فروغ خراشادی/ سی و ششمین جشنواره ی فیلم فجر، در راه است. خبرش رسیده که به نیشابور هم می رسد؛ اما هنوز توافق نهایی با تهیه کنندگان فیلم های انتخاب شده، قطعی نشده است. رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد شهرستان از اکران همزمان ۵ یا ۶ فیلم از مجموعه فیلم های جشنواره در نیشابور […]

فروغ خراشادی/ سی و ششمین جشنواره ی فیلم فجر، در راه است. خبرش رسیده که به نیشابور هم می رسد؛ اما هنوز توافق نهایی با تهیه کنندگان فیلم های انتخاب شده، قطعی نشده است.

رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد شهرستان از اکران همزمان ۵ یا ۶ فیلم از مجموعه فیلم های جشنواره در نیشابور خبر می دهد. برای همین تعداد هم، که از مجموع ۲۲ فیلم راه یافته به بخش رقابتی جشنواره ی فجر است، در تکاپوی رایزنی با مسئولان و چانه زنی با تهیه کنندگان هستند؛ عباس کرخی می گوید : آن ها هم حق دارند، یکی دو میلیارد تومان سرمایه بند کرده اند، حالا فیلم شان را بفرستند شهرستان، شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ آخر تهیه کنندگان آدم های صرفا فرهنگی و هنری نیستند، آنها سرمایه گذارند و باید به فکر بازگشت سرمایه باشند. امیدواریم تا اینجای کار که پیش رفته ایم، تا اکران هم برویم.

یعنی ممکن است سیمرغ تا فراز شهر بیاید و بعد با چرخشی فقط برای «مشتی دلار» سر از آشیان دیگری در آورد؟

حالا که پردیس سینمایی شهر فیروزه با سه سالن مجهز و مدرن، با سیستم صدای روزآمد، با خیل مشتاقان و منتظران آماده ی نمایش فیلم های جشنواره است، بگذاریم سیمرغ، جوجه نکرده، پر بگشاید و بگریزد؟

پاسخ مشخصی وجود ندارد؛ همه چیز در این مورد چون همه چیزهای دیگر، در هاله ی ابهام است؛ بیم آن می رود که تا لب چشمه آمده، تشنه برگردیم. نماز باران خوانده شد، حالا باید نماز «اکران» هم بخوانیم.

مسئولان شهرستان از حدود یک ماه پیش، گاه و بیگاه با حرفی، صوتی، سخنی به ما دلخوشی داده اند؛ آخرینش همین دیروز بود؛ فرماندار شیبانی، در نشست خبری ویژه برنامه های جشن انقلاب، قول داد که ۱۸ تا ۲۲ بهمن ماه جاری، نیشابور به عنوان تنها شهر غیر مرکز استان، شاهد اکران همزمان فیلم های فجر باشد اما حالا می شنویم که ممکن است بشود یا نه!

کرخی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور می گوید که بالای ۹۵ درصد اتفاق مبارکِ «اکران همزمان جشنواره فجر» را خواهیم داشت؛ اما ما می دانیم در شرایط کنونی، ۵ درصد احتمال عدم برگزاری هم رقم کوچکی نیست!

در شرایطی که معاونت فرهنگی سینمایی اداره کل ارشاد خراسان رضوی، شورای فرهنگ عمومی، سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی و همه ی شهر به ویژه سینما، خود را آماده ی این رویداد فرهنگی کرده اند، حالا که گاو به دمش رسیده است، احتمال عدم توافق با تهیه کنندگان، تردید را به جان جامعه هنری انداخته است، اما می گویند آدمی به امید زنده است…

جشنواره ی فیلم فجر که از سال ۶۱، به همت بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آغاز به کار کرده است، پیش از انقلاب هم با نام جشنواره ی بین المللی فیلم تهران و با حمایت «بنیادی دیگر» فعالیت می کرده است. اما امروز، «فجر» در حالی سی و ششمین دوره ی خود را پیش رو دارد که در سی و یک استان کشور، در مراکز استان ها، اکران همزمان فیلم ها برقرار است.

این که جایزه ی ویژه ی جشنواره و نماد آن سیمرغ است و خاستگاه سیمرغ، شهر عطار- نیشابور- نخستین دستمایه ی پیشنهاد اکران همزمان فیلم ها در شهرمان بود؛ پیشنهادی که اگر چه امروز جدی تر مطرح و پی گیری شده است، اما سالیانی ست که وجود دارد اما به دلیل نبود زیر ساخت های لازم و در صدر آن ها، سینمایی که گنجایش و پتانسیل لازم برای میزبانی چنین رویدادی را داشته باشد، زیر خاکستر مانده بود. اما با تجهیز و نوسازی سینما، سال گذشته هم زمزمه هایی در این باره به گوش می رسید که به دلایل پیدا و پنهان، بی نتیجه ماند. امسال اما، گمانه زنی ها بیشتر، پیش تر و قوی تر بود و با قول مساعد معاون هنری سینمایی اداره کل ارشاد خراسان رضوی، دکتر افشین تحفه گر- به صورت تلفنی در آیین معارفه ی مدیر اجرایی جدید پردیس سینمایی-  جدی تر شد.

«خیام نامه» پرسش هایی درباره ی برنامه ی اکران، سانس ها، سالن ها و فیلم های انتخابی با ابوالفضل شکیبا، مدیر پردیس سینمایی شهر فیروزه، مطرح کرد. پرسش هایی که نه پاسخ مشخصی نداشت، نه اصولا می توانست پاسخ واضحی داشته باشد.

شکیبا خیلی خلاصه توضیح داد که هنوز فیلم ها قطعی نشده اند اما به محض قطعی شدن، به اطلاع عموم خواهد رسید؛ وی تاکید کرد تا وقتی فیلم قطعی نشود، موارد دیگر چون جدول زمان پخش، انتخاب سالن ها، نکات فنی یا حضور احتمالی برخی عوامل فیلم ها، نمی تواند موضوعیت پیدا کند.

در جشنواره ی امسال که چون سال های پیشین، در دو بخش رقابتی و اهدای جوایز برگزار می شود، برای نخستین بار یک فیلم انیمیشن هم وجود دارد. بخش اهدای جوایز این جشنواره شامل سودای سیمرغ، مستند سینما حقیقت، سینما هنر و تجربه، فیلم کوتاه، غیر رقابتی و… است و قرار شده در آیین پایانی و اهدای جوایز امسال، از اکبر عبدی تقدیر شود.

اتفاقاتی که اگر چه در نفس خودش، زیبا و مهم است، یک اما و اگر بزرگ برای نیشابوریان در دل خود می پرورد؛ آیا سیمرغ فجر در آشیان عطار می نشیند؟