غرض نقشی است کز ما باز ماند     که هستی را نمی بینم بقایی                                                                       (سعدی ، ره . ) «نقاشی خط » شیوه ای در نقاشی مدرن و خوش نویسی معاصر ایرانی است که به تدریج دردهه ی سی و چهل شمسی توسط برخی از نقاشان ایرانی شکل گرفته و تا کنون به […]

    غرض نقشی است کز ما باز ماند     که هستی را نمی بینم بقایی

                                                                      (سعدی ، ره . )

«نقاشی خط » شیوه ای در نقاشی مدرن و خوش نویسی معاصر ایرانی است که به تدریج دردهه ی سی و چهل شمسی توسط برخی از نقاشان ایرانی شکل گرفته و تا کنون به حیات خود نیز ادامه داده است .این شیوه ی هنری ترکیبی از نقاشی و خطاطی  است .ریشه های  مکاتب خوش نویسی متفاوت را می توان در خط های توامان ، متعاکس ، مسلسل ،  و طغرا دید .اما خاستگاه اصلیِ پیدایش نقاشی خط را می توان درمکتب نقاشی سقاخانه دانست .

گفت وگوی این شماره ی نشریه با هنرمندی است که هنر نقاشی خط را اولین بار در نیشابور در معرض دید همگان قرارداده است .رضا اسعدی هنرمند جوانی است که در خوش نویسی درجه ی عالی و ممتاز دارد. با ایشان و آثارش بیشتر آشنا می شویم .

لطفا درباره ی آخرین نمایشگاه نقاشی خط خودتان توضیحاتی  بفرمایید.

نخستین  مجموعه نقشی که از من به نمایش گذاشته شد؛ چندی پیش بودکه به طور رسمی در گالری آتیه، چشم ها ، آثار مرا مزمزه کردند .

   طی سال های 94- 96 تعداد بیست و پنج اثر نقاشی خط را برای برگزاری نمایشگاه آماده کرده بودم  و همچنان که عرض کردم ؛ چندی پیش درگالری آتیه به نمایش عموم گذاشته شد و با استقبال هنرمندان و همشهریان روبه رو گردید  .این تابلو ها در سایز های 30در 40  تا 120 در 180عرضه شده بود.تکنیک آثار،  مرکب روی کاغذ و رنگ اکریلیک روی بوم بود و با قلم مو و قلم فلزی کار شده بود . این آثار با الهام از اشعار خیام ، عطار ، سهراب سپهری ، شاملو و… خلق شده بود .نمایشگاه نقاشی خط من اولین نمایشگاه در نیشابوردر این زمینه  بود و به همین دلیل برای بازدید کنندگان جذابیت خاصی داشت .استفاده از رنگ و فرم و ترکیب بندی در فضای خوش نویسی تنوع خاصی به تابلوها داده بود که مورد استقبال همگان از جمله هنرمندان نقاش قرار گرفت .

از چه زمانی به هنر خوشنویسی علاقه مند شدید؟

من از دوران کودکی و در فضای خانواده و با دیدن خط خوش پدرم با این هنر آشنا شدم . پس  از آن در مدرسه و زیر نظر آموزگارمان ، جناب  عطایی،  این هنر را آموختم در آن سال ها نقاشی هم می کردم . در دوره ی دبیرستان نیزاین هنرها را به طور خود آموخته ادامه می دادم ضمنا در سال های تحصیل در دبیرستان هم  در کلاس های خوش نویسی استاد قایم مقامی در اداره ی ارشاد نیشابور  نیز شرکت می کردم .

در سال 62 توانستم در رشته ی زمین شناسی وارد دانشگاه شهید بهشتی شو م .آنجا هم  در کاس های جهاد دانشگاهی نیز هنر خوش نویسی را ادامه دادم وبالاخره  موفق شدم در آن زمان مدارک عالی و ممتاز را در خوشنویسی کتابت اخذ کنم .

د ر دوران تحصیل در  دانشگاه بود که با دیدن آثار استادان خوشنویسی ایران همچون جلیل رسولی،  امیرخانی ،  اخوین ،  فرادی ، کیخسرو خروش و… تحولی در زندگی هنری من ایجاد شد .

ضمنا پس از اتمام دوره ی دانشجویی و در دوره ی خدمت سربازی در بخش تبلیغات  سپاه به فعالیت هنری ادامه دادم .

تفاوت خوش نویسی با نقاشی خط در چیست ؟

در خوش نویسی قواعد و اصولی هست که تغییر ناپذیراست و هنرجو باید آنها را آموخته و تکرار کند .این قواعد از استادان  گذشته  به ما رسیده و ما مجبور به رعایت آ نها هستیم .اما نقاشی خط این محدودیت را شکسته و آزادی عمل زیادی به هنرمند می دهد .لذا من از خوش نویسی به نقاشی خط روی آوردم زیرا حس و حال خودم را می توانم بهتر به تماشاگر منتقل کنم .در نقاشی خط من احساس آزادی عمل بیشتری دارم و هیچ محدودیتی در خلاقیت هنری حس نمی کنم .و ضمنا خودم را به دنیای امروز و هنر مدرن نیز نزدیک تر حس می کنم .

در حال حاضر خوش نویسی چه کاربردی دارد ؟

تا قبل از اختراع صنعت چاپ خوش نویسی در کتابت نقش اساسی داشت اما از اواخر دوره ی قاجار و اوایل دوره ی پهلوی این نقش کم رنگ تر شد و هم اکنون خوش نویسی به طرف هنر ناب گام برمی دارد .در حال حاضر خوش نویسی به سمت  قطعه نویسی ، مضامین شعری و زیبایی شناسی  به پیش می رود …

نقاشی خط ایرانی این روزها در سطح جهان خودنمایی می کند و بخشی از  بازارهای هنری دنیا را در اختیار گرفته است دلیل این مساله چیست؟

آثار استادان نامی خوش نویسی ایران هم اکنون در بیشتر موزه های جهان موجود است و اخیرا نیز هنر نقاشی خط ایرانی هم جای خود را در بازارهای هنری جهان باز کرده و دلیل آن هم آثار خلق شده توسط بزرگانی همچون زنده رودی ، پیلارام  و دیگرانی ازاین قبیل می باشد .

این استادان با ابداع مکتب نقاشی سقاخانه و وارد کردن نمادهای ایرانی و سنتی و مذهبی به نقاشی معاصر تحولی در هنر نقاشی ایجاد کردند که این حرکت هنری با استقبال جهانی نیز روبرو شد ه است .

پرویز تناولی هنرمندی است که با استفاده از کلمه ی خوش نویسی و نستعلیق هیچ و تبدیل آن به مجسمه و پیاده کردن آن روی ظروف سفالی و روی بوم نقاشی تحول اساسی در هنر سنتی ایران پدید آورد ه و این خلاقیت ها،  هنر نقاشی ایرانی را به هنر مدرن جهان نزدیک کرده و استقبال خوبی نیز از این اثار شد ه است .

از دیگر بزرگان عرصه ی نقاشی خط می توان به استادان رضا مافی ، محمد احصایی ،  نصراله افجه ای ،  جلیل رسولی و… اشاره کرد .که در معرفی نقاشی خط  به جهان نقش اساسی داشته اند .

  خوش نویسی چه نقشی در زندگی شما داشته است؟

زندگی امروزه پرازاسترس های اقتصادی و درگیری های روزمره می باشد. انسان دنبال پناهگاهی می گردد که ازاین استرس ها رهایی یافته و به ساحل آرامش برسد .هنر مخصوصا هنر خوش نویسی می تواند به این نیاز پاسخ دهد .خوش نویسی در بستر ادبیات غنی ایرانی رشد و نمو یافته لذا ترکیبی ازهنروادبیات غنی می تواند هنرمند و انسان امروزی را از دغدغه های پراسترس برهاند وبه ساحل آرامش برساند .خوش نویسی و نقاشی خط توانسته است به دغدغه های ذهنی من پاسخ داده و خواسته هایم را به مخاطبان منتقل کند و راه رسیدن به دنیای بهتر را نشان دهد .بدیهی است که تنها همدم من درسالهای گذشته بوم نقاشی وکاغذ خوش نویسی بوده است .

در حال حاضر چه فعالیت هنر ی را دنبال می کنید؟

در حال حاضر در کارگاهم مشغول خلق آثار نقاشی خط هستم و با رهایی از محدودیت های خوش نویسی به هنر روز چهانی و مدرن شدن دیدگاهم می پردازم و با استفاده از فرم و زیبایی شناسی هنر خوش نویسی درپی خلق اثاربدیع هستم .

و سخن اخر

آنچه امروزه مرا رنج می دهد این است که جوانان ما در فضای مجازی به سرگرمی و گذران عمر مشغول اند و وقت خود ر به پوچی می گذرانند لذا اگر جامعه ی ما به ارزش هنر پی ببرد می تواند از این نیروی عظیم و نهفته ی  جوا نان در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری استفاده کند .آرزوی من این است که مسئولین زمینه ای فراهم کنند که جوانان جذب فعالیت های هنری شده و شخصیت سالم تری پیدا کرده و جامعه ی ما به سوی فردایی روشن تر و امید بخش حرکت کند  .