در ارتباط با این کودکان بیشتر مراقب باشیم: کودک«سندروم داون» می تواند زندگی عادی داشته باشد
در ارتباط با این کودکان بیشتر مراقب باشیم: کودک«سندروم داون» می تواند زندگی عادی داشته باشد

گناه پدر یا مادر نیست! پزشکان می گویند مشکلات کروموزومی و تولد فرزندان سندروم داون  ناشی از ازدواج فامیلی یا سن بالای مادر در زمان تولد است. اما در مراکز روانشناختی بسیاری از خانواده هایی را دیده ام که سن مادر کمتر از سی سال است،پدر و مادر قرابت فامیلی نداشته اند،تحصیل کرده بوده اند […]

گناه پدر یا مادر نیست!

پزشکان می گویند مشکلات کروموزومی و تولد فرزندان سندروم داون  ناشی از ازدواج فامیلی یا سن بالای مادر در زمان تولد است. اما در مراکز روانشناختی بسیاری از خانواده هایی را دیده ام که سن مادر کمتر از سی سال است،پدر و مادر قرابت فامیلی نداشته اند،تحصیل کرده بوده اند و آزمایشات مختلف قبل از تولد را انجام داده اند اما اکنون برای بازی درمانی،گفتار درمانی و کاردرمانی فرزند خود در مراکز رفت و آمد می کنند.

 در جلسه ای که با مادران سندروم داون در مرکز تخصصی سندروم داون نیشابور داشتیم مادران از نگاه مردم به فرزندان شان گلایه می کردند. مادری که نه ماه در انتظار تولد فرزند خود بوده و فرزند خود را در شغل های مختلف و آینده ای درخشان تصور می کرده،حالا با متولد شدن نوزاد و خبر احتمال سندروم داون بودن شوکه شده است!

خانواده هنوز به طور کامل نپذیرفته که فرزند تازه متولد شده سندروم داون است یا حتی انکار می کند اما از طرفی دیگر اقوام به جای حمایت و روحیه دادن به این خانواده،دردسرهای بیشتری برای آن ها می سازند.درد آن جاست که مادر یا پدر می شنوند اقوام نزدیک می گویند:معلوم نیست چه گناهی مرتکب شدند که خدا این بچه را به آن ها داده است. اینجاست که مادری که تلاش می کند قوی باشد و از نوزاد خود به خوبی مراقبت کند ناگهان فرو می ریزد.

سندروم داون نشأت گرفته از گناه پدر و مادر نیست!

بلکه یک تحول و آشفتگی در کروموزوم های جنین است.

نگاه های از سر ترحم و دلسوزی مردم به کودکان با نیازهای ویژه هیچ کمکی نخواهد کرد! اگر خیلی کنجکاو هستید به جای نگاه خیره به کودک سندروم داون،کم توان ذهنی و جسمی و هر کودکی که با نیاز ویژه زندگی می کند کتاب بخوانید،تحقیق کنید تا اطلاعات تان افزایش یابد. ولی بدانید این نگاه خیره و با مکث طولانی چه تاثیری بر روحیه خانواده آن کودک می گذارد.

کودک سندروم داون بدون هیچ حق انتخاب و دخالتی با این شرایط متولد شده است لطفا به او حق بدهید با نشاط و فعال در اجتماع حضور داشته باشد،نه اینکه با نگاه های متفاوت روبرو شود و گوشه گیر و منزوی و افسرده …

کودکان سندروم داون همانند سایر افراد جامعه می توانند بخوانند،بنویسند،نقاش های ماهر باشند،نوازندگان خوبی باشند،ورزشکار شوند،در پارک همبازی کودکان دیگر باشند،آشپزی کنند،مهربانی کنند،به مهمانی بروند،مهارت های زندگی را بیاموزند،روابط دوستانه و اجتماعی خوب برقرار کنند.

همانطور که هوش تمام افراد جامعه در طیف های مختلف قرار دارد،هوش افراد سندروم داون هم در طیف قرار می گیرد.

اگر با کودک سندروم داون باهوش به خوبی کار شود می تواند در کنار کودکان عادی در مدارس درس بخواند و زندگی عادی داشته باشد.

فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم!نگاه کوتاه و گذرا همراه با لبخند را به افراد با نیازهای ویژه هدیه کنیم.

((سندروم داون… سندروم عشق و مهربانی))

مرکز خیریه سندروم داون نیشابور

شماره حساب   6219861040640160_

بانک سامان