به بهانه رونمايي آلبوم جديد رضا آريايي – تهران – فرهنگسراي ارسباران  ( خواننده، آهنگساز ، تنظيم کننده ، نوازنده، ترانه سرا،رهبر ارکستر )
به بهانه رونمايي آلبوم جديد رضا آريايي – تهران – فرهنگسراي ارسباران  ( خواننده، آهنگساز ، تنظيم کننده ، نوازنده، ترانه سرا،رهبر ارکستر )

تورق و تاملي حجت حسن ناظر   باغ جنون  (چون رود بگذر از همه ي سنگريزه ها ) (دکتر فاضل نظري) پس از آلبوم (خط پا) ، (باغ جنون ) دومين اثر موسيقيايي رضا آريايي همشهري نيشابورزاد هنرورزمان در پهنه ي موسيقي پاپ کلاسيک است که به دست مردم اين صاحبان اصلي هنر رسيد.   […]

تورق و تاملي

حجت حسن ناظر

 

باغ جنون 

(چون رود بگذر از همه ي سنگريزه ها )

(دکتر فاضل نظري)

پس از آلبوم (خط پا) ، (باغ جنون ) دومين اثر موسيقيايي رضا آريايي همشهري نيشابورزاد هنرورزمان در پهنه ي موسيقي پاپ کلاسيک است که به دست مردم اين صاحبان اصلي هنر رسيد.

 

 

آريايي در آفرينش اين اثر شنيدني 120 نوازنده ي ايراني و خارجي را به همياري ، ضيافت و ميهماني در باغ جنون باغبان شده و فراخوانده است. اين آلبون توسط موسسه ي فرهنگي ، هنري ( نو خسرواني باربد ) ارائه گرديده است ، در مراسم رونمايي ؛ هنرمنداني از اهالي شعر ، موسيقي و سينما حضور داشتند و شاعر شناخته شده نيشابور رودابه باقري شعر موج عشق ارکسترخود را براي مهمانان بيان نمود. در اين آلبوم جمعي از آهنگسازان پخته کار، موسيقي شناس و صاحب کسوت چونان تورج شعبانخاني ، عليرضا افکاري ، ناصر چشم آذر به همکاري پرداختند و تنظيم کنندگاني همچون حسن سالاري مقدم، هومن نامداري ، آرمان موسي پور ، ناصر چشم آذر، پيام سوري ، اتابک سهيل ، فربد سعادتمند به ياريگري  آستين افشاندند و رضا آريايي نيز در بخش ناظر ضبط و صدابرداري به ميدان آمد.

ترانه سرايي آلبوم را اين هنرمندان به عهده داشتند : اهورا ايمان ، روزبه بماني ، دکتر فاضل نظري ، عباس محمدي ، محمد علي بهمني ، بابک صحرايي ، رودابه باقري ،زنده رود فروغ فرخزاد .

در نواختن سازهاي زهي ، سازهاي الکترونيک و پيانو در اين آلبوم آريايي گروه را ياري رسان بود.

طراحي گرافيک جلد آلبوم رضا يزداني ست و عکاسان پروژه : کيان صالحي ، آرزو شجاعي راد و سدره ياري مي باشند.

فيلم مستندي از اين آلبوم به کارگرداني کيان صالحي عکاس ذوق ريز معاصر تهيه شده است.

قطعه ي( آزادي ) با ياد ناصر فرهودي پيشکش شده است.

رضا آريايي سال گذشته کتاب (تئوري موسيقي) نخستين اثر مکتوب موسيقيايي خود را عرضه داشت.

آريايي دانش آموخته ي موسيقي در زمينه ي رهبري ارکستر از ايروان ارمنستان است و بر آن است تا موسيقي را در مقياسي حرفه اي و حتي بين المللي سامان بخش و ادامه گر باشد ، با موسيقي اصيل ايراني آشنا بوده و نزد ايرج خواجه اميري مدت زماني رديف آوازي را مشق نموده ، به واسطه ي مطالعه در زمينه ي شعر و رمان و آشنايي با متون ادبي در اجراي آثار خود رابطه ي شعر و موسيقي را که پيوندي تنگاتنگ داشته رعايت مي نمايد . نسبت به سن تقويمي اش که شايد جوان مي نمايد از پختگي، شايستگي و همچنين بايستگي هاي قابلي بهره ور است .

آريايي با موسيقي نواحي و مقامي خراسان آشنا بوده و ديدگاههايي در خصوص موسيقي شمال . جنوب خراسان داشته تا آنجا که باور مند است که موسيقي مقامي ميانه اي با محوريت  نيشابور بايد قامت به ثبت کشاند. صدايش شنيدني ، منحصر به خود و بديع مي نمايد. يکي از ويژگي هاي گوشنواز ،جاذب و شيرين کار اين مجموعه همخواني در بعضي قطعات است و اين نشانگر و روايتگر اين است که آريايي دغدغه مند است تا به ظرفيت هاي هنري تري در ذات اثر نزديک شده و قابليت هاي شنيدني تري را که پنهان ، مغفول و قدر ناديده مانده ارائه نمايد، در اين همخواني پريسا دلفاني سوليست ، سوپرانوخوان و تکخوان اپرا و نيز جانان محمدي به خوانش هماهنگي در همسرايي ياوري نمودند. قطعه ي ( گريه ي امپراطور ) ، (آزادي ) ،(پرستو) و (روياي رنگين) از قطعات قابل تامل  و به ياد ماندني تر و هم نيز خاطره انگيز تر است .

سال گذشته در جشنواره ي بين المللي فجر آلبوم (خط پا ) ي  آريايي در رديف آثار برگزيده جشنواره معرفي شد.

آريايي اين روزها در کار آماده سازي سنفوني (حکيم عمر خيام) است و نيز پروژه (شيخ صنعان) را پيش رو دارد و قطعه ي (پس از خزان ) به استقبال (خزان )زنده ياد مشکاتيان .

بي ترديد استعداد سرريز، شگفت ، آبشاروار و فوراني اورا نمي توان انکار نمود که براي نوراهان پيرامونش الگو و مثال زدني ست.

عنوان اين آلبوم در فضايي فرا واقع گرا ( سوررئال) تنفس نموده که شورمندي و بيقراري هاي آفريننده ي اثر را وا گويه گر است ، ترن نبوغ  و لوکوموتيو هنر آريايي به سوي دشت هاي فردا وا مي غرد، او سختکوشي آبله پا و طوفان پيماست.

کشتي هنر آريايي در کوير به پيش مي تازد تا به واحه اي دلارام رسيده و رامش گيرد ، از اين که او براي گشايش دروازه هاي هنر فردا شيدا وارانه تکاپو گر است و جنون مندانه بر آن است تا پس از گذر از (باغ جنون ) به فتح ستيغ و چکاد اثري هنرآميز تر ، عشق آذين ترو شور انگيز تر گرده جابه جا کند .

هرچند هنر آريايي هنوز در چمبره ي خارمغيلان راه ناهموار هنر چهره ي حقيقي خود را نشان نداده اما فردا از آن هنرمند است و فروغ طلوع فردا، تابش نيمرخ فرهنگ گستر و در قله استاده ي هنري مرد را ناظر است .