استاد دانشگاه کلمبيا و علاقه اش به نيشابور ( کلبه کتاب )
استاد دانشگاه کلمبيا و علاقه اش به نيشابور ( کلبه کتاب )

 مهدي کاکولي درود! اين هفته با معرفي دوتا کتاب تازه از مولفان نيشابوري همراه شما هستيم. يکي تاريخي و ديگري داستان. بعد هم نگاهي کوتاه مي کنيم به تازه هاي نشر در هفته اي که گذشت. فعلا برويم به يک مجلس اعياني! اعيان نيشابور هفته ي گذشته در کتابکده فرانديشه از کتاب «اعيان نيشابور» رونمايي […]

 مهدي کاکولي

درود! اين هفته با معرفي دوتا کتاب تازه از مولفان نيشابوري همراه شما هستيم. يکي تاريخي و ديگري داستان. بعد هم نگاهي کوتاه مي کنيم به تازه هاي نشر در هفته اي که گذشت. فعلا برويم به يک مجلس اعياني!

اعيان نيشابور

هفته ي گذشته در کتابکده فرانديشه از کتاب «اعيان نيشابور» رونمايي شد. اين اثر تاليف «ريچارد بوليت» است و ترجمه اش با همکاري دکتر «هادي بکاييان» و دکتر «حميدرضا ثنايي» منتشر شده است. در مقدمه کتاب به قلم مترجمان آمده است:

«از دهه هاي آغازين قرن بيستم آمريکايي ها با حمايت دولت، برخي دانشگاه ها و خصوصا موزه هاي کشور خود براي دست يابي به آثار تاريخي نواحي مختلف ايران شروع به کسب امتياز کاوش کردند. يکي از نواحي جذاب براي آنان شهر نيشابور بود که بر اساس منابع تاريخي و آثار باستان شناختي به دست آمده از پيشينه کهن و درخشاني برخوردار بوده است…. يکي از مهم ترين اين پژوهشگران که به ويژه به تاريخ نيشابور و خصوصا بررسي طبقه اعيان اين شهر در قرون ميانه علاقه نشان داد، ريچارد بوليت، استاد دانشگاه کلمبيا بود. حوزه مطالعاتي او تاريخ اسلام، خاورميانه و ايران است و به دليل علاقه به تاريخ و فرهنگ نيشابور، پايان نامه دکتراي خود با عنوان «Patricians of Nishapur» را که اينک ترجمه آن پيش روي شماست، با راهنمايي استاد خود جورج مقدسي به رشته تحرير در آورد.»

کتابي درباره کتاب

چند سطر ديگر از اعيان نيشابور و مقدمه ريچارد بوليت بخوانيم:

«اين کتابي است درباره يک شهر؛ کتابي درباره يک طبقه اجتماعي و بالاتر از همه، شايد کتابي درباره کتاب. شهر نيشابور، يکي از کلان شهرهاي بزرگ خاورميانه و درواقع يکي از کلان شهرهاي دنيا در سده هاي 4تا6 قمري (10تا12ميلادي) بوده است. در قياس با کوششي که مورخان جديد در بررسي شهرهاي مشابه نيشابور به عمل آورده اند، اين کتاب شروعي بسيار ناچيز است. کارهايي بيش از اين مي توان انجام داد و اين آرزو و هدف نويسنده است که زماني بخشي از اين مهم را بتواند به ثمر رساند. به هررو، در اين جا شهر در وهله اول، محيطي براي گروهي از مردم يعني اعيان نيشابور است. منحصر به فرد بودن اين شهر -که عبارت بود از وسعت خاص آن، موقعيت، صنايع، اختلاط قومي و غيره- انديشه ها و تکاپوهاي اين گروه از مردم را شکل داده بود. با آن که بررسي اين موضوع بي ترديد دشوار است، ممکن است همين گروه هاي اجتماعي در شهر قرون وسطايي ديگري به سادگي قابل تشخيص باشد و اين منوط به آن است که فرصت درک شرايط ويژه و متمايز آن شهر ممکن باشد. بنابراين، آن چه حقيقت اعيان نيشابور است، از جهاتي واقعيت اعيان شهرهاي ديگر نيز هست و از برخي جهات نه. دنيايي از جدل درباره اين تشابهات و تفاوت ها نهفته است.»

*** «اعيان نيشابور» را انتشارات مرنديز در 324 صفحه و با قيمت 20هزار تومان منتشر کرده است. اين کتاب در کلبه کتاب کليدر در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

سيب به سر!

برويم به سراغ آقاي «محسن درجزي» داستان نويس نيشابوري که پس از رمان هاي «سالها درنگ» و «آشوب» باز هم با کتابي تازه با عنوان «سيب به سر» به کتابفروشي ها آمده است. اين رمان 468 صفحه اي را «انتشارات کتابدار توس» منتشر کرده و نويسنده در صفحه شناسنامه کتاب از حميد زروندي و شهر کتاب پرنيان به خاطر مساعدت در انتشار اين کتاب نام برده است. بي هيچ توضيح بيشتر، سطرهاي آغازين «سيب به سر» را با هم مي خوانيم.

همه از يک قماش!

«زنگ مدرسه ي اديب در ميدان محلوج فروش ها، واقع در دروازه عراق نيشابور به صدا در آمد. بچه ها که انگار از زندان آزاد شده باشند، صحن مدرسه را با دويدن و فرياد کشيدن ترک مي کردند. مدير مدرسه اديب در کنار دکان علافي حاج رجب ايستاده و مشغول گفتگو با ميرزا سيف الله بود؛ مردي که پشت اندر پشتش همه آدماي استخوان دار و ملايي بوده اند:

-حاج ميرزا مي دوني تو بحر چي هستم؟ من اين بازار را عينهو رودخانه مي بينم! رودخانه اي گل آلود که در بسترش آرام و بي صدا مي لغزه و فراز و فرود را پشت سر مي گذاره. بله ميرزا سيف الله، در اين رودخانه هيچ موجي سرکشي نمي کنه. خودش رو به در و ديوار رودخانه نمي کوبه، آشوب به پا نمي کنه. توي بستر رودخانه برتري موجي بر موج ديگه رو نمي بيني! نگاه کن، رودخانه آرام و متين و به يک قرار پيش مي ره. من اين بازار رو عين يه رودخانه مي بينم، بازار رودخانه است و آدم ها در حکم آب. مقبول و متين و سر به راه، مطيع، حرف گوش کن، تسليم و شاکر! تو اين بازار کسي بر ديگري برتري نداره، صاف و ساده، يک دست و از يک قماش!»

تازه ها

خب تازه ها را با يک داستان کودکانه آغاز مي کنيم. نشر هوپا يک مجموعه ي چهارجلدي منتشر کرده از «مارک هادون» با عنوان «مامورZ» که البته هرکدامش يک عنوان خاص دارد. احتمالا دوستداران کارآگاه سيتو اين مجموعه را هم بپسندند.

يک کتاب تازه از «پائولو کوئليو» آمده با عنوان «ماتا هاري» که ادعا شده آخرين کتاب اين نويسنده ي برزيلي است. البته چون هنوز نخوانده ام مطمئن نيستم که قبلا با نام ديگري ترجمه نشده باشد! به هرحال اين کتاب 200 صفحه اي را انتشارات پارميس با قيمت 18هزار تومان منتشر کرده است.

نشر آگه از حامد حجت خواه کتابي درباره نيچه منتشر کرده با عنوان «چشم انداز نيچه» که 194 صفحه و 15هزار تومان قيمت دارد.

از «شهيار قنبري» کتاب «بنويس ساعت پاکنويس» منتشر شده. البته پيش تر کتابي با همين اسم از ايشان منتشر شده بود ولي اين کتاب، متن کامل تري دارد که در 256 صفحه و با قيمت 25هزار تومان به کتابفروشي ها رسيده است.

انتشارات سايه سخن براي دوستداران روانشناسي مجموعه کتاب هاي کم حجم و متنوعي را منتشر کرده که به مجموعه اي از مهارت هاي زندگي مي پردازند. از جمله «مديريت استرس»، «مهارت ارتباط» و «حل تعارض». اين کتاب ها به طور ميانگين هر کدام 50 صفحه دارند و قيمت هر جلد هم 9هزار تومان است.

نشر چشمه از «عليرضا محمودي ايرانمهر» مجموعه داستاني را با عنوان «بارون ساز» منتشر کرده. اين کتاب 178 صفحه و 16هزار تومان قيمت دارد.

همين انتشارات براي دوستداران رمان هاي خارجي کتابي با عنوان «تعقيب» منتشر کرده که نويسنده اش «آله خو کارپانتيه» و مترجمش ونداد جليلي است.

با کودکان شروع کرديم با نوجوانان هم به پايان مي بريم. کتاب تازه اي از نشر «باژ» با عنوان «سه تاج شوم» به بازار آمده که يک رمان پرماجراي نوجوانانه است. نويسنده اين کتاب «کندرا بليک» و مترجمش هم محمدصالح نوراني زاده است. 496صفحه و 31هزار تومان هم قيمت دارد. تا ديداري ديگر بدرود!