نکات عمومی حقوقی و شکلی در تنظیم قرارداد
نکات عمومی حقوقی و شکلی در تنظیم قرارداد

محسن تقیان                                وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه منظور از نکات حقوقی عمومی و شکلی در تنظیم قراردادها، ملاحظاتی است که باید هر شخصی قبل و حین و بعد از قرارداد به آن توجه کند و الا هر چقدر […]

محسن تقیان                               

وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه

منظور از نکات حقوقی عمومی و شکلی در تنظیم قراردادها، ملاحظاتی است که باید هر شخصی قبل و حین و بعد از قرارداد به آن توجه کند و الا هر چقدر قراردادش از جهت فنی و ماهوی دقیق و تخصصی باشد ، هیچ فایده ای ندارد. پس در خصوص نکات زیر باید دقت کافی شود:

1-پیش نویس قرارداد را خوب ببینید و بخوانید و بفهمید.

2-برای امضای قرارداد عجله نکنید. قرارداد را نخوانده امضا نکنید. پیش نویس آن را چند بار مطالعه کنید.

3-در قراردادهای چاپی فقط به مطالب دست نویس اهمیت ندهید. قسمت های چاپی را هم بخوانید و در صورت تعارض با موارد دستنویس، آن ها را خط بزنید.

4-مکان تنظیم قرارداد در متن قرارداد تصریح شود.

5-قرارداد را تایپ کنید تا همه نسخه های آن متحد المتن و متحد الشکل باشد.

6-کلیه صفحات قرارداد امضا شود، نه فقط صفحه ی آخر! کلیه اوراق قرارداد امضا شود و در قرارداد به پیوست داشتن و در کلیه اوراق پیوست نیز به منضم بودن به قرارداد شماره …. مورخ … تصریح شود.

7-از طرف بخواهید در ذیل امضای خود نام کامل خود را به همراه تاریخ با دست خط خودش درج کند و اثر انگشت هم بزند.

8- تعداد نسخه های اصل قرارداد ذکر شود و این که مبادله گردیده است.

9- اگر نسخه های قرارداد کاربنی است، نسخه های کاربنی، بدون کاربن امضاء شود. چون به اعتقاد برخی نسخه کاربنی نسخه اصل نیست.

10-از خط خوردگی ، ابرو باز کردن، عوض کردن خودکار، نوشتن مجدد روی امضا، پررنگ کردن یک کلمه یا عدد و… پرهیز شود .

11- مواظب اشکال تایپی و سهو قلم و غلط املایی و صفرها و ریال و تومان و تاریخ ها و… باشید. در آینده می تواند راه سوء استفاده را باز کند.

12-اسم کامل شناسنامه ای و پسوند ها و پیشوند های نام و نام خانوادگی طرف در قرارداد نوشته شود. صفحه توضیحات شناسنامه را هم ببینید. اگر طرف قرارداد دارای اسم مستعارو لقب مشهور است، به این موضوع نیز در قرارداد اشاره شود.

13- فضاهای خالی و فاصله بین کلمات امکان جعل را زیاد می کند.

14- خودکار یا قلمی که قرارداد با آن نوشته می شود و طرف مقابل با آن امضاء می کند ، موضوع مهمی است که باید جدی گرفته شود. باید مواظب خودکارهایی که جوهر آن بعد از چند روز محو می شود، باشید.

15-قرارداد به امضای شهود معتبر برسد و مشخصات شهود ذکر شود.

16- قرارداد باید دارای تاریخ و شماره باشد.

    17- حتی اگر نمی توانید در پیش نویس قراردادی که جلوی شما گذاشته اند تغییری دهید، باز هم با مشاور حقوقی و وکیل متخصص قرارداد ها مشورت کنید.