مریم عارفی پور- نویسندگان و علاقمندان به آثار «اورهان پاموک» نشست ادبی با عنوان «شبی با اورهان پاموک» برگزار کردند. این نشست ادبی توسط انجمن کتاب سیمرغ و با مشارکت انجمن داستان سیمرغ نیشابور، شنبه دوم دی ماه در کتابخانه شریعتی برگزار شد. در این جلسه سیما رحمتی، فاطمه سوقندی و نازنین علیمردانی به ترتیب […]

مریم عارفی پور- نویسندگان و علاقمندان به آثار «اورهان پاموک» نشست ادبی با عنوان «شبی با اورهان پاموک» برگزار کردند.

این نشست ادبی توسط انجمن کتاب سیمرغ و با مشارکت انجمن داستان سیمرغ نیشابور، شنبه دوم دی ماه در کتابخانه شریعتی برگزار شد.

در این جلسه سیما رحمتی، فاطمه سوقندی و نازنین علیمردانی به ترتیب به معرفی و بررسی رمان های «زندگی نو»، «نام من سرخ» و «موزه معصومیت» از این نویسنده ترک پرداختند و در ادامه مصطفی بیان به اسرار داستان نویسی اورهان پاموک پرداخت.

«اورهان پاموک»  متولد ۷ ژوئن 1952در استانبول است. اوج شهرت پاموک زمانی بود که رمان «نام من سرخ» را در سال ۱۹۹۸ منتشر کرد که انبوهی از جوایز ادبی در کشورهای مختلف و جایزه نوبل ادبیات 2006 را برایش به ارمغان آورد. در ژانویه ۲۰۱۶ جدیدترین اثر اورهان پاموک با عنوان «زنی با موهای قرمز» انتشار یافت. پاموک این رمان را تحت تاثیر داستان رستم و سهراب شاهنامه فردوسی نوشته است. او در مورد قهرمانان این رمان می ‌گويد: من اهميت زيادی برای فرد قايلم. بايد به ظرافت‌ ها، شكنندگی و تراژدی افراد، دلسوزی پدران نسبت به پسران‌ شان و همدردی پسران با پدران‌ شان توجه بيشتری کرد.

در پایان جلسه به موضوع اندیشه و نگاهِ انتقادی اورهان پاموک در سه اثر بررسی شده پرداخته و توضیح داده شد که: «اورهان پاموک را بايد يک نويسنده ديد؛ نه يک شخص سياسی.»  اورهان پاموک معتقد است: «در همه ی کشورها آزادى اندیشه و بیان، حقوق طبیعی انسان هاست، این آزادی ها که انسان ‏هاى امروزى به اندازه آب و نان، خواستار آن هستند، هرگز نباید به ملاحظه احساسات میهن پرستی، حساسیت هاى اخلاقى و مذهبی و از همه بدتر منافع اقتصادی و نظامى محدود شود».

مصطفی بیان، داستان نویس و دبیر انجمن داستان سیمرغ نیشابور به خبرنگار خیام نامه گفت: باعث افتخار است که شبی را به اورهان پاموک در نیشابور اختصاص داده ایم تا بتوانیم با این نویسنده مشهور ترک که تمام آثارش به زبان فارسی برگردانده شده و جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرده است، آشنا شویم.

وی همچنین گفت: انجمن داستان سیمرغ نیشابور درصدد است که به معرفی نویسندگان ایران و جهان بپردازد؛ و از همین روست که تاکنون 22 شب مانند شب های ادبی «کازوئو ایشی گورو»، «دایی جان ناپلئون»، «آلبرکامو»، «نادر ابراهیمی»، «سیمین دانشور»، «هوشنگ گلشیری» و «صادق چوبک» برپا کرده است.