اخذ خسارت افت قيمت، ناشي از تصادف خودرو
اخذ خسارت افت قيمت، ناشي از تصادف خودرو

محسن تقيان وکيل دادگستري و مدرس دانشگاه   در شهر روزانه چندين تصادف اتومبيل اتفاق مي افتد که در بيشتر آن ها، خودرو خسارت ديده، علاوه بر خسارت عيني ، دچار افت قيمت ناشي از تصادف هم مي شود. سوال اينجاست که چطور مي توان خسارت افت قيمت را در تصادفات خودرو گرفت؟ 1- رسيدگي […]

محسن تقيان

وکيل دادگستري و مدرس دانشگاه

 

در شهر روزانه چندين تصادف اتومبيل اتفاق مي افتد که در بيشتر آن ها، خودرو خسارت ديده، علاوه بر خسارت عيني ، دچار افت قيمت ناشي از تصادف هم مي شود. سوال اينجاست که چطور مي توان خسارت افت قيمت را در تصادفات خودرو گرفت؟

1- رسيدگي به ضرر و زيان ناشي از جرم بدون تقديم دادخواست ممکن نيست؛ لکن شاکي مي تواند در معيت رسيدگي به جرم، دادخواست ضرر و زيان ناشي از جرم را نيز به دادگاه کيفري تقديم کند، به شرط آن که جرمي به وقوع  پيوسته باشد، اگر تصادف منتهي به جرح و ايراد ضرب غير عمدي نبوده باشد، جرمي به وقوع نپيوسته؛ لذا تقاضاي خسارت حسب مورد در صلاحيت دادگاه حقوقي يا شوراي حل اختلاف با تقديم دادخواست مي باشد.

در خصوص هزينه پارکينگ نيز بايد بيلان داشت که جزئي از متفرعات دعوا مي باشد که از باب مسئوليت مدني و ضمان قهري بر عهده مقصر ( کسي که نتيجه عمل مستند به اوست ضامن است)، مي باشد و بايد پرداخت کند.

2- استرداد خودرو به مالک نيز از اختيارات قاضي است و نيازي به رضايت مجني عليه و متضرر نخواهد داشت.

3- رانندگي وسيله نقليه بدون گواهينامه از جمله جرايم غير قابل گذشت مي باشد. لذا رسيدگي به آن نيازي به شکايت شاکي خصوصي ندارد و رسيدگي بدان به محض اطلاع مقام قضايي ضروري است؛ لکن با توجه به ميزان مجازات آن بايد بيان داشت که رسيدگي به اين موضوع در صلاحيت دادگاه کيفري دو مي باشد.

4- خسارت ناشي از افت قيمت خودرو نيز جزء خسارات مادي ناشي از مسئوليت مدني است که در صورت محکوميت فرد ، وفق مقررات مي بايست اجرا شود و ضمانت اجراي دعاوي حقوقي را دارا مي باشد.

5- بيمه، تعهدي به نفع ثالث است که در خصوص جنبه حقوقي و مالي پرداخت توسط بيمه همانند پرداخت توسط محکوم عليه است و دين سلقط مي گردد. لکن پرداخت خسارت مالي توسط بيمه تاثيري در جرم و مجازات ندارد.

6- دريافت خسارت صرفا مستلزم توقيف خودرو نيست . اجراي حکم حقوقي ضمانت اجراهاي خاص خود را دارد؛ هر چند ممکن است منتهي به توقيف همان خودرو گردد.