خطری که با تلاش آتش نشانان از بیش گوش شهر گذشت
خطری که با تلاش آتش نشانان از بیش گوش شهر گذشت

پایان پنج روزاضطراب و نگرانی از یک انفجار بزرگ آتشِ بی صدا در انبار گندم کارخانه آرد نیشابور در حالی با همت شبانه روزی ده ها آتش نشان نیشابوری مهار شد که در میان آرامش زندگی روزمره مردم، برای خاموش کردن این «حریقِ خاموش و بی صدا»، که در آن هر لحظه احتمال انفجاری مهیب […]

پایان پنج روزاضطراب و نگرانی از یک انفجار بزرگ

آتشِ بی صدا در انبار گندم کارخانه آرد نیشابور در حالی با همت شبانه روزی ده ها آتش نشان نیشابوری مهار شد که در میان آرامش زندگی روزمره مردم، برای خاموش کردن این «حریقِ خاموش و بی صدا»، که در آن هر لحظه احتمال انفجاری مهیب وجود داشت، ساعات و روزهایی سراسر التهاب و نگرانی برای آتش نشانان و خانواده های آن ها سپری شد.

اما سر انجام پس از 5 روز تلاش و در سه شیفت کاری، آتش نشانان توانستند آتش انبار گندم کارخانه آرد را به طور کامل خاموش کنند.

مدیر عامل آتش نشانی نیشابور با اعلام این موضوع، گفت: آتش سوزی در یکی از انبارهای گندم کارخانه آرد در حالی به طور کامل خاموش شد که در طول 5 روز عملیات آتش نشانان برای خاموش کردن آتش خطر انفجار در این انبار وجود داشت.

مهدی حسینی  تصریح کرد: با توجه به این که گرد و غبار گندم و آرد قدرت انفجاری بسیار بالایی دارند و در صورت رسیدن کوچکترین جرقه و یا شعله آتش به این غبارات احتمال انفجار وجود دارد، کار تخلیه انباری که دچار آتش سوزی در زیر گندم ها شده و به صورت کند سوزی در حال پیشروی بود بسیار سخت و خطرناک بود، اما خوشبختانه با مدیریت صحیح عملیات و تلاش شبانه روزی آتش نشانان و پرسنل کارخانه آرد، آتش خاموش شد و 18000 تن گندم این سوله نیز به طور کامل تخلیه گردید.

وی تشریح کرد: پس از اعلام این آتش سوزی دو تیم از آتش نشانان و دو مدیر منطقه به همراه دو مسئول ایستگاه مربوطه به محل اعزام شدند و توانستند آتش را در ساعات اولیه مهارکنند. اما با توجه به این که آتش در درون انبار، خانه کرده بود و به صورت کند سوزی پیشرفته بود امکان خاموش کردن کامل آن بدون تخلیه کامل سوله امکان پذیر نبود.

وی که روز بعد خود شخصا در محل آتش سوزی حاضر شده بود، به «خیام نامه» گفت: با تشکیل کمیته اضطراری متشکل از کارشناسان آتش نشانی به بررسی راهکار های موجود برای خاموش کردن آتش پرداختیم . تمام راهکارها به تخلیه انبار ختم می شد که این کار با توجه به وجود آتش در پایین سیلو و گرد و غبار در بالای سیلو خطر انفجار را در پی داشت.

آتش پاد حسینی افزود: کار تخلیه با توجه به حجم زیاد گندم و زمان بر بودن آن تا رسیدن به شعله های آتش آغازشد و همزمان جلسه ی دیگری با حضور مدیر کارخانه و کارشناس HSE  شرکت در محل سازمان برگزار شد و مجدد راهکارهای موجود برای کم کردن خسارت و پیشگیری از انفجار مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت تمامی کارشناسان به این نتیجه رسیدند که کار تخلیه انجام شود و همزمان کار سرد کردن کانون حریق نیز به هر شکل ممکن صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: برای این منظور با استفاده از لوله های فلزی به طول 6 متر که به داخل گندم فرو برده شد آب به محل کانون حریق تزریق شد که آب خروجی از پایین داغ بود و این بیانگر درست بودن هدف نشانه رفته توسط آتش نشانان بود.

مدیر عامل آتش نشانی گفت : همزمان کار تخلیه گندم ها و انتقال آنها به انباری در خارج از شرکت به سرعت در حال انجام بود که پس از 4 روز در صبح روز جمعه گندم های سالم به پایان رسید و گندم های سوخته پدیدار شد که مدیر فنی و عملیات سازمان که در این 4 روز نیز به طور مرتب بر عملیات را نظارت می کرد در محل حاضر شد و خود به داخل انبار رفته و کار خاموش کردن و تخلیه گندم های سوخته ادامه پیدا کرد و در ساعت 14:30 روز جمعه کار به طور کامل به پایان رسید.

حسینی با تشکر از رشادت و ایثارگری تمامی همکاران ش که در این عملیات شرکت داشتند، گفت: کار تخلیه و خاموش کردن آتش در این انبار، کاری بسیار دشوار و نفس گیر بود که برای انجام آن آتش نشانان در 5 شیفت کاری و تمامی کارشناسان و مسئولین ایستگاه های درگیر در عملیات برای انجام آن تلاش شبانه روزی داشتند و درایت کارشناسان آتش نشانی و مهندسین کارخانه آرد موجب شد که از سوختن سرمایه بزرگ نان مردم جلوگیری شود و از طرفی از خطر جدی انفجار و تلفات جانی احتمالی نیز پیشگیری به عمل آید.

وی در خصوص علت آتش سوزی و میزان خسارت گفت: علت آتش سوزی جوشکاری در قسمت یکی از قیفهای خروجی گندم بود که حرارت ناشی از آن موجب آغاز کندسوزی و سرایت آرام آتش به گندم های داخل سوله شده بود، که درنهایت موجب آتش سوزی گردید. به گفته وی بر اثر آن بر اساس برآورد های اولیه صورت گرفته از سوی مالک حدود 80 تن گندم سوخته ، 150تن بر اثر دود بو دار شده ، 100تن آب خورده و رطوبت دیده و 160 تن نیز در اثر گرما کسر رطوبت داشته که کسر وزن پیدا کرده است که با این حساب حدود 600 میلیون تومان خسارت وارد شده است . این در حالی است که حدود 30هزار تن گندم در این سوله انبار شده بود که 18 هزار تن ان در معرض آتش بود و تخلیه گردید.

وی گفت در این عملیات 240نفر ساعت نیروهای عملیاتی آتش نشانی کارانجام دادند و 10 نفر از کارشناسان سازمان نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در پیشرفت این عملیات شرکت داشته اند که از این بین تلاش مهندس ثابت ایمانی، مدیر فنی و عملیات سازمان، بسیار قابل تقدیر است.

مدیرعامل  آتش نشانی از شرکت های صنعتی خواست که در هنگام تعمیرات و جوشکاری اصول ایمنی را رعایت کنند و حتما از کارشناسان ایمنی و آتش نشانی در کارخانه ها به کارگیری نمایند و همچنین از مشاوره با آتش نشانی  و تجربیات کارشناسان این سازمان استفاده نمایند تا از بروز حوادث و آتش سوزی ها جلوگیری شود.