گفت وگو با بازماندگان اولین نسل بازیکنان تیم فوتبال نیشابور
گفت وگو با بازماندگان اولین نسل بازیکنان تیم فوتبال نیشابور

اولین تیم فوتبال نیشابور چهارسال قهرمان استان بود  گفتگو: هاشم مداح پس از کشتی که ورزش ملی ما ایرانیان است ،ورزش پر طرفدار فوتبال دومین ورزش مورد علاقه ی مردم ایران می باشد. ورزش فوتبال را در ایران ، اولین بارانگلیسی زبانان مقیم ایران و ملوانان خارجی در شهرهای خرمشهر _ آبادان و بندر عباس […]

اولین تیم فوتبال نیشابور چهارسال قهرمان استان بود

 گفتگو: هاشم مداح

پس از کشتی که ورزش ملی ما ایرانیان است ،ورزش پر طرفدار فوتبال دومین ورزش مورد علاقه ی مردم ایران می باشد. ورزش فوتبال را در ایران ، اولین بارانگلیسی زبانان مقیم ایران و ملوانان خارجی در شهرهای خرمشهر _ آبادان و بندر عباس به راه انداختند .

نخستین دوره ی مسابقات فوتبال درایران توسط وزیرمختارانگلیس در سال 1286شمسی برگزارشد.درآن دوره  هیچ ایرانی درمسابقات حضور نداشت و اولین ایرانی که درسال 1287شمسی به تیم های انگلیسی پیوست کریم زند ی نام داشت .

مشکل اصلی درآن زمان این بود که توپ فوتبال در کشورمان وجود نداشت . لذا دوستداران فوتبال ابتکاری به خرج دادند و با استفاده ازمثانه ی گاو و باد کردن آن و دوختن روپوشی پارچه ای بر روی آن توپی ساختند و با آن به بازی پرداختند .

گفتنی است که اولین تیم فوتبال درایران در سال 1299هجری شمسی تشکیل شد و در سال 1312شمسی بود که تشکیلات انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی ایران در کشور شکل گرفت .

در نیشابورمقارن سالهای32- 1331 شمسی ، اولین تیم فوتبال به دستور مقامات تشکیل شد و محل تمرین این تیم فوتبال ،زمین خاکی پشت دبیرستان خیام بود .

ازقدیمی ترین بازیکنان تیم فوتبال نیشابورامروزه فقط دو تن در قید حیات اند . فرصتی پیش آمد تا با این دوپیش کسوت فوتبال شهرمان دیداری داشته باشیم . این دوهمشهری گرامی آقایان مهدی هروی وعلی کرباسی نام دارند که با وجود سن بالا با اشتیاق وعلاقه ی وافر؛ پذیرای گفت وگو با ما شدند و خاطرات خود را از سالهای دور فوتبال نیشابور برایمان بازگو نمودند. با تشکر از ایشان خلاصه ی این  گفتگو تقدیم شما عزیزان می شود .

علی کرباسی:

علی کرباسی متولد سال 1315 شمسی و بازنشسته ی آموزش و پرورش می باشد . وی درسال 1332شمسی و درسن هفده سالگی و در حالی که در سال سوم دبیرستان خیام مشغول به تحصیل بود ؛ به عضویت اولین تیم فوتبال شهرستان درآمد. به گفته این پیش کسوت فوتبال ، تشکیل اولین تیم فوتبال نیشابوربه دستور جعفریان مدیر کل وقت تربیت بدنی استان صورت گرفت و کیومرث نیری معلم ورزش وقت دبیرستان خیام اولین مدیر فنی تیم فوتبال بود . ضمنا کیومرث نیری خود بازیکن و کاپیتان تیم نیز بود .

علی کرباسی دراولین تیم فوتبال نیشابور فوروارد تیم بود و در پست گوش راست بازی می کرد ونکته ی جالب این بود که  تنها بازیکنانِ دانش آموزِ آن تیم وی و مهدی هروی بودند.

به گفته ی علی کرباسی، اولین دوره ی مسابقات آموزشگاهها ی خراسان در سال 1333 شمسی و دراستادیوم سعد آباد مشهد برگزار شد ودر آن دوره چهارتیم از شهرستان های نیشابور-سبزوار – تربت حیدریه و بجنورد حضور داشتند که نیشابورتوانست مقام قهرمانی را از آن خود نماید و دوره ی بعدی مسابقات فوتبال خراسان نیز با حضورهشت تیم برگزارشد که بازهم تیم فوتبال نیشابوربه مقام قهرمانی استان رسید .دردوره سوم مسابقات استانی هم شانزده تیم شرکت داشتند که برای بارسوم تیم فوتبال شهرمان نیشابورتوانست به مقام اول دست یابد و خلاصه  این که این تیم پرافتخارترین تیم فوتبال شهرمان بود؛ توانست به مدت چهار سال متوالی قهرمان استان خراسان باقی بماند .

علی کرباسی بازیکن اولین تیم فوتبال شهرمان در سال 1334 به استخدام اداره ی آموزش و پرورش نیشابوردر آمد و اولین حقوق ایشان که در سال 1335 دریافت نمود؛ سیصد تومان بود . کرباسی ابتدای خدمت در مدرسه ی قدمگاه مشغول به کار شد و براثر کار آیی و کوشش فراوان به تدریج به مقامات بالاتر منصوب گردید ودرپست ها ی حسابدار و تحویلدار به خدمت مشغول شد. وی پس از چندی به اداره ی آموزش و پرورش نیشابور منتقل شد و بعد ازمدتی با گذراندن دوره ای در تهران ،مسئول آموزش مقطع جدید راهنمایی در آموزش وپرورش شهرستان  نیشابورگردید .

علی کرباسی همزمان با استخدام در آموزش و پرورش از بازی فوتبال کناره گرفت و از عضویت در تیم آموزشگاه ها به دلیل شاغل بودن  بازماند و کم کم فوتبال را کنار گذاشت .

گفتنی است که ایشان در زمانی که حسابداراداره بود به همراهی رضایی راننده اداره و با یک ماشین جیپ حقوق معامان را در بخش ها پرداخت می کرد .

از خدمات  و اقدامات خوب ایشان دردوران خدمت ، می توان به احداث و راه اندازی آزمایشگاه دبیرستان خیام -ساخت کوی فرهنگیان (محل باغ حاجی همدانی)-  تاسیس شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان نیشابوردرسال56– عضویت در هیتت مدیره ی فروشگاه مصرف فرهنکیان نیشابور – حفر اولین چاه عمیق در قدمگاه و… را اشاره نمود .

قابل یاد آوری است که علی کرباسی در زمان قهرمانی پهلوان شورورزی  به همراه ایشان عضو تیم کشتی شهرستان نیز بود. وی پس از بازنشستگی چند سالی را نیز به عنوان بازرس در شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان نیشابورمشغول به خدمت بود.

مهدی هروی :

مهدی هروی دیگر پیش کسوت فوتبال شهرمان نیشابورکه بازمانده ی اولین تیم فوتبال نیشابور می باشد ، متولد سال 1313 شمسی در نیشابور است. وی هم اکنون ازباز نشستگان شهرداری نیشابور می باشد . مهدی هروی درحالی که  محصل سال سوم دبیرستان بود به عضویت تیم فوتبال نیشابوردرآمد. وی که تحصیل کرده دبیرستان خیام است در دوران فوتبالی خود که مقارن با سالهای34- 1333بود ، درپست هافبک چپ توپ می زد. گفتنی است که مسئول و مربی تیم درآن ایام ؛ همان طور که قبلا بیان شد؛ شادروان  کیومرث نیری بود.

اعضای تیم فوتبال پر افتخار نیشابوردرآن دوره عبارت بودند از: بیدختی دروازه بان تیم – اصغر آرامی و علی داوودی دفاع  تیم – صفرعلی محمودی و مهدی هروی هافبک تیم – جلال ادیبی – امیر شفاهی – شاهرخ نیری – کیومرث نیری کاپیتان تیم – حسین وثوق – علی کرباسی فوروارد گوش راست تیم –حسن دوست زاده  که اهل شاهرود  و معلم ورزش دبیرستان خیام بود مربی تیم محسوب می شد.

این تیم که ابتدا تیم آموزشگاه های نیشابورمحسوب می شد و بعدا تیم آزاد نیشابور شد به مدت چهار سال بدون گل خورده توانست قهرمان استان شود .این تیم حتی توانست تیم قدرتمند عقاب مشهد را با نتیجه ی یک برصفر در استادیوم تختی نیشابورنیز شکست دهد .گفتنی است که گل تماشایی این مسابقه توسط کیومرث نیری کاپیتان تیم به ثمر رسید .

در پی این پیروزی ها بزرگان شهر از جمله غازی و روشندل (سرپرست تیم )، میهمانی هایی با حضور اعضای تیم فوتبال برگزارنمودند .

قابل یادآوری است که در یک دوره از مسابقات آموزشگاهها که به میزبانی نیشابور  درآن ایام برگزار شد، امیرعراقی مربی تیم ملی فوتبال ایران که در نیشابور حضور داشت به بازیکنان تیم فوتبال شهرستان نیزآموزش می داد .

به گفته ی مهدی هروی ، به علت علاقه ی شدید بازیکنان نیشابوری به فوتبال ؛  به هنگام بارش باران و گل آلود شدن زمین های خاکی ، بازیکنان با زحمت زیاد و با وسایل دستی زمین بازی و تمرین را که در محل دبیرستان خیام بود از آب و گل خالی می کردند. خاطره ی دیگر وی این بود که آن زمان چون کفش فوتبال کم بود و این کفش ها در مشهد دوخته می شد ، بازی کنان  باید برای تهیه کفش به مشهد می رفتند.

از خاطرات تلخ زمان فوتبال بازی هروی؛ شکستن پای چپش در یک مسابقه فوتبال بود که بازیکنی از تیم رقیب ؛عمدا این کار را انجام داده بود . دیگرخاطره ی وی از دوران فوتبالی اش در تیم نیشابور؛ این بود که در مسابقات آموزشگاهها که در تربت حیدریه انجام گرفت؛تعدادی از تماشا چیان تربتی به دلیل شکست تیمشان از تیم فوتبال نیشابور؛ با سنگ به بازیکنان تیم فوتبال نیشابورحمله کردند .

مهدی هروی ازاولین بازیکنان فوتبال نیشابور؛ پس ازآسیب دیدگی و کناره گیری از فوتبال به استخدام شهرداری نیشابوردرآمد. وی پس ازگذراندن دوره ای دردانشکده ی دامپزشکی تهران به سمت مسئول آولین کشتارگاه نیشابوردرخیابان سیمتری بود(جاده ی رحمت آباد) برگزیده شد. البته بعدها یک کشتارگاه صنعتی توسط یک شرکت ازکشور یوگسلاوی درشهرساخته شد .مهدی هروی سرانجام هم پس ازیک عمرخدمت صادقانه در شهرداری نیشابور؛ درهمین پست بازنشسته گردید.

سوتیتر:

اولین تیم فوتبال نیشابور مدت چهار سال بدون گل خورده توانست قهرمان استان شود .این تیم حتی توانست تیم قدرتمند عقاب مشهد را با نتیجه ی یک برصفر دراستادیوم تختی نیشابورنیزشکست دهد .گفتنی است که گل تماشایی این مسابقه توسط کیومرث نیری کاپیتان تیم به ثمر رسید .