عطر تو در کوهستان بینالود ( کلبه کتاب )
عطر تو در کوهستان بینالود ( کلبه کتاب )

مهدی کاکولی درود بر کتاب‌خوانان و خیام‌نامه‌دوستان که هرهفته در این بخش از نشریه، همراه ما هستند. نگاهی به هفته کتاب، دمی با «مسعود خیام»، چند کتاب تازه و یک شعر از شاعری نیشابوری مطالب این هفته‌ی ما هستند. در آغاز برویم به یقه‌گیری! هفته‌ی هیاهو باز هم رسیدیم به هفته کتاب و تماشای شُوهای […]

مهدی کاکولی

درود بر کتاب‌خوانان و خیام‌نامه‌دوستان که هرهفته در این بخش از نشریه، همراه ما هستند. نگاهی به هفته کتاب، دمی با «مسعود خیام»، چند کتاب تازه و یک شعر از شاعری نیشابوری مطالب این هفته‌ی ما هستند. در آغاز برویم به یقه‌گیری!

هفته‌ی هیاهو

باز هم رسیدیم به هفته کتاب و تماشای شُوهای تکراری مسئولان برای این هفته. آمارهای چشم و گوش‌نواز در رسانه‌ها و هیاهویی که به راه می‌افتد تا حضرات، نشان دهند چقدر به فکر کتاب و کتابخوانی هستند… اما همه پوچ! مطابق معمولِ چندساله‌ی اخیر باز هم «طرح تخفیف» از طرف وزارت ارشاد در کتابفروشی‌ها برگزار می‌شود اما کلبه کتاب کلیدر همچون طرح تابستانه از حضور در این طرح خودداری کرده و اعلام می‌کند خودش از جیب، تخفیف می‌دهد و ضرر و زیانش را می‌پذیرد اما وارد بازی عوام‌فریبانه مسئولان وزارت ارشاد نمی‌شود. کماکان طرح نیم‌بندی را با بودجه ناکافی استارت زده‌اند. هیچ تضمینی برای تامین اعتبار کتابفروشان تا پایان طرح نداده‌اند، صراحتا اعلام کرده‌اند کتابفروشان تخفیف را خودشان تقبل کنند اما تسویه حساب چهار تا شش ماه بعد صورت خواهد گرفت و کلی هم گیر می‌دهند به فاکتورها و اینکه فلان کتاب فقط 15درصد مشمول تخفیف می‌شود و فلان کتاب توی طرح نیست. ته‌اش هم منت‌اش بر سر ما گذاشته می‌شود و پُز تبلیغاتی‌ِ کتاب‌دوستانه‌اش به کیسه مسئولان می‌رود! کلبه کتاب کلیدر کماکان به اعتراض خود ادامه داده و حتی در طرح باشگاه‌های کتابخوانی هم شرکت نکرد تا این پیام را به گوش مسئولان برساند که به جای اقدامات اساسی به اینگونه ادابازی‌ها روی نیاورند. وقتی تیراژ کتاب به کمتر از پانصد نسخه رسیده این یعنی درد جای دیگری است. دولت اگر واقعا می‌خواهد دست و دلبازی کند دست از سانسور و محدودیت‌هایش بردارد، نویسندگان و شاعران و ادیبان را به دو دسته اصلی و اندر تقسیم نکند! وضعیت آموزش و پرورش را بهبود بخشد که اینطور، کودکان را کتاب‌گریز بار نیاورد. و اگر پولی در بساط دارد اوضاع کتابخانه‌های عمومی را سامان دهد و لااقل چند قفسه کتاب درست و حسابی برایشان مهیا کند. راستی سه سال پیش و همزمان با پایتختی کتاب در نیشابور وعده دادند یک کتابخانه عمومی مرکزی بزرگ و آنچنانی برای نیشابور راه بیندازند. هنوز کلنگ‌اش را هم نزده‌اند. چی شد پس؟!

سفر به دیار خیام

پیش‌تر از کتابِ “خیام و ترانه‌ها” صحبت شد و قرار گذاشتیم اگر ممکن شد قسمت‌هایی از آن را به صورت هفتگی در خیام‌نامه منتشر کنیم. تصمیم گرفتم به صورت گزیده، بخش‌های کوتاهی از سفرنامه «مسعود خیام» به نیشابور را که حوالی سال 1370 صورت گرفته در همین‌جا بیاورم. این هم بخش نخست:

وصال نیشابور (1)

در ترمینال مشهد برای جلب مشتری غوغاست. کرایه‌ها مسافر ندارند و باید پر شوند. اتوبوس در حال حرکت است. شانس آورده‌ام. می‌پرم بالا. فاصله دوساعته در نیمه‌هشیاری می‌گذرد. ننوشیده‌ام. باورم نمی‌شود. یعنی ممکن است؟ وصال نیشابور؟ برآیندی به این عظمت؟ آیا به واقع شایستگی دیدار نیشابور را دارم؟

…تابلو «نیشابور 5 کیلومتر» را می‌بینم. ضربان قلبم بالا رفته. نبضم پرتپش شده. در زندگی وصل زیاد داشته‌ام اما پرهیجان‌ترین‌شان وصال نیشابور است.

*خیام و ترانه‌ها/ مسعود خیام/ نشر نگاه

تازه‌های کتاب

به ترتیب: عنوان/ نویسنده/ مترجم/ ناشر/ قیمت

*چائوشسکو (ظهور و سقوط دیکتاتور سرخ)/ ادوارد بئر/ بیژن اشتری/ ثالث/ 45000تومان

*بازمانده/ چاک پالانیک/ فرناز بهنام‌نیا/ مهرگان خرد/ 25000تومان

*زیر گنبد مینا/ فرهاد فخرالدینی/ معین/ 70،000تومان

*خشکسالی/ جین هارپر/ آزاده رمضانی/ کوله پشتی/ 30،000تومان

*آلبر کامو و آندره مالرو (نامه‌ها و متون دیگر)/ شبنم سنگاری/ کتاب پارسه/ 24000تومان

*من قاتل زنجیره‌ای نیستم/ دن ولز/ سید حسن رضوی/ میلکان/ 28000تومان

*از پشت میز عدلیه (خاطرات طنز یک قاضی دادگستری)/ امین تویسرکانی/ چشمه/ 14000تومان

*دموكراسی‌ها چگونه می‌ميرند؟/ استيون لويتسكی و دانيل زيبلات/ سيامك دل‌آرا و اعظم ورشوچي‌فرد/ كتاب پارسه/ 39000تومان

ماه بر کوهان

از «جواد کلیدری» شاعر نیشابوریِ ساکن مشهد، به تازگی مجموعه‌ای منتشر شده با عنوان «ماه بر کوهان». در آغازِ کتاب توضیح داده شده که: «ماه بر کوهان (ماه ابرکوهان=ماه بالای کوهسار)، لحن بیست و یکم از سی لحن باربد، خنیاگر خسروپرویز، است.» و البته آقای کلیدری در گفتگو با ایسنا توضیح داده: «ماه بر کوهان ایهام زیبایی دارد در این که «ماه بر کوهان شتر» و یا «ماه افتاده باشد بر کوهستان» اما علاوه بر این‌ها، افرادی که اهل زبان باشند متوجه می‌شوند که ایهام بسیار زیباتری در عنوان کتاب وجود دارد. در گذشته ۳۰ روز ماه، اسمی خاص داشت و  در دوران ساسانی باربد خنیاگر آوازه‌خوان خسروپرویز برای هر کدام از این روزها یک موسیقی تهیه کرد و یکی از این ۳۰ روز «ماه بر کوهان» بود، بدین معنا که «ماه بالای کوهستان» است. به سبب زیبایی و معنایی که این عنوان دارد، آن را برای عنوان کتاب شعرم انتخاب کردم.»

این کتاب را انتشارات گیومه در 164 صفحه با تیراژ 500نسخه و قیمت 15هزارتومان منتشر کرده است. با خواندن یک شعر از این کتاب تا دیداری دیگر به شما بدرود می‌گویم.

 *عطر تو*

عطر خودِ تو بود

شک ندارم

در کوهستان بینالود، عطر ِخودِ تو بود

که شیب دره را بالا می‌آمد

گُل‌ها و بوته‌ها رُسته بودند

و اردی‌بهشت، چون مستی، دامن از کف داده‌بود،

در کوهستان بینالود

عطر تو جهانی را عاشق کرده بود

امروز، زمان را متوقف کردم

فرمان دادم به ابرها که ببارند

چرا که تو در کنارم بودی

اصلا از همین عطر تن تو بود که آوارۀ کوه و کمر شدم.