یادی از جبران خلیل جبران فیلسوف ، ادیب ، شاعر، نویسنده ، نقاش و … پیشکش به رضا رضوی دوست شعرگستر و اندیشه ورز به غیر عشق دگر در جهان نخواهد ماند                        بماند عشق اگرچه جهان نخواهد ماند حجت حسن ناظر فیلسوف آن را فلسفه می داند و شاعر شعرش می خواند، جوانان می گویند: […]

یادی از جبران خلیل جبران فیلسوف ، ادیب ، شاعر، نویسنده ، نقاش و …

پیشکش به رضا رضوی دوست شعرگستر و اندیشه ورز

به غیر عشق دگر در جهان نخواهد ماند                        بماند عشق اگرچه جهان نخواهد ماند

حجت حسن ناظر

فیلسوف آن را فلسفه می داند و شاعر شعرش می خواند، جوانان می گویند: ما آنچه را که در قلب داریم در آن می یابیم و پیران می گویند : تمام روز هایمان را در جستجویی بی هدف گذراندیم و اینک در زمستان زندگی گنجینه مان را در این کتاب می یابیم ؛ کتاب پیام اور. ( باربارا رایانگ شاعر نامی آمریکا)

جهان باید چشم به راه آثار بیشتری از این شاعر و نابغه ی لبنانی جبران باشد، او ویلیام بلیک قرن بیستم است. ( اگوست رودن )

نیروی او از یک منبع بزرگ معنوی بشر سرچشمه می گیرد ورنه نمی توانست اینقدر همه جاگیر و موثر باشد ، او شکوه و زیبایی نثری که بیان کننده ی آن است از آن خودش بود. ( کلود براگون )

خلیل جبران شاعریست از خاورمیانه روستای بشرا در لبنان که در کتاب پیام آور گلچینی از افکار پیام آوران را ترکیب نموده تا به یک سلسله پرسش ها پاسخ گوید ، پرسش ها از پیامبریست به نام مصطفی درباره راه زندگی و اسرار مرگ که به او نزدیک می شود ( تایمز لندن)

در نوشته های حکیمانه و پیمبروار جبران مرز بین شعر ، قصه و مقاله در هم می ریزد ، در قالب داستان شعر می سراید و با زبان شعر داستان سرایی می کند و هنگامه ای اتفاق می افتد شعر و داستان به هم می آمیزند، او نویسنده ی نادره کار مفاهیم بکر و بدیع است هم از این رو آثارش در عبور از معبر و صافی سختگیر ترجمه نسبت به اثار دیگران لطمه ی کمتری می خورد ، پیام و محتوا از لابلای سطور تمامیت اثر را تحت شعاع خود قرار می دهد، به جرات می توان بیان داشت که حتی یک سطر بی دلیل، بی انگیزه ، نسنجیده و از روی تفنن بر روی کاغذ تحمیل نشده ، با یقین می توان ابراز داشت که او نویسنده و شاعر است صاحب سبک و تعهدمندانه با آثاری رمز گرا و نیز نقاش آثاری دیده نواز و ذوق افزا.

جبران در آثارش گویی تکه هایی از روح خویش را بر اثر تزریق نموده و شگفتی های اسرار آمیز شرق آرمان گرا را به نیکی دریافته و بیان داشته است. از آنجا که نوجوانی و اغاز جوانی ماجراجویانه اش بر فراز کوهساران و در همسایگی سرو های سر به اسمان ساییده طی شده و به گونه ای می توان او را فرزند طبیعت نامید و آرمیدن در شیب صخره ها و خیره شدن به زیبایی های پیش رو و تنفس هوای پاک و سالم کوهستان و رفع عطش از آبهای گوارای چشمه ساران و به دور دست های اندیشه غوطه خوردن و ناظر مزارع طلایی گندم بودن و موسیقی غرش آبشاران را شنیدن و پناهیدن به معبد مارسارکیس در انتهای دره ای الهام بخش و با خود گفتگویی و گاهی نم نم اشکی و یادداشتهایی برای فردا و چونان تشنه ای در جستجوی چشمه ای در تنهایی و خلوت اهورایی خویش بر بلندای کوهستان پر چین زادگاهش .

در هنر طراحی و نقاشی می توان افزود که مکتبی عارفانه آغازید تا آنجا که “اگوستین رودن” پیکرتراش نامی جهان او را “ویلیام بلیک ” قرن خواند. او در اوایل سال 1904 نمایشگاهی از نقاشی های تخیلی خویش در بوستون ترتیب داد ، در این نمایشگاه اکثر منتقدین هنر آثار او را ستودند. آثار نقاشی جبران در موزه ی هنرهای زیبای نیویورک ، موزه ی فاگ شهر کمبریج ، در ایالت ماساچوست و در موزه ی هنرهای بوستون و در نمایشگاه مارسارکیس موجود است.

در زمینه ی نگارش و نویسندگی کتاب پیام آور یا برانگیخته به تمام زبان های زنده ی جهان ترجمه شد و در دنیای غرب به عنوان نماینده ی فلسفه و عرفان مشرق زمین معرفی شد. مارگوت بیگل شاعر توانای آلمان در وصف کتاب پیام آور بیان داشت: شگفت انگیزی زندگی با آگاهی به ناپایداری اش در جرات تو شدن ، در شهامت شادی شدن ، در روح شوخی ، در شادی بی پایان خنده و در قدرت شگرف تحمل درد نهفته است.

کسی که پرتویی از آفتاب عشق ندید                            نیافت راه به دنیای روشنایی ها