فروغ خراشادی به فست فود لیمو می رسم، به طبقه ی بالا راهنمایی ام می کنند؛ همان جایی که بناست نشست خبری انجمن فرهنگی کتاب سیمرغ با اصحاب رسانه برگزار شود و گزارشی از عملکرد سالانه ی انجمن با حضور مسئولان فرهنگی، سیاسی و نظامی! شهرستان سامان یابد؛ قرار است رونمایی از تفاهم نامه بین […]

فروغ خراشادی

به فست فود لیمو می رسم، به طبقه ی بالا راهنمایی ام می کنند؛ همان جایی که بناست نشست خبری انجمن فرهنگی کتاب سیمرغ با اصحاب رسانه برگزار شود و گزارشی از عملکرد سالانه ی انجمن با حضور مسئولان فرهنگی، سیاسی و نظامی! شهرستان سامان یابد؛ قرار است رونمایی از تفاهم نامه بین دو متولی کباب- شما پیتزا بخوانید- و کتاب هم زینت بخش مراسم باشد. با گذشت 45 دقیقه از زمان مقرر، به دلیل عدم حضور مسئولان، جز ” مجتبی باری” ریاست فرهنگی شورای شهر و ” مهندس کوثری” شهردار منطقه یک که از آغاز تا پایان بودند، نشست خبری لغو می شود و جلسه، با نام دیگری، با خوشامد گویی “محمدی”، یکی از مدیران انجمن، آغاز می شود.

روز قلم است و روی سخنانش با ” حقیقت نگاران ” و ” اهل قلم ” : انجمن پرواز سیمرغ، تنها سمن- سازمان مردم نهاد- ثبت شده ی حوزه ی فرهنگ و کتاب است. این انجمن در برگزاری کارگاه های آموزشی و ارائه ی کتاب هایی با موضوعات “چرا، چه و چگونه بخوانیم؟” برای مدد جویان کمیته امداد، بهزیستی و خوابگاه های دانش آموزی و کارکنان ادارات پیش گام بوده است؛ از اقدامات دیگرش هم برگزاری نشست های تخصصی در مناسبت های مهم حوزه ی فرهنگ و کتاب شهرستان- روزهای ملی عطار و خیام- بوده است. وی در ادامه از تاسیس انجمن های کتاب در شهرستان های نیشابور، اسفراین، قدمگاه و خرو نام برد و به برگزاری جلسات خوانش و معرفی کتاب های خاص برای بیماران خاص و “ام اس”  اشاره کرد. محمدی از فست فود لیمو، سمن خیریه ی موسی بن جعفر، جهاد دانشگاهی و خیرین فرهنگی هم یاد کرد که یار و همراه انجمن پرواز بوده و هستند.

او در پایان سخنانش افزود : قلم وسیله ای برای خلق حقایق و باورها و ابزاری برای ثبت تاریخ و فرهنگ است و با بیان این جمله به استقبال یک طرح و یک خبر ویژه رفت: طرح شورای کتاب و ثبت انجمن نویسندگان ابرشهر( نویسا)

او ابراز داشت که طرح شورای کتاب به صورت پایلوت، تمامی فعالیت های حوزه ی فرهنگ و کتاب را پوشش خواهد داد و افزود: مراحل تکمیل پروسه ی ثبتی انجمن نویسندگان ابرشهر از طریق فرمانداری در حال انجام است.

محمدی ارائه ی توضیحات بیشتر را به دکتر هادی بکائیان سپرد.

او که تا کنون سه کتاب درباره ی تاریخ نیشابور و سفالینه هایش ترجمه کرده است، هدف از تشکیل چنین انجمنی را اعتلای اندیشه ورزی و پژوهش از راه جمع آرا و اندیشه های صاحبان تفکر دانست و گفت: امیدواریم وضع زندگی نویسندگان و مولفان با کمک گروه های مختللف سامان یابد؛ این کار سخت اما ممکن است. این مترجم و مولف نیشابوری، ضمن اشاره به انجمن های دیگری که در حوزه ی فرهنگ فعالیت و برای شناساندن و ارائه ی آثار نویسندگان نیشابوری تلاش می کنند، گفت: با این که همه در یک راستا و تقریبا با هدفی یکسان فعالیت می کنیم، اما وجود یک انجمن تخصصی ویژه ی مولفان، مترجمان و پژوهشگران ضروری به نظر می رسید تا مبحث پژوهش به سامان شود و رونق بگیرد و در ادامه بتوان اهداف گسترده تری را دنبال کرد؛ نیشابور به نسبت جمعیتش بیشترین شمار نویسندگان و پژوهشگران خاموش را داراست و اگر با همکاری و همیاری گروه های فرهنگی بتوان به پژوهشگران امید داد، می شود به کارهای بزرگتر فکر کرد.

انجمن نویسا به مدیریت عامل دکتر محمد احمدآبادی با هیات رئیسه ای متشکل از 9 استاد دانشگاه، پژوهشگر یا فعال حوزه ی کتاب به شرح زیر، شکل گرفته است: دکتر جواد محقق نیشابوری، دکتر نوروز- به سمت رئیس هیات مدیره- دکتر طاهری، دکتر مجد، وحید لسانی، دکتر فرنگیس فرهود، کیمیا امینی و دکتر هادی بکائیان- به سمت نائب رئیس انجمن-

از سخنرانان دیگر این نشست، مجتبی باری بود که به نمایندگی از شورای شهر و به عنوان رئیس فرهنگی شورای شهر، به ایراد سخن پرداخت و گفت: کارهنری و فرهنگی، ارزشمند است و عبادت محسوب می شود. وی بیان داشت: نظر به امکانات و اعتبارات شورای شهر که محدود است، نمی توانیم بیش از توان قول بدهیم چرا که ممکن است شرمنده شویم و نتوانیم از عهده ی تعهدات برآییم. وی افزود : اما تفکر ما همواره بر حمایت و همراهی مولفان و مترجمان بوده است.

در بخش دیگری از مراسم، تفاهم نامه ای میان انجمن فرهنگی کتاب سیمرغ و دکتر قدمیاری، مالک فست فود لیمو، منعقد شد که بر اساس آن یک درصد از درآمد “لیمو” به انجمن سیمرغ اختصاص یافته و جلسات انجمن در محل یاد شده، بدون محدودیت برگزار خواهد شد. در پایان هم پس ازعکس یادگاری، از سوی انجمن سیمرغ لوح های یادبودی به مهمانان ویژه اهدا و در فضای باز پشت بام، از مدعوین پذیرایی شد.