نشر نيشابور، کوانتوم فضايي و حل مشکلات بشري ( کلبه کتاب )
نشر نيشابور، کوانتوم فضايي و حل مشکلات بشري ( کلبه کتاب )

مهدي کاکولي درود! هفته کتاب و کتاب‌گردي و همايش و نمايش و هرچي بود همه تمام شد و رفت پي کارش تا سال ديگر. البته «طرح پاييزه کتاب» با کمي تاخير شروع شده است. اين طرح مثل طرح‌هاي قبلي (عيدانه و تابستانه) چند وقتي است که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار مي‌شود و […]

مهدي کاکولي

درود! هفته کتاب و کتاب‌گردي و همايش و نمايش و هرچي بود همه تمام شد و رفت پي کارش تا سال ديگر. البته «طرح پاييزه کتاب» با کمي تاخير شروع شده است. اين طرح مثل طرح‌هاي قبلي (عيدانه و تابستانه) چند وقتي است که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار مي‌شود و هدفش هم ظاهرا که حمايت از کتابفروشي‌هاست. طرح پاييزه از دوم آذر شروع شده و به مدت يک ماه مي‌توانيد با ارائه کارت ملي از کتابفروشي‌هاي عضو اين طرح، 20 تا 25 درصد تخفيف بگيريد (البته تا سقف 100هزار تومان.) درواقع تخفيفي که کتابفروشي‌ها به شما مي‌دهند بعدا از طرف وزارتخانه به عنوان يارانه حمايتي دولت براي گسترش کتابخواني به آن‌ها پرداخت خواهد شد. به همين دليل و براي نظارت بر اجراي درست اين طرح، تمامي فاکتورها بايد در سيستم يکپارچه اينترنتي ثبت شود و براي محکم‌کاري از طرف خانه کتاب تهران، با بعضي از خريداران تماس مي‌گيرند و راستي‌آزمايي مي‌کنند! حالا اين که تهِ اين ماجرا آيا مردم، کتابخوان مي‌شوند يا نه، و اين که مشترياني که به بهانه تخفيف به کتابفروشي‌ها سر بزنند در اوقات ديگر سال هم کتاب خواهند خريد يا نه؛ و اين که مقامات محترم مدام آمارهاي فروش کتابها را در جدول و نمودارها به رخ همديگر مي‌کشند يا نه! بحث جداگانه‌اي است که ازش مي گذريم! برويم به سراغ يک کتاب نيشابوري تر و تازه.

از هستيشناسي تا پزشکي و داروسازي

دکتر «عليرضا بيان» را که حتما مي‌شناسيد. انتشارات افراز به تازگي کتابي را با عنوان «از هستي‌شناسي تا پزشکي و داروسازي» منتشر کرده است که مولفش آقاي بيان هستند و دکتر عظيمي‌نژاد هم مقدمه‌اي بر آن نوشته‌اند. اين کتاب همان‌طور که در روي جلدش هم آمده است از فرضيه‌اي به نام «فرضيه کوانتوم فضايي» سخن مي‌گويد که حاصل تفکرات دکتر بيان است. دکتر عظيمي‌نژاد مي‌گويد: «آن چه در صدور پيام‌هاي ساخت پروتئين و فعاليت سلول‌هاي زنده توسط هسته و ژن‌هاي موجود در آن ساليان زيادي است که افکار ما را به خود معطوف داشته است فرايندهاي بيوشيميايي يا آبشارهاي متعاقب اتصال مولکول به رسپتور يا شبکه‌هاي ژني آن نيست بلکه آن نيروي پنهاني است که عامل شروع اين فرايند پيچيده مي‌‌شود. در اين کتاب تلاش شده است تا ضمن متبادر ساختن سوالاتي که به نظر مي‌رسد بيشتر شبيه فرضيه‌اي جديد باشد ماهيتي براي اين نيروهاي پنهان معرفي شود. تلاشي ارزشمند با امتزاج نظريه‌هاي فيزيکي نسبيت و کوانتوم با بيوشيمي و ژنتيک صورت گرفته است که مطالعه آن را به علاقمندان حوزه‌هاي مختلف علوم زيستي و پايه توصيه مي‌کنم.»

اما خود دکتر عليرضا بيان هم در پيشگفتار کتاب نوشته‌اند: «آنچه در اين کتاب تقديم به علاقه‌مندان دانش و بصيرت مي‌گردد گستره‌اي دست‌نيافته از علوم گوناگون به ويژه زيست‌شناسي، پزشکي و فيزيک نبوده بلکه تنها نگاهي ژرف‌نگرانه تر به تجربه‌هاي ديرينه‌ي دانشمندان و پژوهش‌هاي دانشمندان و پژوهش‌هاي انديشمنداني است که عمر خود را در راه روشني بخشيدن به عرصه‌هاي تاريکِ باورهاي نادرست بشري سپري نموده و رهيافت حاصل از اين تلاش و شيدايي را، پس از صعود از نردبان تکامل، فروتنانه در پهن دشت نيازهاي بشري قرار داده‌اند.»

بياييد چند سطر از اين کتاب را با هم بخوانيم:

«ما بر اين عقيده‌ي خود راسخ و استوار مي‌باشيم که در صورت درک عميق و کاربرد دقيق فرضيه کوانتوم فضايي، توانايي‌هاي قابل‌توجه و شاياني از انسان، به علت آگاهي بهتر او از جايگاه وجودي‌اش در جهان هستي برملا و آشکار مي‌گردد. فرضيه‌ي کوانتوم فضايي، ماحصل دست‌آوردهاي خود را تنها در يک نتيجه‌گيري نهايي محدود و منحصر نمي‌گرداند، بلکه با حفظ حرمت کليه‌ي عرصه‌هاي پرتلاش علمي، راهکار نويني را فراروي انسان جوينده کمال و گريزان از رنج و محنت مي‌گذارد.»

«مهم‌ترين مطلبي که فراروي فرضيه کوانتوم فضايي قرار گرفته اين است که: آيا غير از جرم و سرعت، عامل يا عوامل ديگري هم بر کوانتوم‌هاي فضايي، تاثيرگذار مي‌باشند؟ آن عامل يا عوامل کدامند؟ نحوه‌ي تاثيرگذاري آنها چگونه است؟ آيا مي‌‌توان با استفاده از آن عامل يا عومل برخي از مشکل‌هاي انسان را حل کرد؟»

راهکار اختصاصي شاگرد موفق شدن!

چندوقتي است به کتاب هاي کودکان و نوجوانان سري نزده‌ايم. موافقيد گشتي در دنياي کودکان بزنيم؟ البته با يک کودک نه چندان نرمال و در کتابي با عنوان «چگونه پدر و مادر خود را تربيت کنيم!». ماجرا از اين قرار است که قهرمان داستان ما اوضاع درسي‌اش چندان تعريفي ندارد و تازگي‌ها هم نمره «ج» گرفته است. برويم و ببينيم راهکارش براي جبران چيست:

«پنجشنبه 11 آوريل/ امشب مامان و بابا توي اتاق من دست به يکي کرده‌اند سرم شيره بمالند. بابا اعلام کرد: «از اين به بعد براي هر تکليفي که نمره «ب» بگيري به‌ات بيست پوند…» حرفش را قطع کردم و گفتم: «به‌علاوه‌ي يک خروس قندي.» نه بابا نه مامان هيچ‌کدام لبخند نزدند. در عوض مامان ادامه‌ي حرف را دست‌گرفت: «نه که فکر کني اين بيست پوند رشوه‌ست. فقط يه تشويق اضافي کوچولوئه.» البته خودم هم قبول دارم همين‌طور است. بابا و مامان ديگر بايد خيلي درمانده شده باشند.» جمعه 12 آوريل/ امروز به تئو پيشنهادي دادم که نمي‌توانست نه بگويد. به او گفتم اگر بگذارد از روي جواب‌هاي چندتا از مساله‌هاي تکليف رياضي‌اش رونويسي کنم، ده پوند مي‌گيرد. (همه‌ي مساله‌ها نه. طمع‌کار نيستم. به «ب» هم که شده راضي‌ام.» تئو اول بدجوري جاخورد. گفتم: «اگر قبول کني چهار نفر را واقعا خوشحال مي‌کني: بابام، مامانم، من و جنابعالي.» مدرسه تعطيل نشده معامله سرگرفت.»!!

***چگونه پدر و مادر خود را تربيت کنيم/ پيت جانسون/ رضي هيرمندي/ نشر هوپا

بعد از عشق

خب! حرف ديگري نيست به‌جز اين‌که به زودي کتاب تازه «مصطفي مستور» به دستمان مي‌رسد. از «اليف شافاک» هم کتابي با عنوان «بعد از عشق» به بازار آمده است. يک کتاب ديگر هم که حتما در همين‌جا معرفي مي کنيم خاطرات «احمد زيدآبادي» روزنامه‌نگار دوست‌داشتني است که با عنوان «از سرد و گرم روزگار» نشر ني منتشرش کرده است. بدرود.