تاراج بی رحمانه طبیعت به دست زغال فروشان
تاراج بی رحمانه طبیعت به دست زغال فروشان

تا ماموران به خودبیایند، صدها «تاغ» ارزشمند نیشابور به یغما رفت  فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان به خبرنگاران گفته که از ابتدای امسال 10 پرونده مربوط به کشف کارگاه های قطع، زغال سازی و قاچاق چوب تاغ در شهرستان نیشابور کشف شده است.این در حالی است که این افراد سودجو تا پیش […]

تا ماموران به خودبیایند، صدها «تاغ» ارزشمند نیشابور به یغما رفت 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان به خبرنگاران گفته که از ابتدای امسال 10 پرونده مربوط به کشف کارگاه های قطع، زغال سازی و قاچاق چوب تاغ در شهرستان نیشابور کشف شده است.این در حالی است که این افراد سودجو تا پیش از دستگیری توانسته اند حدود 800  درخت ارزشمند تاغزارهای نیشابور را با هدف زغال گیری نابود کنند و لطمه ای جبران ناپذیر به محیط زیست نیشابور وارد نمایند.

سرهنگ امین رمضانیان، که توضیح نداده این تخریب وسیع چگونه از دید ماموران پنهان مانده تنها به ارایه این آمار بسنده کرده است که هفت نفر متخلف در این خصوص دستگیر شده و هشت نفر دیگر نیز تحت تعقیب قرار گرفتند، این در حالی است که این تخریب گران طبیعت 780 اصله از درختان این گونه ارزشمند را که اهمیت و تاثیر کم نظیری در بیابان زدایی دارد، ریشه کن کرده و به کارگاه هایی در شهرستان نیشابور برای تبدیل چوب آن به زغال انتقال داده اند.

 

 

البته آن چه در گزارش یگان حفاظت اداره منابع طبیعی آمده آمار درختچه هایی است که در این رابطه کشف شده و با در نظر گرفتن مواردی که قبل از دستگیری متخلفان بدل به زغال شده و به بازار سایر استان ها ارسال شده است، احتمالا دامنه این تخریب زیست محیطی فراتر از این ها خواهد بود!

سرهنگ رمضانیان افزوده: سه دستگاه موتور سیکلت، 12 دستگاه خودرو، 2 دستگاه کوره صنعتی فولادی زغال، سه دستگاه اره صنعتی برای برش چوب تاغ به صورت سکه ای و فروش در مراکز استان های مرکزی کشور نیز توقیف شده است.
وی بیان کرد: در این رابطه مجموعا 780 اصله درخت تاغِ قطع شده و علاوه بر آن بیش از پنج هزار و 585 کیلوگرم زغال تهیه شده از این گونه ارزشمند کشف و ضبط شد.
وی با بیان این که امسال پنج انبار تولید و نگهداری زغال نیز در نیشابور شناسایی و پلمب شده، ضرر و زیان وارده به طبیعت از محل قطع این گونه درختی را سه میلیارد و 700 میلیون ریال عنوان کرد.
تاغ‌، درختچه ای با مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما با شبکه ریشه‌ای گسترده است که برای جلوگیری از گسترش کویر از آن استفاده می‌شود و مناطق کویری نیشابور از محل هایی است که بیش از 4 دهه قبل این درختچه ها در مقیاسی وسیع در آن کشت شده است.