گفت وگوی صمیمانه خیام نامه با مجتبی عطار بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران
گفت وگوی صمیمانه خیام نامه با مجتبی عطار بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران

نکته ی جالب ملاقات با حسن شمشیری اسطوره ی والیبال ایران وافتخار نیشابور بود که در سفر تیم ملی به ایتالیا اتفاق افتاد .ایشان که شنیده بود یک نیشابوری در اردوی تیم ملی است برای دیدن من به رختکن سالن محل مسابقه آمده بود .وی از دیدن من بسیار خوشحال شد.  دغدغه اصلی او دیدن […]

نکته ی جالب ملاقات با حسن شمشیری اسطوره ی والیبال ایران وافتخار نیشابور بود که در سفر تیم ملی به ایتالیا اتفاق افتاد .ایشان که شنیده بود یک نیشابوری در اردوی تیم ملی است برای دیدن من به رختکن سالن محل مسابقه آمده بود .وی از دیدن من بسیار خوشحال شد.  دغدغه اصلی او دیدن کشور و زادگاهش نیشابور یود و آرزو می کرد که هر چه زودتر فرصت این  دیدار فراهم شود

بهترین اوقات زندگی من ؛ هم نشینی با بزرگان والیبال ایران است

والیبال ششمین ورزش تیمی محبوب در جهان است .این ورزش در سال 1895در کشور آمریکا وتوسط ویلیام مورگان ابداع شده است  .امروزه حدود هشتصد میلیون بازیکن والیبال در سراسر دنیا وجود دارند . والیبال قهرمانی جهان قدیمی ترین و مهمترین رویداد این ورزش پس از بازیهای المپیک می باشد وهرچهارسال یک بار برگزارمی شود .کشورمان ایران هم در سالهای اخیر به مدعیان ورزش والیبال درسطح جهان پیوسته است و مقام چهارمی لیگ جهانی والیبال را هم در کارنامه ی خود  دارد .

مهمان این هفته ی ما مجتبی عطار بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران است . وی دارنده ی بالاترین مدرک بین المللی  مربیگری و مدیر آکادمی والیبال عطار در نیشابور نیزمی باشد . با قدردانی از ایشان این گفتگوی صمیمانه  تقدیم شما ورزش دوستان عزیز می شود .

ضمن تشکر از جنابعالی بفرمایید ورزش والیبال را از چه سنی و از کجا شروع کردید؟

من از سنین کودکی با ورزش مانوس بوده و از حدود شش سالگی به ورزش های  ژیمناستیک – دو میدانی و فوتبال می پرداختم . در سن ده سالگی به دلیل شغل پدری(کارمندی ) به خطه ی شمال وگرگان مهاجرت کردیم .ولی  در دوره تحصیلی راهنمایی دوباره به نیشابور برگشتیم . در آن زمان من عضو تیم فوتبال مدرسه ی نظام الملک بودم و به طور اتفاقی وارد ورزش والیبال شدم . دبیر ورزشمان جناب محمود بکاییان که خود ازوالیبالیست های تیم شهرمان بود یک روزاز من درخواست کرد که به تیم والیبال بپیوندم. بازی کردن در تیم والیبال اشتیاقی در من به وجود آورد که تا آن روز تجربه نکرده بودم .این آشنایی با ورزش والیبال موجب علاقه ی شدید من به این ورزش و آینده ساز من شد .

پس از چند سال تمرین و ممارست و در دورا ن دبیرستان برای تیم والیبال  آموزشگاه های شهرستان انتخاب  شدم وپس از آن بود که  با این تیم توانستیم به مقام اول استان برسیم . مربیان ما در آن زمان آقایان عربی و سرچاهی بودند و اعضای تیم عبارت بودند از: حسن روانی- مهدی رودخانه ای – کامران سعید – رضا ناصج و… لازم به ذکراست  که بنده و مهدی رودخانه ای و حسن روانی پس از کسب مقام قهرمانی به تیم والیبال جوانان خراسان دعوت شدیم .

کدام مربیان بیشترین تاثیر را روی شخصیت و زندگی ورزشی شما داشته اند؟

همان طور که گفتم محمود بکاییان اولین مربی من محسوب می شود و بعد از ایشان ایوان بوگانیکف (سر مربی تیم ملی جوانان) – یوسف نعل بندی(تیم پیکان تهران ) – مرتضی عهدی و مصطفی حسینی (تیم پیکان) بیشترین تاثیر را در زندگی ورزشی و شخصیت من داشته اند لذا احترام زیادی برای این مربیان قائلم .

مهمترین باشگاههای صاحب نام والیبال کشور که شما در آنها توپ زده اید، کدام است ؟ 

باشگاه هایی که من درآنها توپ زده ام عبارتند از : جوانان شهرداری مشهد(اولین تیم من ) – سایپای تهران – پیکان تهران (قهرمان ایران در سال 75)– نیروی مقاومت بسیج (دوران خدمت )– قند شیروان – برق تهران – پتروشیمی بندر امام – آلومینیوم اراک – آوش گنبد- بانک صادرات مشهد – داماش گیلان و بالاخره تیم باریج اسانس کاشان

اولین بار در چه سالی به تیم ملی والیبال ایران دعوت شدید؟

من در سال 73 برای اولین بار به تیم ملی جوانان کشور دعوت شدم اما در آن سال نتوانستم به عضویت آن تیم درآیم ، بار دوم هم سال بعد بود که دوباره نیزاز تیم ملی خط خوردم .

این انتخاب نشدن چه  تاثیری روی روحیه شما داشت ؟

من در آن زمان به این نتیجه رسیدم که حتما بازیکنان دیگراز من آماده تر بوده اند که انتخاب شده اند . لذا کوشش خودم را دو چندان کردم و تمرینات ام را با سعی و جدیت بیشتر ادامه دادم تا این که بالاخره توانستم مزد زحماتم را بگیرم و سال های بعد جایگاهم را در تیم ملی بزرگسالان تثبیت کنم.

در مدت پنج سالی که در خدمت تیم ملی والیبال ایران بوده اید چه افتخاراتی را کسب کرده اید ؟

از زمانی که در خدمت تیم ملی (بازیکن لیبرو) بوده ام سعی کرده ام که کیفیت کارم را روز به روز بالاتر ببرم و برای کشورم افتخار بیافرین ام. من وسایراعضای تیم ملی توانستیم با کسب نایب قهرمانی بازیهای آسیایی گوانجو – نایب قهرمانی بازی های آسیا در قطر – مقام سوم آسیایی اندونزی – قهرمانی جام ملت های آسیا در فیلیپین – قهرمانی در ا.ب.س.کاپ تایلند –  قهرمانی مسابقات کشورهای اسلامی در عربستان – و اولین مجوز ورود به جام جهانی والیبال در ایتالیا ، کارنامه ی درخشانی را برای ورزش والیبال ایران رقم بزنیم.

بهترین خاطره ی ورزشی شما چه بوده است ؟

بهترین خاطرات من مربوط به زمانی است که دراردوهای آمادگی تیم ملی والیبال بودم  هم نشینی با بزرگان والیبال ایران همچون: سعید معروف – موسوی – مهدوی – و… مخصوصا دوست صمیمی و هم اتاقی ام در اردوها علیرضا نادی (کاپیتان تیم ملی) از بهترین اوقات زندگی من محسوب می شود .

خاطره ی دیگرم مربوط می شود به زمانی که عضو تیم والیبال سایپای تهران و ضمنا دراستخدام شرکت هم بودم . یک روز که کم خوابی به من فشار آورده بود داخل اتوبوس (سرویس )  خوابم برده بود که  ناگهان با صدای راننده که می گفت آقا  نزدیک قزوین هستیم بیدارشواز خواب پریدم . این خاطره را هرگز فراموش نمی کنم.

نکته ی جالب دیگر دیدار ملاقات با حسن شمشیری این اسطوره ی والیبال ایران وافتخار نیشابور بود که در سفر تیم ملی به ایتالیا اتفاق افتاد .ایشان که شنیده بود یک نیشابوری در اردوی تیم ملی است برای دیدن من به رختکن سالن محل مسابقه آمده بود .وی از دیدن من بسیار خوشحال بود.  دغدغه اصلی او دیدن  کشور و زادگاهش نیشابور بود و آرزو می کرد که هر چه زودتر فرصت این  دیدار فراهم شود .

و بدترین خاطره ی ورزشیِ شما ؟

باخت تیم ملی والیبال و از دست دادن مقام قهرمانی  در فینال بازی های اسیایی گوانجو به ژاپن بدترین خاطره ی زندگی ورزشی من محسوب می شود

دوران قهرمانی و والیبال حرفه ای شما تا چه سال هایی ادامه داشت ؟

من در سن سی و دو سالگی به دلیل آسیب دیدگی شدید از تیم ملی مجبور به کناره گیری شدم اما به بازی در باشگاه ها ادامه می دادم و سر انجام  ورزش حرفه ایم را در باشگاه والیبال باریج اسانس کاشان به پایان بردم .

پس از آن چه شد؟

پس از آن در کلاسهای مربیگری والیبال و در شهرهای کاشان و تهران و آمل شرکت کردم و در نهایت توانستم بالاترین مدرک بین المللی مربیگری در رشته ی والیبال را اخذ کنم .در ادامه ی کارهم  به عنوان مربی و مشاور در خدمت تیم های پد آفند و آلومینیوم اراک بودم وهم اکنون هم سر مربی تیم شهرداری ورامین هستم .

درباره ی راه اندازی آکادمی والیبال عطاردر شهرمان چه گفتنی هایی دارید؟

به دلیل عشق و علاقه به زادگاهم نیشابور و درخواست جمعی از بازیکنان پیشکسوت والیبال  و با توجه به تجربیاتی که داشتم  تصمیم گرفتم یک مدرسه ی حرفه ای والیبال در نیشابور راه انداری کنم که این حرکت با استقبال فراوان مسئولین و هیئت والیبال شهرستان مواجه شد .ضمنا جناب مسلمی (شهردار وقت ) هم با ما همراهی زیادی داشت.

هدف ما از این کاراستعدادیابی و پرورش جوانان مستعد شهر دررشته والیبال است لذا ما همین جا دست یاری به سوی تمامی علاقمندان ورزش والیبال درازمی کنیم و تقاضای همراهی و کمک داریم  .

ضمنا از همکاری مربیان خوبم آقایان مهدی رودخانه ای و رحمانی و خانم ها پیرانی و طاهری کمال تشکر را دارم که از نقطه ی آغاز همراه ما بوده اند.

پس از گذشت حدود یکسال کادر فنی را تقویت کرده و آقایان خانی و صدیقی و خانم آزاد هم به جمع ما پیوسته اند .امیدواریم با همکاری جمعی در راه سربلندی و افتخار شهرمان گام های اساسی برداریم و استعدادهای ورزشی شهرمان را به جامعه ی ورزشی کشور معرفی کنیم . تیم های ما در حال حاضر در مقطع نونهالان – نوجوانان و جوانان فعال می باشند.ناگفته نماند که در بخش والیبال بانوان هم فعال هستیم و امیدواریم قهرمانان این رشته در قسمت بانوان را هم هر چه زودتر به تیم های بزرگ معرفی کنیم .ازآقایان مسیح آبادی و دهنوی هم که کمک و یاور ما بوده اند دوباره  تشکر می کنم

چه برنامه های برای آینده در نظر دارید ؟

از زمانی که کار را شروع کرده ام دو سمینار با همکاری هیئت والیبال شهرستان برگزار کرده ایم که هدف از آن ارتقا سطح دانش مربیان و بازیکنان شهر بوده است .در آینده نزدیک هم قرار است یوتکا ست کوییچ (مربی تیم ملی جوانان و نوجوانان ) یک سمینار آموزشی در شهرستان برگزار کند .

و سخن آخر

در خاتمه از پدرم که تمامی شرایط را برای من مهیا ساخت تا من بتوانم بدون دغدغه به ورزش والیبال بپردازم کمال تشکر را دارم . بعد از آن ازخانواده ومادر وبه ویژه  همسرم که نقش زیادی در پیشرفت ورزشی من داشته اند تشکر می کنم . همچنین از جناب ترشیزیان – مجید شورورزی و مهدی رودخانه ای که صمیمانه ما را یارو یاور بوده اند ممنون و قدر دانم.هدف من بدون هیچ چشم داشتی پیشرفت جوانان مستعد شهر و دیارم می باشد و در این مدت  یک سال و اندی توانسته ایم جوانان مستعد شهرمان را شناسایی و آنها را به تیم های بزرگ و حتی تیم ملی معرفی کنیم .همین جا از اعتمادی که شهروندان و خانواده ها به من داشته اند قدردان و سپاسگزارم و امیدوارم هرچه زودتر روزهای درخشان برای جوانان والیبالست  شهرمان رقم بخورد .