اعتماد به نفس و روش های تقویت آن در نوجوانان
اعتماد به نفس و روش های تقویت آن در نوجوانان

اغلب مردم کلمه ی اعتماد به نفس را بسیار شنیده اند و خود نیز در صحبت های خویش از این عبارت به وفور یاد می کنند اما اینکه اعتماد به نفس چیست و چگونه می توان آن را ارتقاء داد و چه میزان در موفقیت یک فرد موثر است را کمتر کسی می داند. تعریف […]

اغلب مردم کلمه ی اعتماد به نفس را بسیار شنیده اند و خود نیز در صحبت های خویش از این عبارت به وفور یاد می کنند اما اینکه اعتماد به نفس چیست و چگونه می توان آن را ارتقاء داد و چه میزان در موفقیت یک فرد موثر است را کمتر کسی می داند.

تعریف اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یعنی باور داشتن خود و ایمان داشتن به توانایی های خود و این که می توانیم از پس انجام کاری به راحتی برآییم . داشتن خود باوری نوعی انرژی مثبت در انجام دادن صحیح امور محوله در فرد ایجاد می کند.

نوجوان و اعتماد به نفس

پیچیده ترین مرحله ی زندگی هر فردی دوران نوجوانی می باشد چرا که نوجوان نه آن کودک گذشته است و نه آن بزرگسال آینده . لذا اگر بتوانیم زمینه را برای نوجوان فراهم کنیم تا با داشتن اعتماد به نفس بالا از این مرحله به سلامتی عبور نماید می توان امیدوار بود که در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته و در حال پیمودن پله های پیشرفت و ترقی می باشد.

راه های افزایش اعتماد به نفس

1-به هیچ عنوان نگذارید تفکر منفی به ذهن شما راه پیدا کنند چرا که افکار منفی مقدمه ای برای ورود رفتارهای منفی می باشد.

2-هرگز تشویق کردن و مورد تمجید قرار دادن رفتارهای نوجوانان را فراموش نکنیم. چرا که یکی از عوامل اصلی ارتقاء اعتماد به نفس در نوجوانان دیده شدن رفتار آنان از نظر والدین می باشد.

3- نوجوانان انتقاد کنندگان ماهری هستند . اما هرگز با انتقاد پذیری رابطه خوبی ندارند لذا والدین سعی کنند در هنگام انتقاد کردن لحن ملایم و نرمی داشته باشند و از انتقاد نمودن در جمع پرهیز نمایند.

4- همیشه بر روی نقاط مثبت خود تمرکز کنید و آنها را به یاد بیاورید . هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید و تفاوت های فردی را جدی بگیرید.

5- اهداف مشخصی در زندگی برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آن اهداف برنامه ریزی صحیح داشته باشید.

6- والدین به خواسته های نوجوانان احترام بگذارند و از تحمیل نظرات خود به آنان خودداری نمایند به آنان مسئولیت بدهند تا قدرت انتخاب داشته باشند. این امر کمک می کند تا آنان به خود باوری برسند.

7- حسرت گذشته را نخورید حال را در نظر داشته باشید و برای آینده برنامه ریزی نمائید.

8- نشست و برخاست با افراد منفی نگر بدون شک روحیه ی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در انتخاب دوستان مثبت نگر دقت لازم را داشته باشید و از افرادی که نگرش منفی دارند فاصله بگیرید.

9- انسان های موفق هرگز با یک پیروزی مغرور نمی شوند و با یک شکست نیز صحنه را خالی نمی کنند برای ایام شکست خود برنامه ریزی داشته باشید و دنیا را تمام شده تصور نکنید.

10- اگر در کسب اعتماد به نفس دچار مشکل شدید حتما از افراد متخصص ( روان شناس و مشاور ) کمک بگیرید.