آمريکا توانايي ايجاد اجماع جهاني عليه ايران را ندارد
آمريکا توانايي ايجاد اجماع جهاني عليه ايران را ندارد

  نماينده نيشابور و عضو فراکسيون اميد در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: برجام يک معاهده دو طرفه نيست که آمريکا بخواهد آن را از بين ببرد و قادر به اين کار هم نيست اما درصدد اين است که نقض برجام از طرف ايران اتفاق بيفتد. حميد گرمابي با بيان اين که برجام يک متن حقوقي […]

 

نماينده نيشابور و عضو فراکسيون اميد در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: برجام يک معاهده دو طرفه نيست که آمريکا بخواهد آن را از بين ببرد و قادر به اين کار هم نيست اما درصدد اين است که نقض برجام از طرف ايران اتفاق بيفتد.

حميد گرمابي با بيان اين که برجام يک متن حقوقي بسيار دقيق است، اظهار داشت: مي‌بايست به دور از واکنش‌هاي احساسي و به طور منطقي، حساب شده و با کارشناسي دقيق پاسخ اقدامات آمريکا را بدهيم.

وي ادامه داد: بايد موضع‌گيري‌هاي رسمي و بين‌المللي را به مسئولين برجام و کساني که زمان زيادي را صرف اين متن حقوقي کرده‌اند واگذار کنيم چراکه دولت فعلي آمريکا در پي به دست آوردن بهانه براي اقدامات آينده‌اش است و قصد دارد، ابتدا ايران به صورت رسمي و بين‌المللي برجام را نقض کند و نمي‌خواهد اين مسئوليت سنگين را خودش بر عهده بگيرد.

اين عضو فراکسيون اميد با بيان اينکه آمريکا بيش از هر چيز از شکستش در منطقه خاورميانه عصباني است و اين عصبانيت در اظهارات ترامپ و اطرافيان ش آشکار است، عنوان کرد: به لطف خدا امروز جمهوري اسلامي دست بالا را در منطقه دارد، با گذشت بيش از دو سال از ماجراي يمن، عربستان سعودي با صرف هزينه‌هاي زياد، کوچک ترين دستاوردي را کسب نکرده است، در عراق داعش تقريبا به طور کامل شکست خورده و در سوريه هم در حال شکست است و اثرگذاري ايران در منطقه قابل چشم پوشي نيست.

نماينده مردم نيشابور و فيروزه با اشاره به صحبت‌هاي رييس جمهور آمريکا که برجام را توافقي بد ناميده، افزود: اين صحبت‌ها سندي براي دوستان داخل کشور است که به برجام ايراد مي‌گيرند و مي‌گويند همه چيز را داده‌ايم و هيچ چيز نگرفته‌ايم، امروز دولت فعلي آمريکا از امضاي برجام به شدت ناراحت است.

گرمابي تصريح کرد: در شرايطي که دولت قبلي ايالات متحده نسبت به دولت فعلي‌اش کمي منطقي‌تر بود، توانستيم برجام را به نتيجه برسانيم و قطعا هيچ کس نمي‌تواند بگويد برجام برد کامل براي يک طرف و باخت کامل براي طرف ديگر بوده، چراکه اين يک معامله و دادوستد دو طرفه بود و نظام اين مسئله را پذيرفت و با پذيرش برجام شرايط ما در دنيا مناسب‌تر شد.

وي اظهار کرد: تحريم‌ها زماني کارساز بود که کشورهاي ديگر آمريکا را همراهي مي‌کردند، البته ما در آن دوران هم با پرداخت هزينه‌هاي بيشتر دور زدن تحريم‌ها را با روش‌هاي مختلف ياد گرفته بوديم و امروز تنها آمريکا است و تحريم هايش کارساز نيست.

اين عضو فراکسيون اميد در مورد سکوت کشورهاي 1+5 نسبت به اقدامات آمريکا گفت: به هر حال ايالات متحده به لحاظ اقتصادي و نظامي ابرقدرت است و کشورهاي دنيا حساب ويژه‌اي برايش باز کرده‌اند، کشورهاي ديگر همانند ما مستقل نيستند که بدون ترس و واهمه در مقابل زورگويي‌هاي ش بايستند. اما کشورهايي هم مانند فرانسه به اقدامات آمريکا اعتراض کرده و خوشبختانه با اقداماتي که آمريکا داشته کشورها همراهي‌اش نمي کنند و توانايي تشکيل اجماع جهاني عليه کشورمان را ندارد.

وي گفت: مجلس راهکارهايي را براي پاسخ به اقدامات کنگره آمريکا دارد و با مصوبه‌هايي درجهت عکس مصوبه ايالات متحده نسبت به نهادهاي داخلي و بخش‌هايي که تحريم شده‌اند حرکت خواهد کرد.