فروغ خراشادی/ امیلی پولن را ندیده اید؟ آب دست تان است, زمین بگذارید و به سراغ این فیلم فرانسوی بروید. تماشای این کمدی عاشقانه مواجهه ای سر راست با لحظات تنهایی، شیطنت های کودکانه، بیم و امید، تلاش و تأیید طلبی را برایتان فراهم می کند. ژان پیر ژونه کارگردان فرانسوی، فیلم را با بودجه […]

فروغ خراشادی/ امیلی پولن را ندیده اید؟ آب دست تان است, زمین بگذارید و به سراغ این فیلم فرانسوی بروید.

تماشای این کمدی عاشقانه مواجهه ای سر راست با لحظات تنهایی، شیطنت های کودکانه، بیم و امید، تلاش و تأیید طلبی را برایتان فراهم می کند.

ژان پیر ژونه کارگردان فرانسوی، فیلم را با بودجه ای ۱۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۱ ساخته است اما فیلم با فروش ۱۷۳ میلیون دلاری در گیشه، توجه منتقدان و  علاقمندان را به شدت جلب کرده است. نگاه جدی کارگردان به طنزساری و جاری در زندگی، منحصر به فرد بودن انسان ها، تلاش و تقلای حیات انسانی که پیش از شکل گیری سلول تخم آغاز می شود و عشق، عشقی که هم پاسخ است و هم پرسش، دستمایه ی ساخت این فیلم است. ما در این تریلر تنهایی، ازدریچه ی اندیشه زیست دختری به نام ” آمیلی” به درون زندگی خودمان پرتاب می شویم و با بی شمار لحظه های معمولی اما منحصر به فرد هستی مان ملاقات می کنیم و بهترین لحظات این دیدارها شاید هنگامی باشد که آمیلی مستقیم ازدرون قاب تصویر به چشم هایمان خیره می شود تا با تکان دادن سر، تاییدش کنیم.

به نظر می رسد فیلم نامه نویسان، گیوم لورن و کارگردان اثر، از دل ماجراهای روزمره و دم دستی که در زندگی آمیلی تنها می گذرد، انگیزه گرفته اند و دست به خلق معنایی زده اند که نقطه ی مشترک زندگی های زیادی می تواند باشد.

آمیلی دختری ست که پیش از چشیدن و نوشیدن شیر مادرش، طرد شدگی و تنها ماندگی را مکیده است ،بنا بر این تنها زیستن در آپارتمانی کوچک، گوشه ی پاریس، بر تنهایی اش اضافه نمی کند همان طور که کار در یک کافه ی شلوغ، از تنهایی اش نمی کاهد.

او تنهایی را مثل آب و هوا جزء لاینفک زندگی می داند تا هنگامی که به ناگهان با گزینه ی” کمک پنهانی به دیگران “رو به رو می شود.

روایت ماجراها، عمل و عکس العمل ها و حلقه های وصل رویدادها، آن قدر ملموس، روشن و در عین حال شگفتی آور است که تماشاگر را به خنده وا می دارد.

این که به سادگی و پنهان از دید دیگران، وارد زندگی و جزئیات روابطشان  شوی و با تغییر کوچکی، ماجرایی بزرگ بیافرینی، کاری ست که نه از یک آدم جدی پیچیده، بلکه از دختری معمولی و در جستجوی زندگی بر می آید و همین نکته، همزمان گزندگی این کمدی را هم به رخ می کشد. نکته این جاست که همیشه هم خیرخواهی آمیلی، نتیجه ی دلخواه را ندارد ولی به هر روی، او همه ی تلاشش را کرده است.

آمیلی تجربه ای ازعشق و عاشقی ندارد اما یکی از بازی های” قایم باشک” او را وارد ماجرایی عاشقانه می کند؛ ماجرا باز هم از کمک آغاز می شود اما به جایی ختم می شود که او انتظارش را ندارد و از این جهت، بسیار شبیه زندگی همه ی ماست.

سرگذشت شگفت انگیز آمیلی پولن، در مسیر اصلی و شرایطی که افراد در آن قرارمی گیرند، چندان شگفت انگیز نیست اما در جستن راه حل و چاره جویی، چرا!

تصاویر رنگارنگ، پیام های نیازمند رمزگشایی، پیش بینی رخدادها و چیدمان حوادثی که دومینو وار خط سیر داستان را پیش ببرند، این فیلم را در گیشه، موفق ترین فیلم فرانسوی و در رده ی بهترین های جهان قرار داده است.

شما هم ببینیدش و چند باره ببینید؛ حالتان خوش می شود و شاید مثل من پس از تماشایش به خود بگویید: امید یه چیزِ دیگه س!