.

دور میدان هم دیوار چینی می کردند که من شخصا پیگیری کردم ولی فهمیدم مجوزهای آن مربوط به دوره قبل بوده است.

رفتارهای اشتباه موجب عدم اعتماد مردم به زنان در انتخابات شد

ترقی در مورد جبران خلاء نمایندگان زن در شورای شهر گفت: من جدا کردن بانوان از آقایان را اشتباه می دانم و قبول ندارم که آقایان نتوانند در مورد خانم ها تصمیم بگیرند یا بالعکس. در شورا هم تصمیمی نبوده که به دلیل جنسیت صورت گرفته باشد و تبعیضی در این مورد انجام شده باشد، البته موجب تاسف است که عضو خانم در شورا نداریم، شاید رفتارهای اشتباه موجب شده در انتخابات به بانوان اعتماد نشود ولی اگر مراجعه و درخواستی از طرف بانوان داشته باشیم، تفکیکی قائل نیستیم.

مهمان این نشست پرسش و پاسخ در مورد لزوم شفاف سازی قراردادهای شهرداری در ساخت و سازها بیان کرد: دفترچه قیمت منطقه ای در حال تدوین است تا هم مقررات شفاف شود و هم مردم  بتوانند خودشان هزینه پروانه و یا تغییر در املاک و بدهی های خود را محاسبه کنند، نرم افزار تهیه شده، بیش از 200 شهرداری کشور را پوشش می دهد و ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد.

ترقی در باره لزوم ساماندهی باغ امین اسلامی گفت: بهتر است این باغ در جهت تقویت گردشگری استفاده شود و توافق با مالکین در دست بررسی است.

وی افزود: متاسفانه میراث فرهنگی محدوده غیر مجاز شهر برای ساخت و ساز را از 3 هزار هکتار تا 15 هزار هکتار اعلام کرده و هر گونه خاک برداری حتی به منظور ایجاد انشعابات باید مجوز از میراث فرهنگی داشته باشد.

وی به طرحی انتقاد کرد که از سمت شرق و جنوب و غرب نیشابور اجازه توسعه محدود شده، طرحی که در شورای فنی میراث فرهنگی در تهران ارائه شده و نهادی فرادستی است و به این ترتیب اجازه هرگونه ساخت و ساز را محدود می کند.

ترقی در مورد ایجاد کمربند سبز شهر گفت: متاسفانه در این کمربند، ساخت و ساز صورت گرفته و تخریب آن امکان ندارد ولی جاهایی که ساخته نشده را اجازه ساخت نداده ایم.

این عضو شورا در مورد ایجاد پارکینگ در خیابان اصلی تصریح کرد: احداث پارکینگ در خیابان اصلی شهر اشتباه است چون داریم مردم را تشویق می کنیم با ماشین خود به شهر بیایند و وسط شهر آن را پارک کنند اما به دلیل استقبال همشهریان، جذب سرمایه گذار و ایجاد پارکینگ در حال بررسی است.

وی در خصوص بدنه فربه شهرداری گفت: متاسفانه نیروی مازاد داریم ولی برنامه ای برای اخراج و تعدیل نداریم چون این کار تبعات اجتماعی دارد، باید سعی کنیم نیروها را در پیمان ها واگذار کنیم و از طرفی به هیچ عنوان برنامه استخدام هم نداریم.

پایان مطالعات یک طرفه شدن دوخیابان مهم تا خردادماه 98

ترقی در مورد یک طرفه شدن خیابان های دارایی و امام گفت: این طرح در دست بررسی است، مشاور ترافیکی گرفته ایم و مصوبه طرح جامع ترافیکی که فرادستِ طرح جامع شهری است، از وزارت کشور دریافت شد و تا خرداد سال آینده مطالعات ترافیکی ارسال می شود، این طور به نظر می رسد که خیلی قسمت های این دو خیابان تبدیل به پیاده راه شود.