فروغ خراشادی ترویج فرهنگ کتاب خوانی با نذر در گردش کتاب یک روز مانده به اربعین، راهی روستای احمدآباد (میان جلگه) می شویم. پشت جایگاهی که برای عزاداری روز بعد آماده شده است، غرفه ای بدون سقف وجود دارد. ماشین کتاب های نذری همزمان با ما می رسد؛ برای دریافت این نذر که به پیشنهاد […]

فروغ خراشادی

ترویج فرهنگ کتاب خوانی با نذر در گردش کتاب

یک روز مانده به اربعین، راهی روستای احمدآباد (میان جلگه) می شویم. پشت جایگاهی که برای عزاداری روز بعد آماده شده است، غرفه ای بدون سقف وجود دارد. ماشین کتاب های نذری همزمان با ما می رسد؛ برای دریافت این نذر که به پیشنهاد کانون فرهنگی مسجد روستا، با موافقت شورا و دهیاری و پی گیری آن ها مهیا شده است، قوانینی وجود دارد؛ پسرکی در حین مراسم خوش آمد گویی، قبض هایی را بین حاضران پخش می کند؛ قبض هایی که دریافت کننده را متعهد کرده پس از خواندن کتاب، آن را به دیگری بدهد و قبض را نزد خودش نگه ندارد.

روی قبض ها، مشخصات فردی و شماره تماس درخواست کننده نیز ثبت می شود تا متولیان امر، بتوانند پرونده ای برای هر کتاب و دریافت کننده اش تهیه کنند و به این ترتیب نذر فرهنگی قابل پی گیری باشد.

محمد احمدآبادی، رئیس کانون فرهنگی هنری مکتب الصادق احمدآباد، در گفتگو با خیام نامه هدف از برگزاری چنین رویدادی را این گونه بیان می کند:  هدف ما ترویج فرهنگ کتاب خوانی بود در گام نخست و سپس مطرح کردن این گزینه که نذری فقط هلیم روز عاشورا و اربعین نیست اگر چه آن هم در جای خود سنت مهمی ست که باید زنده نگه داشته شود. وی می افزاید در گردآوری این کتاب ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتشاراتی های تهران، در مجموع 15 میلیون تومان بن کتاب به انجمن کتاب کودک و نوجوان سیمرغ تقدیم کرده بودند که به لطف مدیر انجمن، خانم کیمیا امینی، همه ی کتاب های تهیه شده از بن ها به این امر اختصاص یافت. این کارمند اداره ی تامین اجتماعی نیشابور ادامه داد: افزون بر این، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون فرهنگی مساجد استان، اداره ی ارشاد شهرستان، نهاد کتابخانه های عمومی و شورای شهر نیشابور و مراکز فرهنگی دیگری نیز در انجام این طرح به ما کمک کردند.

از او درباره ی مدت زمانی که طول کشید تا طرح نذر “کتاب در گردش” عملیاتی شود، می پرسیم؛ پاسخ می دهد: حدود یک ماه پیش، طرح را با شورا، دهیاری و دانش آموختگان روستا مطرح کردیم؛ تاکید کردیم که این کار نه تنها به حریم مراسم عزاداری خدشه ای وارد نمی کند، بلکه نذر و نذورات مردمی را به ابعاد فرهنگی گسترش می دهد؛ با همراهی و همدلی آن ها، بی درنگ با اداره های فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگ کردیم و برای آن که با مراسم اربعین هم تداخلی نداشته باشد، رونمایی از طرح را یک روز قبل از اربعین در نظر گرفتیم.

روستای احمدآباد، نخستین روستای ایرانی ست که با چنین وسعتی نذر فرهنگی برگزار می کند؛ این مراسم با حضور مردم و مسئولان روستا، بخشدار میان جلگه، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان، رئیس اداره ی کتابخانه های نیشابور و تنی چند از اعضای انجمن کتاب پرواز سیمرغ روز دوشنبه، هفتم آبان ماه برگزار شد و در هشتم آبان همزمان با اربعین حسینی، کتاب ها به هیات های عزاداری شرکت کننده تقدیم شد؛ طبق آمار، از مجموع 4500 جلد کتاب، تنها 1000 جلد باقی مانده که به کتابخانه روستا اهدا می شود و الباقی “نذر در گردش” است.

 این هوشیاری ، شیفتگی و دل سوزی را به فال نیک می گیریم وبه نشان بزرگداشت این گام سنجیده ، سخن شیخ اجل را پیشکش می کنیم که گفت :

ثنا ماند ازآن نامور (حاتم )در کتاب       تورا هم ثنا ماند و هم ثواب