مغلطه می‌کنم پس هستم! ( کلبه کتاب )
مغلطه می‌کنم پس هستم! ( کلبه کتاب )

مهدی کاکولی درود. این هفته با «مغلطه» شروع می‌کنیم! کتابی از «جمی وایت» با ترجمه «مریم تقدیسی» که نشر ققنوس منتشر کرده. اما قبلش به منظور این‌که بهتر برای خوندن کتاب گرم بشیم مثالی بزنم. فرض کنید یکی از همین صندوق‌های مالی یا موسسه‌های اعتباری خالی، پول شما رو بالا کشیدن. شما یک پلاکارد دستتون […]

مهدی کاکولی

درود. این هفته با «مغلطه» شروع می‌کنیم! کتابی از «جمی وایت» با ترجمه «مریم تقدیسی» که نشر ققنوس منتشر کرده. اما قبلش به منظور این‌که بهتر برای خوندن کتاب گرم بشیم مثالی بزنم. فرض کنید یکی از همین صندوق‌های مالی یا موسسه‌های اعتباری خالی، پول شما رو بالا کشیدن. شما یک پلاکارد دستتون می‌گیرید که روش نوشته‌اید ای موسسات مالی که با سواستفاده از اسامی ائمه پول مردم را گرفتید و حالا پس نمی‌دهید چرا ما را پیش همسر و فرزندان و طلبکاران تخریب نمودید؟! بلافاصله یقه شما را بگیرند که ای داد‌و‌بیداد چرا شما به ائمه توهین کردید! این یک نمونه مغلطه است. مثال بعدی: من تا همین چندوقت پیش نمی‌دانستم سبکی در مداحی داریم به نام «مداحی پاپ»! گزارشی را در خبرگزاری ایسنا خواندم که از این تعبیر استفاده کرده بود. مداحی پاپ را اگر کمی تغییرش دهیم می‌شود عزاداری شاد! متاسفانه در دهه نخست محرم بارها نمونه‌هایی از این نوع مداحی در شبکه‌های مجازی منتشر شد و گروهی هم صراحتا از این ماجرا برای اهداف مغرضانه خود سود جستند. این وسط یک جمله انتقادی در نیشابور، بلافاصله به جنجال و تهدید و بازداشت گوینده‌اش انجامید. این نمونه دیگری از مغلطه است که نخست ادعا می‌شود گوینده توهین کرده و بلافاصله به تشریح عواقبش پرداخته می‌شود. درواقع بخش اول که توهین یا آن‌طور که بسیار رویش مانور دادند “هتاکی” برداشت شخصی یک عده بوده که آن را به شکل گسترده‌ای در محافل مذهبی منتشر کرده‌اند و مغالطه‌ی خود را برای مخاطبان خاص خود باورپذیر کرده‌اند. خب حالا برویم به سراغ چند سطر از کتاب…

تعصب در جامه فاخر

وقتی خود را سراپا وقف موضوعی کرده‌اید و در پایان همه فکر می‌کنند هیچ دلیل محکمه‌پسندی در دفاع از موضعتان ندارید در شرایط بغرنجی قرار می‌گیرید. در این صورت یا باید از موضعتان دست بردارید، یا به آن بچسبید و با همه کسانی که موضع شما را تعصب محض می‌دانند کنار بیایید. آیا واقعا مجبورید چنین کاری کنید؟ شاید راه سومی هم باشد. شاید بکوشید ادعا کنید که ماهیت آنچه بیان می‌کنید برای همه انسان‌ها قابل درک نیست یا بگویید سخنان بسیاری هست که نمی‌توان آن‌ها را از طریق روش‌های عقل‌گرا و محدود علمی توضیح داد؛ مشاهده حقیقت مستلزم بصیرت شهودی است.

تعصب تان حالا که جامه رمز و راز بر تن کرده است، بزرگ و باشکوه به نظر می‌رسد. آن‌قدر بزرگ که هیچ‌کس بو نمی‌برد کوچک‌ترین شاهد و گواهی در دفاع از آن ندارید.

درصورتی‌که این اقدام انحرافی صحیح اجرا شود، شهرتی نه در تحجر بلکه در خرد به شما می‌بخشد. فکر کنید که اگر به جامه بیانتان کمی زرق و برق زبانی اضافه کنید چه می‌شود. ردای ساده‌ای بپوشید و حوله‌ای دور سرتان بپیچید؛ هیچ‌کس از کسی با چنین ظاهری تقاضای ارائه شهود نمی‌کند. پوشیدن کفش راحتی، ریش گذاشتن و صحبت کردن با لحنی خاص هم می‌تواند کمکتان کند دست بالا را پیدا کنید.

کتاب‌های تازه

*ریشه‌ها و اندیشه‌ها/ دکتر علی‌نقی منزوی/ انتشارات آگه/ قیمت 52هزارتومان

*نظریه عمومی جادو/ مارسل موس/ حسین ترکمن‌نژاد/ انتشارات مرکز/ قیمت 29500تومان

*چنین کنند جانوران/ ویل کاپی/ محمود فرجامی و فرزانه احمدی/ انتشارات روزنه/ قیمت 21هزارتومان

*مثل خواب دم صبح/ گزیده اشعار عباس صفاری/ نشر ثالث/ 35هزارتومان

*واقع‌نگری (ده دلیل که ثابت می‌کند اوضاع دنیا آنقدرها هم بد نیست)/ هنس روسلینگ و دیگران/ نشر میلکان/ 33هزارتومان

*برخیز عشق من، برخیز/ هاینریش بل/ پرویز همتیان/ نشر نگاه/ 18هزارتومان

*حکایات قجری (داستان‌های رجال و مردمان دوره قاجار)/ عبدالله مستوفی/ نشر زوار/ 65هزارتومان

*ماکاموشی10 (بزن بریم با کوسه‌ها شنا کنیم!)/ جرونیمو استیلتن/ فریبا چاوشی/ نشر هوپا/ 18هزارتومان

*پنج نمایشنامه/ اسکار وایلد/ ابوالحسن تهامی/ نشر نگاه/ 55هزارتومان

*لطفن صندلی عقب بنشینید/ احمد حسینی/ نشر نیماژ/ 10هزارتومان

*هر سال تو دلدار منی/ نزار قبانی/ محمد عامری تبار/ نشر تمدن علمی/ 26500تومان

*خونه‌ی پشتی/ آنه فرانک/ الهام دلاور/ نشر جغد/ 39500تومان

*اورهان پاموک و هنر داستان‌نویسی/ مریم حسین‌نژاد/ نشر جغد/ 10هزارتومان

*گزینه اشعار گروس عبدالملکیان/ نشر مروارید/ 26هزارتومان

*اینجا، روی زمین (شعرهایی از مردم بدوی جهان)/ محمد هدائی/ نشر زندگی روزانه/ 29هزارتومان

*و اما… «دعای دریا»ی خالد حسینی را نشر بهنام با ترجمه میلاد فشتمی منتشر کرد و همزمان نشر ثالث هم خبر داد که به زودی این کتاب را با ترجمه «مهدی غبرایی» منتشر خواهد کرد. البته مطمئن باشید هفشتا نشر دیگه هم در راه خواهند بود!

و خبر آخر هم این که «مهتاب یغما» اطلاع داده که نخستین مجموعه شعر مستقلش با عنوان «بی قاعدگی» به زودی توسط نشر آنیما منتشر خواهد شد. تا دیداری دیگر بدرود.