تهمت و آثار حقوقی آن
تهمت و آثار حقوقی آن

محسن تقیان – وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه متاسفانه در جامعه ای که زندگی می کنیم که تهمت به یکدیگر رواج پیدا نموده و راحت نسبت به یکدیگرتهمت روا می داریم و فارغ از اینکه این امر جنبه غیراخلاقی و گناهی نابخشودنی در درگاه خداوند است از منظر حقوقی در صورت عدم اثبات […]

محسن تقیان – وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه

متاسفانه در جامعه ای که زندگی می کنیم که تهمت به یکدیگر رواج پیدا نموده و راحت نسبت به یکدیگرتهمت روا می داریم و فارغ از اینکه این امر جنبه غیراخلاقی و گناهی نابخشودنی در درگاه خداوند است از منظر حقوقی در صورت عدم اثبات دارای عواقبی است که به آن می پردازیم:

اگر کسی به دیگری تهمت بزند و نتواند آن را اثبات کند مجازاتش چه خواهد بود ؟ قانون مجازات اسلامی در تعریف افترا مقرر می دارد: هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر کند مطابق قانون آن امرجرم محسوب می شود و اگر نتواند صحت آن ادعا را ثابت کند جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.

مواردی از افترا که موجب حد است نسبت دادن زنا به دیگران است که در اصطلاح حقوقی ” قذف ” نامیده می شود و قذف کننده مستحق مجازات به میزان هشتاد ضربه شلاق است. همچنین قانون مجازات اسلامی بیان می دارد: هر کس عالما عامدا ، به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می گردد ، بدون اطلاع آن شخص ، در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد کند و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد، پس از صدور قرار منع تعقیب یا اعلام برائت قطعی آن شخص ، مرتکب افترا به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

در صورتی که مفتری نتواند تهمتی را که به شما زده اثبات کند، به حبس از یک ماه تا یک سال یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. در پایان باید این نکته را خاطر نشان نمود که از بعد فنی و حقوقی بین تهمت و افترا تفاوت وجود دارد و هر دو جرم محسوب می شوند که وارد شدن به جزئیات خارج از این بحث می باشد.