بازگشت شازده کوچولو ( کلبه کتاب )
بازگشت شازده کوچولو ( کلبه کتاب )

مهرنوش چمنی درود بر اهل کتاب! این هفته دوباره مهرنوش چمنی در خدمت شماست با کمی غرغر و یک معرفی کتاب. هفته‌ی گذشته همکارم از قاچاق کتاب و ماجراهای پیش آمده کمی حرف زد، شما هم ممکنه در فضای مجازی و غیرمجازی چیزهایی دراین مورد شنیده باشید، اما چیزی که باعث شد من دوباره این […]

مهرنوش چمنی

درود بر اهل کتاب! این هفته دوباره مهرنوش چمنی در خدمت شماست با کمی غرغر و یک معرفی کتاب. هفته‌ی گذشته همکارم از قاچاق کتاب و ماجراهای پیش آمده کمی حرف زد، شما هم ممکنه در فضای مجازی و غیرمجازی چیزهایی دراین مورد شنیده باشید، اما چیزی که باعث شد من دوباره این بحث رو مطرح کنم دیدن واکنش‌های برخی نسبت به این قضیه بود. اگر مطالب من رو دنبال کرده باشید، دو شماره قبل در مورد “رمان ایرانی نخواندن” ایرانی‌ها صحبت کرده بودم. یکی از عوامل بی‌اعتمادی مردم به رمان ایرانی رو سانسور ذکر کرده بودم. حالا باز هم گذارمون به سانسور افتاده!

مبارزه با کتابخوانی!

در لا به لای اخباری که از ماجرای دستگیری قاچاقچیان کتاب منتشر شد، به مواردی برخوردم که دستگیری این عوامل توزیع رو به مبارزه‌ی دولتی با کتاب و کتابخوانی نسبت داده بودند! واعجبا که این بی‌اعتمادی چه کارها که نمی‌کنه. البته تیترهای خبری هم در این اتفاق بی‌تاثیر نبود. چون گاهی به جای تیترِ دستگیری قاچاقچیان کتاب، از برخورد با فروشندگان کتب ضاله خبر داده بودند، اما خب میشه متن خبر رو با دقت خوند، نمیشه؟ گرچه در میان کتاب‌های گرفته شده، کتاب‌های ممنوع‌الچاپ هم بوده (همونا که ممیزی هم دیگه کفافشون نداده یا اینکه فقط نسخه تحریف شده‌ی اون‌ها به طور قانونی منتشر میشه)، اما بخش عمده ی اون‌ها کتاب‌هایی بودند که بدون اجازه‌ی ناشر و بدون پرداخت حق ترجمه و تالیف وغیره از روی کتاب اصلی کپی می‌شن و با تخفیف‌های آنچنانی به عنوان کتاب بدون سانسور و یا طرح‌های تخفیف فروخته می‌شدند. گرچه ما قانون کپی‌رایت نداریم، اما قرار نیست به اسم گسترش فرهنگ، به اقتصاد فرهنگ و نشر خودمون ضربه بزنیم. خب حالا بریم سراغ کتاب تازه…

شازده پسر

نشر کوله‌پشتی اخیرا یک کتاب منتشر کرده به نام “بازگشت شازده پسر”. این کتاب کوچیک نوشته‌ی الخاندرو گلیرمو روئمز(اگه تونستین پنج بار پشت سر هم اسمشو بگید؟!) یک جورهایی دنباله‌ی داستان شازده کوچولوی اگزوپریه. می‌تونم دوتا واکنش کاملا متفاوت رو تصور کنم. بعضیاتون مثل خودم می‌گید نه! شازده کوچولو تک بود. دیگه هیچ‌کس نمی‌تونه مثل اگزوپری بنویسه. بعضیا هم حتما خوشحال می‌شید که بدونید آخرش این شازده کوچولو چی شد؟! این‌طوری که روی جلد کتاب نوشته، “بازگشت شازده پسر” از بنیاد سنت اگزوپری برای ادامه‌ی داستان شازده کوچولو مجوز گرفته، و این رو هم بگم که در سراسر دنیا با استقبال خوبی مواجه شده. در خود آرژانتین، زادگاه نویسنده‌ی این کتاب، یکی از کتاب‌های پرفروش سال 2008 بوده. تا الان این کتاب به حداقل 35 زبان مختلف دنیا ترجمه شده است. در این کتاب، مردی حین رانندگی در جاده، با پسر جوانی آشنا میشه که بین علف‌ها خوابیده، این پسر با راننده همسفر می‌شه و اون رو با سوال‌های خاص خودش، به چالش می‌کشه. سوال و جواب‌های که بی‌شباهت به شخصیت شازده کوچولو نیست و دیدگاه متفاوتی رو نسبت به این دنیا و آدم‌ها و رفتارهای اون‌ها داره. چند سطر از این کتاب رو با هم بخونیم :

اختراع آدم‌ها

پرسید: «این وسیله عجیب که داریم باهاش مسافرت می‌کنیم چیه؟» و در حالی که داشت داخل ماشین را برانداز می‌کرد گفت: «بال‌هاش کجا هستن »؟

«منظورت ماشینه؟»

«ماشین؟ نمی‌تونه از زمین بلند بشه؟»

در حالی که به من برخورده بود جواب دادم: «نه»

داشتم به بعضی از محدودیت‌های خودم فکر می‌کردم که با انگشتش به شیشه جلو اشاره کرد و پرسید: «و نمی‌تونه از این نوارهای خاکستری بیرون بره؟»

در حالی‌که با خودم فکر می‌کردم این پسر دیگر از کجا آمده، جواب دادم: «به این نوارها میگن جاده و اگه با این سرعت از نوارها بیرون بریم ممکنه کشته بشیم. »

«جاده‌ها همیشه این‌قدر بی‌رحم هستن؟ کی اونا رو اختراع کرده؟»

«آدما.»

*بازگشت شازده پسر/ آلخاندرو گیلرمو روئمز/ مترجم: حامد رحیمی/ نشر کوله پشتی/ 112 صفحه/ قیمت: 15هزارتومان

تازه‌های کتاب

چند کتاب از تازه‌های نشر رو با هم مرور می‌کنیم و تا دیداری دیگر به شما بدرود می‌گم. یادآوری می‌کنم که می‌تونید همه‌روزه در کانال تلگرام ما به نشانی. t.me/klidar از تازه‌ها و اخبار کتاب باخبر باشین

«حق حيوان خطاي انسان» / تام ريگان/ بهنام خداپناه/ نشر کرگدن/ 30هزارتومان

«ملکه سرخ‌پوش»/ فیلیپا گرگوری/ علی‌اکبر قاری‌نیت/ نشر نسل نواندیش/ 49900تومان

«چون عاشق نفرت از منی» 2جلد/ ویکتوریا شواب، سوزان دنارد و دیگران/ نشر باژ/ هرجلد 22500تومان

«فرار پدربزرگ» (بالا بالاتر و دور)/ دیوید والیامز/ حبیب‌الله لزگی/ نشر ذکر/ 27هزارتومان

«دختری با هفت اسم» (فرار از کره‌شمالی)/ هیئون سئولی/ الهه علوی/ نشر کوله‌پشتی/ 40هزارتومان

«گرسنگی» (سرگذشت بدن من)/ رکسانه گی/ نیوشا صدر/ نشر چترنگ/ 36هزارتومان

«سیاست اقتصادی»/ لودویگ میزس/ محمود صدری/ نشر دنیای اقتصاد/ 45هزارتومان