اعيان نيشابور رخ نمودند
اعيان نيشابور رخ نمودند

مردم نيشابور بايد قدر اين کتاب را بدانند فروغ خراشادي/ اعيان نيشابور عنوان کتابي تاريخي نوشته ي «ريچارد بوليت» است که شامگاه شنبه 18 آذرماه 96 در کتابکده ي فر انديشه رونمايي شد. دکتر هادي بکائيان، که تا کنون دو ترجمه و يک تاليف در باره تاريخ تمدن و فرهنگ نيشابور به سر انجام رسانده […]

مردم نيشابور بايد قدر اين کتاب را بدانند

فروغ خراشادي/ اعيان نيشابور عنوان کتابي تاريخي نوشته ي «ريچارد بوليت» است که شامگاه شنبه 18 آذرماه 96 در کتابکده ي فر انديشه رونمايي شد.

دکتر هادي بکائيان، که تا کنون دو ترجمه و يک تاليف در باره تاريخ تمدن و فرهنگ نيشابور به سر انجام رسانده است به اتفاق دکتر حميدرضا ثنايي، عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي ، اين کتاب را ترجمه کرده است. کتاب به تاريخچه و شجره نامه ي9 خاندان بزرگ نيشابوري پرداخته است. اين اثر علاوه بر اين بر وضعيت اعيان، به آموزش، رقابت ها، چالش ها با حکومت و نقش آن ها در زوال نيشابور توجه نموده است. مترجمان علاوه بر برگردان اثر مواردي  را که نيازمند به توضيح دانسته اند با رجوع به منابع اصلي کتاب توضيح داده اند.

در آئين رونمايي از کتاب «اعيان نيشابور»، جمعي از اساتيد و دانشجويان تاريخ، علاقمندان به فرهنگ و پيشينه ي نيشابور و شماري از خبرنگاران حضور داشتند. عباس کرخي، رئيس اداره ي فرهنگ و ارشاد اسلامي هم هنگام رونمايي از کتاب در جلسه حاضر بود.

در اين نشست، مترجم به توضيح فصل هاي کتاب پرداخت و بخش هايي را که نياز به تصحيح و تطبيق داشته برشمرد.

بکاييان عنوان کرد: ترجمه ي اثر به دليل مراجعه به اسناد برجاي مانده، همچنين وسواسي که مترجمان در تصحيح، ارجاعات و پايبندي به شيوه ي نگارش ادبي «بوليت» داشتند، 4 سال به درازا کشيده است. وي تاکيد نمود اين اثر نه متعلق به نيشابور بلکه مربوط به يکي از مهم ترين ادوار ميانه تاريخ ايران پس از اسلام و بررسي طبقه اعيان نيشابور به عنوان مرکز سياسي- اداري و فرهنگي يکي از کلان شهرهاي دنياي اسلام در قرون ميانه است.

يکي از حاضران در جلسه، نازنين صفايي، دانشجوي دکتراي تاريخ و عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور، درباره ي اين کتاب گفت: مردم نيشابور بايد قدر اين کتاب را بدانند؛ زندگي اعيان نيشابور کتابي است که مي تواند مرجع مقالات و تاليفات ديگري قرار گيرد.

 

پس از رونماييِ کتاب، بکائيان، بخش هايي از کتاب را قرائت کرد که مورد توجه و استقبال حاضران قرار گرفت. نشست رونمايي «اعيان نيشابور» با جشن امضاي کتاب به پايان رسيد.