گزارش سالانه بزرگ ترین مددکار دولتی نیشابور ارائه شد:  زیست بحرانی زیر پوست شهر!
گزارش سالانه بزرگ ترین مددکار دولتی نیشابور ارائه شد:  زیست بحرانی زیر پوست شهر!

در یک سال گذشته مددکاران در 610 پرونده همسر آزاری، خشونت فیزیکی، روابط نامشروع مقابل کودک و سوءاستفاده از کودکان مداخله مستقیم کردند   مراجعه 201 زن در نیشابور به تنها کمپ بانوان میزان پرونده های در دست مددکاران 6 برابر استاندارد 32 فرزند خوانده در نیشابور برای 250 متقاضی جدا کردن 5 کودک در یک […]

در یک سال گذشته مددکاران در 610 پرونده همسر آزاری، خشونت فیزیکی، روابط نامشروع مقابل کودک و سوءاستفاده از کودکان مداخله مستقیم کردند 

 مراجعه 201 زن در نیشابور به تنها کمپ بانوان

میزان پرونده های در دست مددکاران 6 برابر استاندارد

32 فرزند خوانده در نیشابور برای 250 متقاضی

جدا کردن 5 کودک در یک روز از خانواده های فاقد صلاحیت!

در سال گذشته هزار و صد تماس با تلفن 123، تلفن اورژانس اجتماعی، برقرار شده که در 610 مورد، که شامل کودک آزاری، همسر آزاری، خشونت فیزیکی، روابط نامشروع مقابل کودک و سوءاستفاده جسمی و جنسی از کودک بوده است،«تیم مداخله در بحران» به موضوعات ورود کرده ا ست.

آزاده مهدیار/ 13 هزار مددجو بدون بعد خانوار در سازمان بهزیستی نیشابور دارای پرونده هستند، سازمانی با ابعاد وسیع فعالیت و وظایف تعریف شده فراوان که یکی از پرمشغله ترین و در عین حال حساس ترین سازمان ها است.

رئیس اداره بهزیستی نیشابور، به مناسبت هفته بهزیستی در نشست خبری با خبرنگاران علاوه بر ارائه گزارش عملکرد این حوزه، آمارهایی نه چندان امیدبخش و حتی گاه نگران کننده از آسیب های اجتماعی و معضلات درون خانواده ها اعلام کرد و آن سوی سکه زندگی آدمیانی را نشان داد که شاید هر روزه از کنارشان عبور می کنیم و از درون دل های شان بی خبریم.

رئیس اداره بهزیستی با دعوت از اصحاب رسانه شهرستان، در پاسخ به سوالات خبرنگاران، گزارشی از آسیب های اجتماعی را ارائه داد.

به گفته صدر،  17 سکونتگاه غیررسمی در نیشابور وجود دارد، که شاخص ترین آن در محله چهارده معصوم است.

او افزود: در سال گذشته 80 کودک آسیب دیده و 86 کودک در معرض آسیب به مرکز معرفی شده اند و در یکی از روزهای سال 5 کودک از خانواده های خود جدا شده اند.

مزاحمت تلفنی برای اورژانس اجتماعی!

در سال گذشته هزار و صد تماس با تلفن 123(اورژانس اجتماعی) برقرار شده که در 610 مورد، که شامل کودک آزاری، همسر آزاری، خشونت فیزیکی، روابط نامشروع مقابل کودک و سوءاستفاده جسمی و جنسی از کودک بوده است،«تیم مداخله در بحران» به موضوعات ورود کرده اند.

صدر در مورد تماس گیرندگان با این مرکز و نتیجه این تماس ها گفت: بخشی از آن ها گزارش مدیران مدارس و آموزش و پرورش بوده است. برای 76 مورد که نیازمند درمان بوده اند در مجموع 45 میلیون تومان هزینه شده است.

صحبت های رییس بهزیستی در مورد تماس ها با این مرکز، طنزی تلخ هم داشت و یک معضل فرهنگی را بر ملا کرد؛ متاسفانه هزار و 160 مورد هم مزاحم تلفنی با شماره 123 تماس گرفته اند!

او افزود: 462 مورد نیز از خدمات اورژانس اجتماعی سیار در شهر استفاده کرده اند.

صدر ادامه داد: در سال گذشته هزار و 124 مورد پذیرش  برای طلاق وجود داشته که البته میانگین سازش زوجین در نیشابور از میانگین استان بالاتر بوده و آمار بهتری را نشان می دهد.

تسهیل قوانین فرزندخواندگی

وی در خصوص متقاضیان فرزندخواندگی گفت: 250زوج متقاضی فرزندخواندگی بوده اند که از این میان برای 32 تقاضا، سرپرستی فرزندخوانده صادر شده است. صدر افزود: متاسفانه بسیاری از زوجین متقاضی کودکان کم تر از 2 سال هستند در حالی که بسیاری از فرزندان ما بالای این سن هستند و باید این فرهنگ سازی انجام شود تا والدین فرزندان دارای سن بالاتر را نیز بپذیرند.

به گفته وی، قوانین فقهی و حقوقی نیز در این راستا تسهیل شده است و امکان واگذاری فرزند به خانم های مجردی که تجرد آن ها قطعی است و شرایط نگهداری فرزند را دارند نیز وجود دارد هر چند تا کنون در این بخش کسی متقاضی نبوده است. 90 نفر از کودکان بدسرپرست نیز قیمی به جز پدر و مادر دارند که ماهیانه 270 هزار تومان یارانه به هر کدام از آنان تعلق می گیرد.

8 کمپ ترک اعتیاد در شهرستان با خدمت رسانی به 3 هزار معتاد

در ادامه گزارش رییس بهزیستی، از افتتاح هفتمین مرکز بازتوانی معتادین و یک مرکز بانوان خبر داده شد که در مجموع در سال گذشته 3 هزار و 100 نفر از این مراکز خدمات دریافت کرده اند. بر اسا این گزارش، 201 نفر خانمِ مبتلا به اعتیاد در یک سال گذشته به این مراکز مراجعه کرده اند.

وی در خصوص خدمات سازمان نیز به مهم ترین ها اشاره کرد: 4 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار برای کمک به معلولین هزینه شده و در حوزه کشاورزی، دامپروری، پرورش زالو و شغل های خدماتی به کار گرفته شده اند، 8 میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت مهدکودک شهری و 2 میلیون تومان برای ایجاد مهدکودک روستایی همیاری سازمان به داوطلبین خواهد بود.

کمک بلاعوض 2 میلیون تومانی به 15 نفر از مددجویان و نیز 8 تا 10 میلیون تومانی به روستاییان جهت ساخت مسکن و نیز ارائه وام، حق انشعابات رایگان و پرداخت بخشی از هزینه های ساختمانی، افتتاحیه بازارچه معلولین، فراهم آوری زمینه اشتغال بهبودیافتگان، ایجاد پایگاه سنجش بینایی و اورژانس اجتماعی در محله چهارده معصوم،  411 روستا از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه استفاده می کنند، برای 75 نفر مناسب سازی مسکن و خودرو صورت گرفته و همه متقاضیان ویلچر و سمعک خدمات دریافت کرده اند و سازمان به این لحاظ کمبودی نداشته است، 527 یارانه بگیر و 5 خانه فرزندان، دو مرکز سالمندان از مراکز تحت نظارت بهزیستی هستند.

750 بیمار روانی مضمن در نیشابور

صدر از 750 بیمار روانی مضمن در شهرستان سخن گفت که شامل مبتلایان به  اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و سایر بیماری های روانی می شوند که 58 نفر از آنان در مرکز روانی رضوان به صورت تمام وقت خدمات دریافت می کنند.

صدر افزود: 484نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و 35 خانواده دارای چندقلو از شیر خشک رایگان استفاده می کنند.

وی با اشاره به ارائه یک وعده غذای گرم در روز به هر کودک در مهدکودک ها، افزود: هیچ کودکی نیست که واجد شرایط حمایت باشد و پشت در مرکز مانده باشد؛ مگر خانواده ها و یا قانون اجازه ندهد.

پرونده های در دست مددکاران 6 برابر استاندارد

این مقام مسئول در مورد تناسب میزان پرونده ها با مددجویان گفت: 70 کارمند سازمان با حجم مراجعه و پرونده بالا در روز مواجه اند. استاندارد تعداد پرونده برای هر مددکار باید 100 پرونده باشد در حالی که این میزان تا 600 پرونده در دست یک مددکار نیز می رسد.

صدر در پایان گفت: مقام دوم والیبال پسران استان و مقام اول ورزش های تیمی دختران در استان حاصل فعالیت های ورزشی مددجویان بهزیستی نیشابور است. وی از نیاز به احداث به سالن ورزشی چند منظوره برای معلولین بهزیستی خبر داد که زمین آن به وسعت 9 هزار متر مربع مهیا است، مطالبه ای که به گفته رئیس اداره، به اطلاع نمایندگان مردم در مجلس نیز رسیده است.