پرواز سیمرغ داستان نویسی در آسمان شرق؛ به زودی فروغ خراشادی/ آیین اختتامیه ی سومین جایزه ی داستان کوتاه سیمرغ نیشابور در پردیس سینمایی شهرفیروزه برگزار شد. عصر ۵شنبه، ۲۸ دیماه ۹۶، انجمن داستان سیمرغ به دبیری مصطفی بیان، میزبان آیینی بود که با استقبال گسترده ی همشهریان و مسئولان همراه شد و ضمن اعلام […]

پرواز سیمرغ داستان نویسی در آسمان شرق؛ به زودی

فروغ خراشادی/ آیین اختتامیه ی سومین جایزه ی داستان کوتاه سیمرغ نیشابور در پردیس سینمایی شهرفیروزه برگزار شد. عصر ۵شنبه، ۲۸ دیماه ۹۶، انجمن داستان سیمرغ به دبیری مصطفی بیان، میزبان آیینی بود که با استقبال گسترده ی همشهریان و مسئولان همراه شد و ضمن اعلام اسامی برندگان، خبرهای دیگری را هم در برداشت که در همین مقال، به آن می پردازیم.  جشنواره ی “اشک  ها و لبخندها” ، با نکوداشت مرتضی فخری، رمان نویس و داستان پرداز نام آشنای شهرمان تکمیل شد، چرا که فخری با ظرافتی که از یک نویسنده انتظار می رود، بزرگداشت خود را به نکوداشت افسانه سرای کودکیش، مادر، تبدیل کرد.

این جشنواره، از بابت حضور چشمگیر مسؤلان سیاسی شهرستان هم قابل توجه بود؛ شماری از اعضای شورای شهر، دکتر گرمابی نماینده ی شهرستان، فرماندار و رئیس اداره ی ارشاد، از جمله ی حاضران در مراسم بودند.

سیمرغ زیر پرو بال بخش خصوصی

جایزه ی داستان کوتاه سیمرغ که ویژه ی ساکنان شهرستان و نیشابوریان غیر مقیم است، با دریافت یکصد و ده داستان، در سومین سال برگزاری رشد قابل توجهی داشته است. از این تعداد، ۸ داستان کوتاه به مرحله ی نهایی راه یافته بود که یکی از آن ها به نام “سگال” به دلیل غیربومی بودن نویسنده اش، به رغم بیشترین امتیاز و قرار گرفتن در جایگاه نخست، از گردونه ی رقابت حذف شد و به این ترتیب، هم داستان نهم بالا آمد و هم دیگر برندگان نیشابوری با بختیاری، از جایگاه قبلی شان، یک پله صعود کردند. در این دوره، علاوه بر  اهدای جوایز نقدی به مقام های اول تا سوم، از ۵ رتبه ی بعدی هم تقدیر شد. همچنین لوح تقدیر و تندیس جشنواره هم به برگزیدگان تقدیم شد.

جایزه ی داستان کوتاه سیمرغ که تنها جایزه ی غیر دولتی در عرصه ی داستان کوتاه، در شرق کشور است، طی سه سال اخیر با حمایت بخش خصوصی آغاز به کار کرده و بالیده است. این رشد موجب شده تا برگزارکنندگان، تصمیم بگیرند جشنواره را در حد ” منطقه ای” گسترش دهند که چنانچه برای دوره ی بعدی اجرایی شود و همکاری نهادهای دولتی را هم جذب کند، جهشی معنادار در عرصه ی ادبیات شهرستان خواهد بود و چه بسا در آینده ای نزدیک، قابلیت تبدیل شدن به یک جشنواره ی ملی را هم پیدا کند.

سیمرغ فرا منطقه ای و ملی می شود

دبیر جشنواره در گفتگو با خیام نامه و درباره ی این خبر ابراز داشت: این گسترش و حضور داستان نویسان معتبر از نقاط مختلف کشور باعث ارتقاء ادبیات داستانی نیشابور خواهد شد. شاید خیلی از دوستان بگویند حضور نویسندگان سایر شهرها باعث دلسردی نویسندگان نیشابوری گردد! در حالی که بنده مخالف این نظر هستم زیرا علاوه بر آشنایی و تبادل تجریبات، دوستانِ نویسنده نیشابوری، با داستان های بهتر آشنا می شوند و می توانند خود را با سایر نویسندگان مقایسه کنند.

بیان در بخشی دیگر از صحبت هایش، در خصوص گسترش این جشنواره، به همایشی ملی گفت: تصمیم بر این است «چهارمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ» را در سطح منطقه ای (استان های شرق کشور) با حضور داوران کشوری برگزار کنیم. هدف نهایی ما برگزاری جایزه ادبی ملی است و بدون شک این اتفاق در دوره ی پنجم روی خواهد داد.

همین موضوع را با مجید نصرآبادی، منتقد و مدرس داستان نویسی, مطرح کردم. وی که سال ها در انجمن های ادبی شهرستان فعالیت داشته و پایه گذار شماری از آن ها بوده است، درباره ی سطح کیفی برگزاری جشنواره ی داستان کوتاه سیمرغ در این دوره، نظر مساعدی داشت و گفت: جشنواره ی امسال نسبت به دو سال گذشته، منسجم تر و منظم تر بود. وی همچنین درباره ی سود یا زیان احتمالی منطقه ای شدن جشنواره چنین گفت: به نظرم هنوز برای منطقه ای شدن زود است. بگذاریم تا داستان نویسی در شهرمان رشد بیشتری داشته باشد و سطح کیفی آن نیز بالا تر رود، تا جایی که توانایی رقابت با سایر داستان نویسان حرفه ای را داشته باشیم.

سرانه ی پایین مطالعه، پاشنه ی آشیل نویسندگان نوپای نیشابور

در حاشیه ی اختتامیه ی جشنواره ی سوم داستان کوتاه سیمرغ، نشست تخصصی آسیب شناسی داستان کوتاه نیشابور هم شکل گرفت. جلسه با خوانش داستان دو تن از راه یافتگان به مرحله ی پایانی، آغاز شد و در ادامه، داوران ضمن نقد آثار، به ارائه ی  نظرات تخصصی برای بهبود و ارتقای سطح داستان نویسی حاضران پرداختند.  نکته ی قابل تامل در مباحث طرح شده توسط داوران، کمبود یا نبود مطالعه ی لازم برای درک عمیق ترعناصر داستانی و پرداخت شخصیت ها بود. از سویی گره افکنی و پایان بندی مناسب به عنوان یک ضرورت، برای بهبود آثار مطرح شد؛ فرحناز علیزاده و حمید بابایی در گفتگو با خیام نامه، ایده های داستانی نیشابوری ها را خوب توصیف کردند اما به طور ضمنی به ضعف های پرداخت، تکنیک و ساختاری داستان هایشان هم اشاره ای داشتند. آن ها ضمن تقدیر از نفس برگزاری چنین جشنواره هایی، آن را زمینه ای برای محک زدن توان و دانش افراد از یک سو و تشویق و انگیزه ای برای حضور بیشتر نوجوانان و جوانان در عرصه ی ادبیات، از دیگر سو دانستند.

جشنواره ی داستان کوتاه با تقدیر از همه عوامل در حالی به پایان رسید که خبر منطقه ای شدن جایزه ی داستان کوتاه سیمرغ، چشم انداز نوینی را برای اسحاب قلم، ترسیم کرد.